Chip vs grip

Ik heb weer wat stuivers kunnen oppotten en zit te dubben... wel of niet m'n chip laten tunen ? Van JD kreeg ik het advies ook meteen m'n divertervalve te laten vervangen, dus dat komt er dan nog bij. Verders hou ik het bij een standaard chip, 245PK met 340NM vind ik prachtig.

Echter... eigenlijk is m'n RS nu al snel genoeg...:smiley29: ...dus ga ik denken: wat levert het me straks nou ècht op ?! Ik merk nu al zo vaak dat m'n voorbanden de grip verliezen (heb goeie banden, al weet ik even niet het merk/type uit m'n hoofd). Ik wil ook geen plak-banden die ik elke 10000km moet vervangen.

Al met al: kan de RS in de upgrade uitvoering nog wel een beetje fatsoenlijk z'n vermogen op de weg kwijt ??

Uiteraard heb ik alle tuning-topics goed bekeken. Daaruit komt vooral dat je 'reeds op snelheid' gewoon wat extra hebt.

Wat zijn jullie ervaringen specifiek met betrekking tot tuning van de RS en de vermogensoverdracht naar de weg, ook bij snelheden van zeg 40-100km/u ?

Ik ben erg benieuwd !

Noord26

Forumguru
Is het niet mogelijk om koppel te beperken icm bepaalde toerentallen en versnellingen om doorslippen te voorkomen? Of kan JD dat alleen bij icm de DSG-bak?

...dat is inderdaad gewoon mogelijk, maar 'beperken' is voor mij niet echt het eerste wat in mij op komt als ik aan tuning denk. Bij de DSG is het volgens mij noodzakelijk en wordt het daarom gedaan.

___JC___

Forumguru
Ik kan me je twijfel voorstellen. Ik heb als vorige auto een gechipte 2.0 TDI gehad en die had uiteraard erg veel koppel. Het gevolg was dat je erg veel wielspin hebt bij flink gas geven. Als het nat was zelfs nog in zn 2e en 3e versnelling. Tuurlijk kan je dat voorkomen door voorzichtig weg te rijden, maar dan heb je weinig aan je chip. Ik zou zeggen toch maar chippen en de wielspin maar voor lief nemen. :)

Daarom heb ik overigens nu een 4x4 genomen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Power is nothing without control....

Constant

Erelid
Ik waardeer de erbij getunede kracht van mijn 2.0 TDi vooral in de hogere snelheden. Bij wegrijden na een stoplicht vind ik een ongetunede 2.0 al snel genoeg, maar tunen is ook voor rustige rijders te overwegen want de extra acceleratie op de oprit en invoegstrook op de snelweg (vlotjes invoegen, extra acceleratie op om een nette en veilige wijze in te voegen) vind ik geweldig.

Ik ben het met J.C. eens, wat een betere wegligging geeft 4x4. En veel minder kans op doorslippen met vier aangedreven wielen in plaats van twee.

joergarms

Senior Member
EEn ford Focus rs doet ook zo'n 300 pk op de voorwielen, het is hard werken voor het lsd, maar mogelijk is het wel.

En zoals meerdere zeggen, het is vooral bij inhalen, invoegen e.d. dat je dan echt gebruik kunt maken van de extra power.
Wat weer een nadeel van 4x4 is, is dat de koppeling wel alles voor z'n kiezen krijgt, een voorwielaandrijver kan doorslippen, daarmee ontlast je als het ware de koppeling. Bij een 4x4 is doorslippen vooral op droog wegdek niet echt aan de orde, dus moeten alle krachten in de aandrijflijn z'n weg vinden.

aiva tco adoks

Forumguru
Wat weer een nadeel van 4x4 is, is dat de koppeling wel alles voor z'n kiezen krijgt, een voorwielaandrijver kan doorslippen, daarmee ontlast je als het ware de koppeling. Bij een 4x4 is doorslippen vooral op droog wegdek niet echt aan de orde, dus moeten alle krachten in de aandrijflijn z'n weg vinden.

@joergarms:zie subaru:winkie::laugh:

Tja... een 4x4 heb ik niet, dus moet ik het toch met 2 aangedreven wielen doen, maar een 4x4 kòst ook weer extra vermogen door de uitgebreidere aandrijflijn natuurlijk. De focus RS en volgens mij de Mazda 3 MPS doen het idd met nog meer vermogen, maar dit zijn ook kleine/medium hatchbacks en geen flinke combi's : )

De Ford heeft z'n "revo knuckle" ophanging om torque steer tegen te gaan en hieronder een stukje over die Mazda:

"Minder beschaafd gaat het eraan toe wanneer je het volle vermogen los laat op de voorwielen. Elektronische beteugeling via het motormanagement zorgt ervoor dat de trekkracht in de eerste versnelling maximaal 325 Nm bedraagt, in twee schroeft de elektronica het koppel op tot 350 Nm, staat de zesbak in drie of ‘n hogere versnelling dan stuurt de krachtbron het volle pond via de transmissie naar de voorwielen. Dan praten we over 380 Nm, dat bij 3.000 toeren vrijkomt."

Misschien eens kijken of dit bij JD ook kan, maar 'ziet' het motormanagement van de Octavia RS de versnellingen waar hij in staat zoals bij de Mazda ? Iemand ?

Meningen en ideeën nog steeds welkom,

Race Eend

Forumguru
JD knijpt standaard altijd de 1e en 2e versnelling bij de tuning van een 2wd 2.0 TFSI motor. (tenzij een klant dit niet wil, maar je zult 0-100 trager zijn dan het volle koppel (350+Nm ) toestaan in 1e en 2e versnelling).

1e is geknepen, 2e is geknepen (iets minder dan 1) en 3e tm 6e versnelling is voluit.

Ook het tractiecontrole systeem wordt aangepast bij de JD tuning. Zowel bij standaard tuningen als bij de maattuningen. Hierdoor grijpt hij niet meer zo hard in als origineel, zodat je niet met je neus tegen het stuur zit ;)

Een TFSI computer weet welke versnelling je in staat (schakelindicator zou bv anders niet werken!)

Kijk... dat is interessant om te weten, ook dat het tractiecontrolesysteem wordt aangepas. Ik ga sowieso ff bij mn S-point langs hoe zij omgaan met chiptuning in onderhoud, wil namelijk niet dat alles weer doodleuk overschreven wordt natuurlijk : )

Ennehh... misschien een noob-vraag, maar schakelindicator ? Ik moet bekennen dat mij dat niets zegt m.b.t. mijn auto...

Race Eend

Forumguru
Schakelindicator zit op de meeste nieuwe skoda's (bij dit model staat het niet ingeschakeld overigens, bij de 2010 modeljaren wel).

Deze geeft weer in de maxidot/FIS, (tussen je tellers), wat de beste versnelling is voor die belasting/snelheid, deze is met name om zuinig te rijden. Echter ook die weet via de canbus in welke versnelling de auto staat.

Je kunt simpelweg bij je dealer zeggen dat ze de tuning NIET mogen overschrijven. Echter doen ze het toch, dan kun je kosteloos je tuning in lochem laten herstellen.

Begrijp ik goed van je dat de schakelindicator dus wel ingeschakeld kan worden bij mijn modeljaar RS ? Maar ach... zuinig rijden ?... :super: ..haha... had ik beter een andere wagen kunnen kopen, denk ik zo : )

Bedankt voor de toelichting.

joergarms

Senior Member
@aivo tco adoks, haha, ik snap je punt. Maar daarom heb de meeste subs ook nog een lage gearing om alles wat beschaafder te laten verlopen. Al weet ik niet hoe dat bij de WRX, STi modellen zit, volgens mij gewoon een 6 bak?

Mooi dat ze in Lochem rekening houden met een fwd en daarom het vermogen niet direct loslaten, zo zie je maar wat de electronica allemaal mogelijk maakt.

Is de Focus rs niet nog meer in het nadeel omdat het een hot hatch is? Mogelijk minder gewicht op de voorwielen en dus eerder doorslaan. Ik denk dat het lsd bij een rondje circuit aardig warm wil worden.
Zit er op een Octavia vRS ook een lsd, of een gewone tractioncontrol?

M'n gevoel, niet gehinderd door enige werkelijke vakkennis overigens, zegt dat zo'n hot-hatch misschien net wat minder last heeft van FWD bij hoge vermogens, omdat de het zwaartepunt waarschijnlijk ook verder naar voren ligt (kortere auto) en verhoudingsgewijs dus iets meer druk geeft op de voorwielen. Daarnaast betekent een lager gewicht ook dat er minder massa meegesleurd hoeft te worden en de wielen wellicht ook daardoor weer iets minder snel gaan spinnen (er is minder weerstand tegen de versnelling). Nou ja... hypothetisch dus : )

Race Eend

Forumguru
De RS zal inderdaad wat sneller wielspin hebben dan bv een golf 5 gti.

De RS heeft meer gewicht in de kont en zal dus wat meer de voorwielen 'van de grond trekken'.

Of het merkbaar is, is een 2e natuurlijk..

sitechris

Donateur
Terugkomend op 4wd. Nadeel vind ik wel extra gewixht wat duidelijk ten koste gaat van prestaties en verbruik.plus dat je auto ook wat minder speels wordt. Ik zou liever zien dat we meer sperdifferentielen gaan zien. Op de golf 6 zit er ook.eentje op (niet eens een mechanische) maar iets als torque steer heb je eigenlijk niet meer. Best knap met 281 pk en 410 nm op de voorwielen.

michelover

Forumguru
Nou ook zonder sneeuw kan een 4x4 heel speels en leuk zijn. Mijn Seat Leon Cupra4 met 200+ pk onder de kap was heel erg speels ook op de droge weg. Kwestie van wat hulpmiddelen uit schakelen. Neem aan als je in de GTI alle voorzieningen aan laat staan het ook niet zo speels is.

Bovenaan Onderaan