Chippen RS TDI?

Dat hangt van een boel factoren af of je 60.000 km met een setje banden doet. Hoe acceleleer je , veel autosnelweg , weinig stoplichtsprintjes , anticiperen , niet te hard remmen . Dat zijn allemaal zaken die je levensduur van je banden bepalen , daarnaast heb je nog factoren , zoals bandendruk , wieluitlijning , harde of zachte band en nog andere zaken.
Dus veel heb je zelf in de hand andere minder , maar JIJ kan in grote mate bepalen of je banden die levensduur halen of niet .

Hmmm.. dan denk ik dat 60K wat lastig wordt... :2133: maar goed, dat is dan maar zo toch? Ik accelereer netjes, veel snelweg, ben niet zo'n extreme stoplichtsprinter (laat ik graag aan de jongere garde wegmisbruikers over), wil nog wel eens wat later remmen als een ander, dat wel. Voor de rest houdt ik me redelijk aan de regels. Moet wel met enige regelmaat naar oostduitsland. Leef ik me daar wel uit op de snelwegen (daar mag het namelijk nog wel!)

Thnx voor je tips!

Ik geloof dat ze je hele motormanagment wat aanpassen. Verder heb ik er niet zoveel verstand van eerlijk gezegd!:2133:

Dat vermoeden had ik al :crazy:. Maar vroeg me meer af of ze continue de wagen op de vermogensbank hebben staan en op basis daarvan telkens de beste waarden voor jouw auto inprogrameren?

Voor mijn Mini hadden ze bij Beek Autoracing een standaard tune file voor het chippen, zeg maar een basis. Mijn eigen oude software werd uitgelezen en op basis daarvan wordt de basissoftware op kleine punten/waardes aangepast/geoptimaliseerd voor ze deze programeren in de auto.

Dutch4x4

Senior Member
FrankS: de auto gaat aan de laptop. Eerst rollen voor basismeting, dan 'basisprogramma' erin, dan rijden met de laptop eraan, rollen, aanpassen, weer rollen, etc. Dus zeer vergelijkbaar met het proces dat je bij Beek beschrijft.

Remco: die heb ik ook (Bridgestone Potenza RE050A ongetwijfeld) en die gaan zéker geen 60k mee. Vooral niet als je straks enigszins wilt genieten van je chipkuur. Kortom, houd alvast maar 600 euro achter de hand voor een extra setje voor het tweede halfjaar. Als je daar al genoeg aan hebt... :D

Overigens zijn 'de originele bandjes' dus al ultrasportrubber.

VEEJAY

Forumguru
FrankS: de auto gaat aan de laptop. Eerst rollen voor basismeting, dan 'basisprogramma' erin, dan rijden met de laptop eraan, rollen, aanpassen, weer rollen, etc. Dus zeer vergelijkbaar met het proces dat je bij Beek beschrijft.

Hoi Duts, heb jij dat JD echt zien doen op die manier?

octavia 2

Nieuw lid
Ja zo als dutch zeg gaat het ook.
Met eigen ogen gezien.
Beter kan niet, want bij de meeste tuners gaat er een standaard progamma er in en klaar kees.

___JC___

Forumguru
Ik heb het JD wel zo zien doen (bij een Leon 2.0TFSI). Eerst rollen, dan rijden met de laptop eraan, weer rollen enz.

Dutch4x4

Senior Member
Prima, maar mijn vraag aan Duts is nog steeds of hij het JD zo heeft zien doen.

Zelf niet, Lochem is mij te verweg, maar ik ken genoeg beschrijvingen van anderen. Zie ook de andere reacties. :D

En zo doet Hartog 't ook, alleen dan niet met een rollenbank maar met een G-Tech tussendoor.

Dutch4x4

Senior Member
Met een g-tech meter lijkt me dat toch weer minder accuraat :ahum:

Och, niet veel minder accuraat dan op een rollenbank, hoor. Ook die moet je ijken (wat vaak genoeg niet goed gaat), ook die is afhankelijk van de weersomstandigheden en ook daar is de uiteindelijke opgave afhankelijk van welke berekening je erop loslaat voor de aandrijfverliezen.

En het gaat vooral om het verschil tussen standaard en eindresultaat. In het meten van het verschil (relatief dus, in plaats van absoluut) is een G-Tech net zo goed als een rollenbank.

Dat vermoeden had ik al :crazy:. Maar vroeg me meer af of ze continue de wagen op de vermogensbank hebben staan en op basis daarvan telkens de beste waarden voor jouw auto inprogrameren?

Voor mijn Mini hadden ze bij Beek Autoracing een standaard tune file voor het chippen, zeg maar een basis. Mijn eigen oude software werd uitgelezen en op basis daarvan wordt de basissoftware op kleine punten/waardes aangepast/geoptimaliseerd voor ze deze programeren in de auto.

Hoi Frank, voor zover ik weet doet JD het wel vanuit de vermogensbank. Dus de auto erop en m dan helemaal afregelen vanaf de bank.

VEEJAY

Forumguru
De politie weet wel waar ze moeten controleren, u bent gewaarschuwd:

radar ge n346 lochem ri goor op de goorseweg thv hmp 21.1 door zwarte ford focus (pwassink) 18:23:26

Mooie auto. Ik heb sinds 2 weken exact dezelfde, 10 april gaan ze m chippen, hoe is jouw ervaring aangaande bandenslijtage met deze auto? Ik kreeg wel het ''commentaar'' Mooie wagen Schrijver, maar 1 set banden per jaar is genoeg he! Ga ik dat redden met 60k per jaar?
Kan ik helaas niet zeggen, ik had continental rommel er onderliggen en reed een schroef in de zijwang achter. Dus 4x nieuwe michelin banden eronder. Veel stiller en betere wegligging, dit was bij 40.000 en toen waren de banden nog niet echt slecht.

Nasty

Nieuw lid
Heeft iemand enig idee hoe snel de Fabia kan worden na het chippen? Ongeveer 160pk en 400nm koppel. Want volgens Autoweek en een kameraad van me zit de Fabia op 9,5 seconde pas op de 100 :ahum:

___JC___

Forumguru
Hoi Nasty,

De waardes die je noemt kloppen volgens mii wel aardig voor een TDI met standaard 130pk.

Maaruh, diesels zijn niet gemaakt voor 0 naar 100 sprintjes he. Daar moet je toch echt benzinewagens voor hebben. 80 - 120 tijden, daar moet je naar kijken.

Bovenaan Onderaan