Chiptuning van TDI met DPF

Timothee

Actief lid
Heeft zich hier al iemand gewaagd aan het laten chiptunen van zijn met Diesel Partikel Filter (DPF) uitgeruste TDI?

Ik lees net in een wat oudere AutoBild (nr. 28 van halverwege juli) dat het ten zeerste wordt afgeraden om TDI motoren met een DPF te tunen. Ze hebben in samenwerking met VW een proef gedaan en het blijkt dat je je filter laat smelten en evt. nog meer motorschade kunt oplopen!

Ze hebben een aantal chips getest en geen van allen bood de opgegeven vermogenswinst. Bovendien verdubbelde de roetuitstoot in het ergste geval. De filter raakt hierdoor verstopt. Zover ik begreep komt er zuurstof vrij als je gas los laat en doordat het filter verstopt zit met roet en brandstof, ontploft dit zodra er zuurstof bij komt. De temperatuur komt dan tot rond de 1000 graden waardoor je filter gewoon smelt. Daarnaast schijnen ook de turboschoepjes niet tegen die extreme temperaturen te kunnen (dat lijkt me dan toch los te staan van het feit dat er een filter aanwezig is).

Ik vraag me af of deze nadelen zich niet voordoen als je je blok door ABT laat tunen, als die überhaupt al tuning aanbieden voor motoren met DPF (lijkt me niet als VW het afraad).

___JC___

Forumguru
Eindelijk een voordeel van het niet hebben van een DPF!
grin.gif

Maar ff serieus. Als chippen met een DPF niet kan dan lijkt het me niet uit te maken waar je dat laat doen (abt of niet).
Maar aangezien zowel de 140pk als de 170pk 2.0TDI uit te rusten zijn met een DPF lijkt het me een vreemd verhaal?
Je hebt alleen gechipt wel meer roet in je uitlaat, misschien dat die filters dat niet aan kunnen?

Timothee

Actief lid
Misschien dat de 170pk versie een ander filter heeft dan de 140pk versie? In de test werd alleen de 140pk 2.0TDI meegenomen en daarvan verstopte het roetfilter als je ging chippen met genoemde resultaten als gevolg.

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

Dan is de oplossing de 170pk versie overzetten in de 140pk versie lijkt me?

[/ QUOTE ]

Wellicht. Ik weet niet of dat zomaar kan. Ze hebben het in dat artikel niet over die optie gehad.

VEEJAY

Forumguru
Ik snap niet waarom iemand dpf zou nemen, das toch duurder? Als je het voor het milieu doet moet je fietsen of met de trein. Of 'n Prius nemen denk ik.

De waarden in het pdf'je zijn toch netjes, wat is het probleem precies?

sitechris

Donateur
Je sloopt toch ook niet je katalysator uit je auto? Imo zijn de kleine beetjes die helpen aan minder vervuiling de moeite waard, zonder dat je daarvoor rijplezier oid moet inleveren.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

Die is toch ook al in de Passat te koop bij 170pk/350nm?

[/ QUOTE ]

Volgens Pon Mobiel kan de DSG een max koppel van 325 nm verwerken althans bij de meeting op 23 juni is ons dat verteld.

VEEJAY

Forumguru
dsg bak kan 350nm verwerken, 400NM mits je de DSG software meeprogrammeerd. En een tuner vindt die dat kan en dat is niet ABT.

___JC___

Forumguru
Mwah, lijkt een stuk sneller dan het is door de tellerverdeling. Welke teller gaat er maar tot 160?!
grin.gif

sitechris

Donateur
Net mijn 2.0 TDI DPF Abt op de rollerbank gezet bij JD in Lochem. Resultaat 176 pk/390 NM. Chippen en roetfilter gaat dus goed samen.

___JC___

Forumguru
Ja en ik ook.
2.0 TDI abt zonder roetfilter gaf 186pk en 390nm. Valt me niet tegen moet ik zeggen!
xyxthumbs.gif

Bovenaan Onderaan