Chiptuning 1,2 tsi

beste allemaal, hier mijn eerste forumvraag. Onze Skoda Octavia 1.2 T valt qua prestaties wat tegen als we onze caravan er achter hangen.
Deze weegt slechts 800 kg en de Octavia mag 1300 kg trekken. Onze garage zegt dar er niets aan de auto mankeert.
Is het chiptunen van de auto een verstandige optie?
 

ertromp

Forumguru
Met alle respect maar een caravan van 800kg en de 1.2 TSI die dan tegenvalt?
Dat kan ik echt niet plaatsen.
Rijdt je wel met voldoende motor toeren als de hut er achter hangt?
Of wat bedoel je met tegenvallende prestaties?
 

MarcoO2

Forumguru
Een vermogen van 105pk en een koppel van 175 Nm is niet heel veel om een caravan mee te trekken. Natuurlijk kan het wel, maar heel royaal is het niet, al hangt er er natuurlijk ook vanaf of je in de bergen rijdt of niet.

Na tuning door JD gaat hij naar 140PK en 235 Nm. Dat ga je natuurlijk wel merken ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een vermogen van 105pk en een koppel van 175 Nm is niet heel veel om een caravan mee te trekken
Onze vorige auto (Fabia Greenline) had 75 pk en 180 Nm - weliswaar een dieseltje, maar toch.
En dat ging echt prima met de maximum 1000kg Eriba erachter plus het teveel aan tafel/stoelen en andsre zooi onderweg overgeheveld naar de auto. Oók in Bretagne, het Massif Central en andere streken in Frankrijk waar het niet heel hoog is maar soms wel behoorlijk steil.
Dus ik ben ook wel benieuwd wat TS verstaat onder "tegenvallen" met slechts 800kg erachter...

Algemene tip: raadpleeg de koppelkromme van de 1.2TSI en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk rijdt in het toerengebied waar minstens 80% van het maximale koppel beschikbaar is. Dan kun je probleemloos vlot opschieten.
 

hemi24

Forumguru
Een vermogen van 105pk en een koppel van 175 Nm is niet heel veel om een caravan mee te trekken. Natuurlijk kan het wel, maar heel royaal is het niet, al hangt er er natuurlijk ook vanaf of je in de bergen rijdt of niet.

Na tuning door JD gaat hij naar 140PK en 235 Nm. Dat ga je natuurlijk wel merken ;)
Beetje onzin, vroeger (80’s) hing er thuis een caravan van ruim 800 kg achter een golfje met een 1.6 diesel met 54pk en 95nm…
En die caravan had echt een stroomlijn van een zeecontaine!

Ben wel benieuwd wat het referentiekader is van @harm welleweerd en wat hij voorheen voor de caravan had als trekauto!
 

Cordoba

Forumguru
Leeggewicht van zo'n Golfje diesel lag ook nauwelijks boven de 800 kg. (Mijn '79-er Golf D had de 50 pk dieselmotor en woog slechts 810 kg op kenteken)
 
Allen bedankt voor jullie reactie,
We hebben de caravan nog maar een half jaartje en dus geen andere auto voor de caravan gehad. In Duitsland(geen bergen) en Nederland had de Octavia moeite om in de 5de versnelling 90 km/h vast te houden. In de 6de was het helemaal niets.
Mijn monteur gaf een positief advies over de chiptuning maar loop je dan ook risico om de auto op te blazen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je verder netjes en verstandig rijdt niet. Logisch dat de motor onder zware belasting liever hebt dat je terugschakelt. Had ooit een Teti 1.2 met dsg. Die schakelde voordat hij gechipt was zelfs op de Ketelbrug terug bij veel wind tegen. Nadat hij gechipt was niet meer.
 

hemi24

Forumguru
Als de motortoerental in een bepaalde versnelling terugloopt in toeren, is het tijd om terug te schakelen; moeilijker is het niet…

Opblazen zal wel meevallen; als ik dit zo hoor maak ik me eerder zorgen over beschadiging aan de motor door té weinig toeren bij het rijden met de caravan.
 

Canon-Eye

Forumguru
In Duitsland(geen bergen) en Nederland had de Octavia moeite om in de 5de versnelling 90 km/h vast te houden.
Dat begrijp ik niet goed. Onze huidige Leon ST (1.0TSI, 115 pk) heeft hoegenaamd geen moeite met eerdergenoemde Eriba, nu beladen tot zijn maximale 1200 kg. Sterker: op de min of meer vlakke wegen in NL schakelt de DSG vaak rond de 80 gps-km/u door naar de 7e versnelling, mits de cruisecontrol aanstaat. Zonder cruisecontrol blijft hij tot 90/95 wel in 6. En even doortrekken naar 100/105 om het inhalen van een vrachtwagen te bekorten is ook geen enkel probleem.
En dan heeft een 1.2TSI daar problemen mee? :pieker:
Dat lijkt bijna een incidenteel probleem. Misschien een door de vorige eigenaar "lui" gemaakte auto? Dan kun je nog proberen om 'm met een vlotte rijstijl opnieuw op te voeden. Duurt wat langer, maar is een stuk goedkoper dan chiptuning...
 

Pindasaus

Forumguru
De 1.0 TSI 115 pk haalt stiekem 129 pk. ;)

De 1.2 TSI 105 pk heeft dan weer 115 pk. Max. koppel is beschikbaar vanaf 1750 toeren, maar qua vermogen zit je dan nog niet eens op 50 pk. Het vermogen zit in de hogere toerentallen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De 1.0 en 1.2 TSI zijn bijna identiek qua koppel/vermogenscurve, met de 1.0 ietsjes boven de 1.2 (105 vs 115 fabrieksopgave en 175 vs 200 Nm). Dus ook de 1.0 heeft rond de 2000 toeren maar zo'n 50 pk beschikbaar. Das logisch ook want koppel is vermogen per omwenteling, dus bij gelijk koppel bij gelijke toeren heb je een gelijk beschikbaar vermogen. En gelijk koppel en hoger toeren = meer vermogen. Tot 3500 toeren hebben deze motoren standaard het maximaal koppel beschikbaar, dus heb je een lineaire vermogensopbouw tussen 1750 en 3500 toeren. Daarna zakt het koppel weg, waardoor standaard het maximaal vermogen rond de 4500 toeren zit.

Met zware belasting en de ervaring dat de snelheid wegzakt, is t dus verstandig 3500-4500 toeren te draaien.
 

MarcoO2

Forumguru
Beetje onzin, vroeger (80’s) hing er thuis een caravan van ruim 800 kg achter een golfje met een 1.6 diesel met 54pk en 95nm…
En die caravan had echt een stroomlijn van een zeecontaine!
Tsja, "onzin" roepen is wel makkelijk, maar niet zo constructief. Zoals je ziet schreef ik niet dat het vermogen en koppel te weinig is, maar dat het niet overhoudt. Maar ja - als je voor een vergelijking 40 jaar terug in de tijd moet... is je punt niet zo sterk. Het hedendaagse referantiekader is totaal anders, plus de honderden extra kilo's die tegenwoordig meegezeuld moeten worden.

Zoals ik al schreef: het kan wel, maar het houdt niet over. En dat is blijkbaar ook de ervaring van TS, en daar gaat het uiteindelijk om. Een stage-1-tuning zal een fors merbare verbetering geven zonder noemsenswaardige extra risico's qua slijtage of overbelasting.
 

Kanerr

Forumguru
Allen bedankt voor jullie reactie,
We hebben de caravan nog maar een half jaartje en dus geen andere auto voor de caravan gehad. In Duitsland(geen bergen) en Nederland had de Octavia moeite om in de 5de versnelling 90 km/h vast te houden. In de 6de was het helemaal niets.
Mijn monteur gaf een positief advies over de chiptuning maar loop je dan ook risico om de auto op te blazen?

Hier wil ik even op inhaken want we richten ons allemaal op chiptunen terwijl er bijna duidelijk wat aan de hand is met de motor/aandrijving.

Met moeite 90 aanhouden in zijn 5e versnelling? Dan begrijp ik dus dat je bijna constant volgas rijdt? Of moet ik het anders zien?

Hoeveel heeft de auto gelopen? Meer bekend over onderhoudshistorie?

Ik heb met onze oude Fabia wel eens 800kg getrokken met 105pk maar dat ging gewoon prima...
 
ter aanvulling: onze Skoda is van 2011 met 270000 km op de teller. Vanaf 2015 in ons bezit. Alleen elk jaar uitgebreide APK-keuring en beurt dus niet volgens het boekje. Qua belasting alleen `s winters aanhanger met hout vervoeren gedurende enkele weekenden.
 

Kanerr

Forumguru
Is het sinds de aankoop dat het moeizaam gaat? Zo ja, dan heeft chiptuning zeker een toegrvoegde waarde.

Zo nee, dan zou ik kijken naar een second opinion want dan is er iets niet goed.
 
Bovenaan Onderaan