Chiptuning 1.2 TSI ?

ByeByePeugeot

Actief lid
Hi all,

In het nieuwe jaar zal de nieuwe lease auto besteld moeten worden. Na 3 zeer gelukkige jaren met een O2 1.6 FSI Elegance BE te hebben gereden ben ik voornemens wederom voor dit type te gaan.

Nu is de 1.4 TSI Elegance BE een zeker meegenomen in het lijstje maar.........
Er komt ook een 1.2 TSI met 20% bijtelling waardoor ik die auto helemaal vol kan gooien met opties en lerenbekleding.

Is de 1.2 TSI motor al getuned toevallig? (las pas later het bericht van RaceEend)
Uiteraard leuk om te weten wat de specs en de kosten zijn.

Komt door het tunen trouwens die 20% niet in gevaar, geen naheffinggeneuzel e.d.?

Groetjes

Edit: Specs en Kosten vraag toegevoegd.

Gieliovd

Forumguru
Tja... gaat het mogelijk zijn er veel meer uit te halen? Ik denk het niet.

Het is en blijft een 1.2 motortje. Ongetwijfeld valt er iets meer uit te halen. Maar veel denk ik toch niet.

Zou het wel leuk vinden om te weten.

ByeByePeugeot

Actief lid
Volgens mij kan er uit een 1.4 TSI 28 PK meer gehaald worden wat het totaal op 150PK brengt. Voor de 1.2 TSI heb ik de stille hoop dat er op zijn minst 25 PK uit te halen valt wat het totaal op 130PK brengt... Dat is zaken doen zeg ik maar ja, stille hoop, fingers crossed etc. etc.

Hoop is gevestigd op de verlossende woorden van onze JD Race Eend Engineer ;)

Ik verwacht dat hij wel naar 1.4TSI waarden is op te krikken. Dan is het helemaal een interessante keuze.

Race Eend

Forumguru
Toevallig ben ik er druk mee bezig om een demo naar JDEngineering te krijgen.

Als het goed is krijgen wij as donderdag een Yeti 1.2 TSI te leen om de software op te ontwikkelen.

Donderdag meer als alles mee zit!

EdK

Forumguru
Goh dat je dat soort dingen zelf allemaal vraagt en onderneemd ?
Op je kenteken komt toch AA te staan als je op noordeinde woont !?
Maar vanwege je woonadres zou ik toch maar gaan kijken voor de SuperB 2 !!:uitlachen::uitlachen::santa:

ByeByePeugeot

Actief lid
Ahh, Noordeinde... Nee, Superb zit er niet in, bezuinigingen e.d. vandaar ook die 1.2 :)
Mijn beroep, tja Race Eend heeft mij niet getriggerd om te gaan zeiken, alhoewel...

@Race Eend, kan je niet zorgen dat die auto eerder komt..Vraag zat, Mensen wachten, Keuzestress speelt op, heb het helemaal gehad en dan moet ik ook nog de kerstdagen door :D :)

Nu zonder dollen, Goeie ontwikkeling. Ben echt benieuwd wat het gaat opleveren voor zowel de 1.2 TSI rijdert als JD! Heb trouwens in de 1.2 Yeti gereden, moet zeggen dat het toch eigenlijk verbazingwekkend is dat die 1.2 een vergelijkbaar gevoel geeft t.o.v. mijn huidige 1.6 FSI, echt lachen.

Wens voor 2010, zoals Tim the Toolman zou zeggen:
What do we Need????
MORE POWER! dus opkrikken die 1.2 TSI, naar de 150 PK zeg ik :)

Mocht ik mijn gezicht niet meer laten zien de komende dagen,
Iedereen hele fijne kerstdagen, doe het rustig aan en houd je Skoda heel, lekker lopen na het vreet- en zuipfestijn wat ze 1e en 2de kerstdag noemen!

Groeten

Race Eend

Forumguru
Helaas helaas, deze 1.2 TSI's hebben een hele nieuwe siemens 10.10 ECU net zoiets als de 1.6 TDI CR.

Geen uitleestool kan hier nog wat mee, je moet eerst de originele software hebben om deze te kunnen bewerken als tuner (tegenwoordig staat de data niet meer in een chip, maar in de processor zelf, dit kan je dus niet even los-solderen)

Kortom nog even afwachten tot de uitleestools hier mee klaar zijn (helaas geen bosch ECU als de 1.4 TSI)

Enige wat rest is een rollenbankuitdraai met originele software.

115pk en 186Nm, Er goed voor een standaard 1.2 TSI. (Rijdt ook super voor zo'n kleine motor)

yeti12tsiorg.jpg

Hetzer

Forumguru
115.4 pk, gemeten, volgens fabrieks opgave heeft de yeti 1.2 toch 105 pk...,

als jullie wel de uitleestools hebben wat is volgens jouw haalbaaar vermogen voor de 1.2 tsi

MarcoO2

Forumguru
ik vraag me af waar die andere tuner dat dan op baseert... ervaring, of gewoon een ruwe schatting?

MarcoO2

Forumguru
dan zou die ander 'm al getuned moeten hebben... maar misschien beschikken andere tuners al over software die JD nog niet heeft.

Aiii

Lid
Heb er zelf te weinig verstand van, maar ik neem toch aan dat als je iets aanbiedt dat je ook instaat bent te leveren. :)

Race Eend

Forumguru
Iedereen die hem op dit moment aanbied praat volledig uit zijn nek, er is nog geen tool die deze nieuwe ecu's kan.

Byteshooter niet
Katana niet
CMD niet (wordt bij dealers gebruikt)
Optican niet
BDM-en gaat niet.

Kortom, iedereen die hem nu aanbied geeft een schatting.

Heel veel tuners hebben niet eens een rollenbank om hun waardes te kunnen testen.

Kortom, ja iemand die hem nu aanbied kan deze auto nog niet doen. Je wil niet weten hoeveel wij gebeld worden door andere tuners of wij even hun ECU kunnen repareren als ze er weer 1 gesloopt hebben.

Rollenbank-resultaat zou ik aannemen.

Hoeveel rollenbanken zijn er bij tuners aanwezig. In nederland zijn er maar zeer weinig die een rollenbank hebben.

Heb er zelf te weinig verstand van, maar ik neem toch aan dat als je iets aanbiedt dat je ook instaat bent te leveren. :)

Dat zal nog tegenvallen.. heel veel schatten maar wat en zetten het op de site, dat trekt in ieder geval al de aandacht naar hun toe. Of ze hem dan kunnen is helemaal niet daar uit af te lezen.

Een andere tuner komt tot:

1.2 TSI / TFSI 105 PK 175 NM 132 PK 204 NM

Deze tuner heeft nog nooit zo'n auto van dicht bij gezien.

Leuk overigens dat het koppel zo weinig uitmaakt. Dat zou gebasseerd op de rollenbank maar 15Nm-20Nm zijn, juist het koppel zal flink meer worden (zo ook bij de 1.4 TSI 122pk).

Ik zou eigenlijk wel eens een tuner die deze op de site heeft staan mailen met de vraag of ze even vertellen welke ECU er in deze Yeti zit en of ik tussen kerst en oud en nieuw langs kan komen.

MarcoO2

Forumguru
OK, dan was mijn vermoeden dus juist. Lijkt me een leuke actie, ff bellen om 'm volgende week te laten chippen... :D

Race Eend

Forumguru
115.4 pk, gemeten, volgens fabrieks opgave heeft de yeti 1.2 toch 105 pk...,

als jullie wel de uitleestools hebben wat is volgens jouw haalbaaar vermogen voor de 1.2 tsi

Moeilijk te zeggen, dat zal je echt moeten testen op de rollenbank, als ik nu waardes ga noemen dan ben ik hetzelfde bezig als alle tuners die nu wel getallen uit hun duim zuigen.

VEEJAY

Forumguru
Ik zag laatst op discovery hoe AMG auto's tuned. Wat mij daar opviel is dat ze een bepaald blok 3 ton ofzo laten lopen om de betrouwbaarheid te testen. (kost wat maar dan heb je ook wat)

Dat maakt het best interessant als je een auto aan een tuner aanbied, deze kan dit dus om kostentechnische redenen niet doen. Dus hoe kan een tuner de betrouwbaardheid op lange termijn garanderen voor een motor die net nieuw is?

Ik ga ervanuit dat tuning programma's door een tuner wel in de jaren worden verbeterd op basis van ervaringen van klanten, bijvoorbeeld de 1.9tdi of 1.8T..

LenK

Forumguru
Voor de discussie weer verder gaat: ik geef geen waarde oordeel over hoe goed of slecht betreffende tuner is (zet daarom geen link erbij), tuning interesseert me niet bijzonder. ben er niet voor dat het zonder herkeuring mag en bij auto's met belastingvoordeel zou het tot een naheffing moeten leiden. Over het laatste en voorlaatste is ook al gediscussieerd dus begin hier ook weer niet over.

Bovenaan Onderaan