Chip vs grip

Ralph

Lid
Terugkomend Ik zou liever zien dat we meer sperdifferentielen gaan zien. Op de golf 6 zit er ook eentje op (niet eens een mechanische)

Op de nieuwe ocatvia RS zit ook sperdifferntiel! Probeer straks in de winter, op een verlaten gladde weg, flink in te sturen. Je zult merken dat de auto in bijna alle situaties bestuurbaar blijft!

JD heeft de mijne ook gechipt. 1e versnelling is ie inderdaad geknepen, en mijn gevoel zegt dat ie in de tweede versnelling al vol vermogen geeft. (had ik ook om gevraagd)

Wielspin in tweede versnelling op droog wegdek is minimaal. Nat wegdek is compleet ander verhaal uiteraard, maar niet irriterend! Je moet gewoon wat voorzichtiger zijn.

Inmiddels bij Kohler in Hoofddorp mijn RS laten chippen. Zij werken als dealer van JD, wel zo fijn als je niet in de buurt van Lochem woont. Aardig personeel en in ongeveer 2,5 uur was het voor elkaar. Had wel even aangegeven dat ik het koppel in z'n 1 en 2 wat geknepen wilde hebben om nog fatsoenlijk van de plaats te komen.

Nu paar dagen met de tuning gereden en hij gaat echt een stuk lekkerder van z'n plaats. Kon mij nl tevoren moeilijk bedenken wat het werkelijke effect van de tuning zou zijn. De motor lijkt soepeler op te pakken, de eerste twee versnellingen gaan rap, maar veel minder ongecontroleerd als eerst het geval was (bokkige voorwielen bijv vanwege spinnen). Mijn gevoel zegt dat het koppel wellicht nog iets onder de orginele waarde is geknepen, waardoor hij wel 'gemakkelijker' hard optrekt. Of het koppel idd onder de orginele waarde zit, weet ik niet. Anders zou het de soepelheid kunnen zijn die mij dat gevoel geeft. En verder... ràp ! Vooral al onderin z'n drie heb ik het gevoel in een echt snellere auto te zitten en hij gaat maar door. Gasresponse lijkt door het grotere koppel/vermogen ook sneller te zijn, hij 'duwt' je meer vooruit, je hebt een stuk sneller een stuk meer snelheid en zeker onderin die derde versnelling maakt de tuning het grote verschil. Precies het domein waar je tijdens het wat 'dynamischere' rijden vaak in zit : )

Tevreden klant dus !

sitechris

Donateur
Tuning is ook lekker als je lekker in zesde versnelling toert. Net even wat extra's waardoor je niet hoeft terug te schakelen als je ff moet invoegen of iemand wilt inhalen.

Nog even een follow-up voor diegenen die nog twijfelen over chippen: DOEN !

Inmiddels bijna anderhalf jaar verder en iedere keer als ik in m'n wagen stap is het 100% genieten van de beschikbare power. Het koppel is geweldig en er zijn maar weinig wagens die ik voor moet laten gaan wanneer ik dat 'niet wil'. Denk dan wel aan auto's die al gauw in een prijsklasse ruim boven de RS zitten.

Met de standaard chip van JD op m'n O2RS, zal er toch categorie Audi A3 3.2/S3 aan te pas moeten komen om serieus van me weg te kunnen rijden. Het blijft genieten om 'petjes' met mijn gezinsbak even het snot voor de ogen te rijden en een lesje automotive-nederigheid te geven haha... :tongue:

Al met al: een lekker gevoel en nog geen seconde spijt gehad van de tuning. Wel meteen die divertervalve laten vervangen. Voor de kosten (ong 90 euro excl montage die zeer eenvoudig is) hoef je het niet te laten en mijn orginele gaf binnen een half jaar de geest. Daarna totaal geen issues meer gehad.

LT83

Forumguru
Die souplesse en snelheid zijn echt heerlijk inderdaad!!

p.s Mocht je het eventueel overwegen, een stage 2 is nog lekkerder ;)

LT83

Forumguru
Hahaha, ja stage 8 lijkt mij eigenlijk ook wel wat, alleen dat turbogat...;)
En die stage 3 van jouw oliestoker is natuurlijk niet te vergelijken met onze toerenmachientjes Veejay ;)

VEEJAY

Forumguru
okay okay, ik heb inderdaad stage 3 nodig om jullie stage 1 naaimachines niet helemaal aan de horizon te zien verdwijnen..

LT83

Forumguru
Haha, het verschil tussen jouw stage 3 dsg en een stage 1 tfsi zal inderdaad wel niet erg groot zijn. Zeker op de tussensprints kun jij het veel auto's goed lastig maken denkik.
Het enige wat ik trouwens momenteel aan de horizon zie verdwijnen is mn koppeling ;)

Ik zal je eerlijk zeggen dat dit vermogen voor mij gewoon 'genoeg' is. Ik zou nl amper weten hoe ik 300+ pk via de voorwielen van mijn rs combi op de weg moet krijgen. Dan zul je meer hebben aan een zwaar opgefokte 4x4 en als ik dan naar de kosten ga kijken, beginnen er andere auto's in beeld te komen hoor :-)

LT83

Forumguru
rsinair, goede bandenkeuze doet al erg veel. Die 300pk krijg je nog wel redelijk weg hoor, verschil in grip met stage 1 is voor mijn gevoel niet erg groot. In de 1e en 2e versnelling komt de turbo waarschijnlijk toch niet helemaal op druk.
0-100 sprint zal dan ook erg weinig verschil opleveren tussen een stage 1 en 2. Daarboven is het verschil wel echt goed merkbaar hoor, en dat krijg je natuurlijk prima op de weg. Neemt niet weg dat een stage 1 ookal heel erg rap is natuurlijk.

Ja, als het eenmaal rolt dan zal de grip idd nog wel op het wegdek overgebracht kunnen worden. Als ik zo naar de beschikbare stages kijk, zie ik dat je behoorlijk wat extra koppel (ong stage 5) hebt t.o.v. het vermogen (ong stage 3). Hoe komt dat zo ?

LT83

Forumguru
Volgens mij is het gewoon zo dat de ene motor net wat meer koppel geeft dan de andere, maar 420+ nm voor een stage 2 is niet heel uitzonderlijk volgens mij.
Ik heb wel op de rollenbank gestaan met een schone motor, goede brandstof (ron100) en luchtinlaat, dat maakt natuurlijk ook veel uit!
Verder is JD voorzichtig met de opgegeven waardes, deze worden in de meeste gevallen redelijk makkelijk behaald volgens mij.
Iets wat natuurlijk geen garanties geeft!

sitechris

Donateur
Mbt chippen idd altijd doen. Het extra vermogen is echt fantastisch. En ik gebruik het zo vaak. Ff lekker doortrekken in de versnellingen. Heerlijk!

Maar om eerlijk te zijn, wel 1 nadeel als je een FWD hebt: als je op de limiet gaat rijden, dan heb je wel last van het extra vermogen. Je moet echt je rijstijl aanpassen. Je kunt na de bocht pas gas geven als je wielen echt recht staan. Ben je net wat te vroeg, dan heb je hopeloos onderstuur of wordt gewoon al het vermogen elektronisch afgeknepen (dat doet de GTI). Niet echt ideaal. 300 pk plus op de voorwielen is net wat teveel van het goede. Of je moet een mechanisch sper hebben op je FWD, dan kan het.

Bovenaan Onderaan