(Chromen) raamomlijsting: ontwrichting

paulus474

Senior Member
Beste mensen,

De nieuwe O3 Combi EBL rijdt echt heerlijk.
Enige puntje wat ik kan opmerken was een krakend geluid bij het (schuin) afrijden van drempels.

Tot mijn ontzetting ontdekte ik vandaag een ander minpunt: de chromen raamomlijsting van mijn auto begint te ontwrichten (zie foto´s). Ik weet zeker dat dit nog niet het geval was bij de aflevering, 4 weken geleden, maar blijkbaar is het een en ander toch gaan "werken".
Het betreft vooral de voorportieren, aan beide zijden.
Ook kan ik de chromen raamomlijsting op verschillende punten een beetje "indrukken" (en deze komt daarna weer terug omhoog: speling van de omlijsting).
Misschien dat dit ook de oorzaak was/is van het krakende geluid bij drempels op- en afrijden.

Zijn er nog meer mensen die dit opgemerkt hebben?
Ik hoop dat dit nog wel op de een of andere manier te herstellen is...
 

Bijlagen

  • fotoa.jpg
    fotoa.jpg
    176,4 KB · Weergaven: 304
  • fotob.jpg
    fotob.jpg
    232,7 KB · Weergaven: 313
  • fotoc.jpg
    fotoc.jpg
    184,9 KB · Weergaven: 287

Cordoba

Forumguru
Paulus, ik vraag me af of het niet komt doordat de portieren net niet 100% goed afgesteld zijn. De naad tussen 2 portieren lijkt me nogal nauw, zeker als er wat beweging in de lijsten zit. Ik denk dat je (meer) foto's en een filmpje moet maken om het probleem goed vast te leggen, en terug naar je dealer. (als je het vooraf vastlegt, kun je later ook altijd aantonen hoe het probleem was)
 

Noord26

Forumguru
Zo te zien zitten ook de rubbers niet helemaal goed meer. Ze sluiten niet helemaal goed meer op elkaar aan in ieder geval. Ik zou eens opteren om de deuren af te laten stellen. Dat hangt samen met kraken van je auto op drempels.
 

paulus474

Senior Member
Klopt, het is inderdaad niet zozeer alleen de chromen raamomlijsting, maar (vooral) ook de rubbers die beginnen te wijken...
 

Pendragon

Forumguru
Zonde, maar vast te fixen. Terug naar de dealer en laten afstellen. Ik hoop alleen dat ze de sierlijst ook weer netjes krijgen nu deze al ontwricht is. Succes!
 

Dennis Nijholt

Forumguru
succes Paulus, we hebben de zo noem ik het maar de pre productie auto's (dezelfde lichting als die van de demo's), al hoe wel in Duitsland is het model toch al iets langer verkrijgbaar, dus er kunnen inderdaad nog wel eens onhebbelijkheden ontstaan. (heb er nu al drie op mijn conto staan, de derde had ik afgelopen vrijdag bij Lemmer in de buurt...). Maar toch blijf ik onverminderd nog van de auto genieten.
 
@Dennis: welke onhebbelijkheden heb jij ontdekt? Bij mij beperkt het zich tot dusver tot een hardnekkige storing in het elektrische systeem. Hij zegt dat er een lamp stuk is maar dat is niet het geval. Software-input ligt nu bij de fabriek. Schrok vanmiddag wel even met de eerste hoosbui toen ik voor het huis mijn voorruit acuut zag condenseren. Heb nadien gelukkig geen vocht in de auto zelf kunnen constateren. Dacht even aan de reeds gemelde terugroepactie...
 

Cordoba

Forumguru
@Dennis: welke onhebbelijkheden heb jij ontdekt? Bij mij beperkt het zich tot dusver tot een hardnekkige storing in het elektrische systeem. Hij zegt dat er een lamp stuk is maar dat is niet het geval. Software-input ligt nu bij de fabriek. Schrok vanmiddag wel even met de eerste hoosbui toen ik voor het huis mijn voorruit acuut zag condenseren. Heb nadien gelukkig geen vocht in de auto zelf kunnen constateren. Dacht even aan de reeds gemelde terugroepactie...

@Gerben: niet toevallig ergens LED-verlichting geplaatst die er origineel niet in zit (interieurverlichting, kofferbakverlichting, kentekenverlichting om maar iets te noemen)
 

Dennis Nijholt

Forumguru
@paulus ik heb even bij mij gekeken naar de rubbers en zilveren omlijsting en constateer hetzelfde..de zilveren omlijsting laat niet los, en zit ook geen beweging in maar zit in de rubberen omlijsting gegoten...ik denk een kwestie van opnieuw deuren afstellen.
omlijsting1.jpg omlijsting2.jpg omlijsting3.jpg omlijsting5.jpg omlijsting6.jpg omlijsting7.jpg

in tegenstelling wat ik bij jou zie laat bij jou wel de zilveren omlijsting los (puntje 4 dus die a.s. maandag aan bod komt)
 

paulus474

Senior Member
Ja, zag het in jouw topic. Ziet er inderdaad hetzelfde uit.
We houden elkaar wel op de hoogte van hoe het opgelost wordt...
 

Dennis Nijholt

Forumguru
laten we dat doen Paulus, ik ben maandag al bij de dealer voor dat andere akkefietje (de spontane noodloop) dan neem ik dit even mee..tenminste in de bespreking als het niet dat moment opgelost kan worden
 

Rick

Senior Member
Dit is volgens mij een bekende kinderziekte. Kijk even op het Britse forum daar heb ik er ook wat over gelezen. Briskoda
 

CDK

Forumguru
er is idd een kwaliteits probleem geconstateerd bij de sierlijsten, alleen de eerste productieauto's zouden hier last van hebben, waaruit ik afleid dat er reeds een oplossing is
 

rudolfi

Forumguru
Heb al even gekeken, maar gelukkig nog niks kunnen constateren. Al 500 km gereden en ik moet zeggen rijdt heerlijk
 

AdB

Senior Member
Hoi Paulus, bedankt voor je topic. Heb ook even gekeken naar mijn chromen lijstjes en inderdaad: aan de bestuurderszijde is er voldoende ruimte maar aan de passagierszijde is de chroomlijst bovenop het portier te lang en dreigt zelfs bekneld te raken. Fotootje van gemaakt en de dealer zal bij Pon daarover informeren. Ben benieuwd naar de reactie... Zonder jouw topic was het waarschijnlijk aan mijn aandacht ontsnapt maar ik vraag mij wel hoe het kan dat zoiets zomaar over het hoofd wordt gezien in de fabriek. Hebben ze geen kwaliteitscontroleurs daar rondlopen?? Ik krijg het idee dat menig nieuwe Octaviarijder met dit euvel te maken heeft/krijgt en zich vervolgens naar de dealer spoedt en daar zitten ze toch ook niet op te wachten? Of zijn dit soort problemen inherent aan het produceren van een nieuw model en zijn dit bekende kinderziektes die men dan maar voor lief neemt??
 

paulus474

Senior Member
Wat me opvalt: we lijken allemaal (vooral) last te hebben van de passagierszijde, niet?

Even een update: zoals al eerder vermeld heb ik contact opgenomen met de dealer, welke vervolgens PON heeft aangeschreven.
Gisteren telefoontje van dealer dat ze de lijsten (onder garantie) gaan vervangen. PON erkende het probleem blijkbaar (voor in ieder geval dit/mijn individuele geval), en nieuwe lijsten zijn besteld.
Dealer kon me niet vertellen of er nog een algemene terugroepactie komt, en of het inderdaad om een productiefout gaat (of PON toegeeft dat het om een productiefout gaat). Ook is mij niet duidelijk of de nieuw bestelde raamomlijsting dezelfde is als die er al opzit, of dat het om een gemodificeerde versie gaat (kon dealer me ook niet vertellen).
Hoor graag hoe het bij jullie opgelost gaat worden en of jullie wel meer info hebben (gekregen).
Dealer kon me wel vertellen dat het nog even kon duren voor de nieuwe lijsten binnen zouden komen...
 
Bovenaan Onderaan