Chip + EGR O2 1.9 TDI

Happyman

Forumguru
Nu ik de auto bijna 3 maanden in bezit heb is het aanstaande donderdag zover. De reis gaat dan naar Dieverbrug voor wat meer PK's en voor het dichtzetten van de EGR. Het is voor mij niet echt naast de deur, maar vanwege eerdere prima ervaringen ga ik weer vrolijk die kant op en ga nog vrolijker weer terug :tegek:

Blacky

Forumguru
Bij wie laat je het doen? Je schrijft ook wegens eerdere ervaringen?
Hopelijk gaat het je goed bevallen, en alvast plezier gewenst. Heb de mijne pas geleden bij TVS laten doen en moet zeggen de trekkracht die ik onderin miste heb ik nu wel. I am a happy man.:D

Happyman

Forumguru
Ik laat het doen bij Jos inderdaad (JB Autoservice). Een paar jaar geleden had ik een Golf 4 1.9 TDI (100pk) die heb ik daar toen ook onderhanden laten nemen. Toen werd ook nog de kat verwijderd en mooi vervangingstuk tussen gezet. Het resultaat beviel mij goed.

De lunch beviel ook prima ;)

Maar ik vind de prijs zeer redelijk. Ik rij er graag totaal 374 km voor :D

Happyman

Forumguru
Zo de 145 pk'tjes zitten inmiddels in het vooronder. Lekker veel trekkracht met name wat hoger in de toeren. Zit zo van 100 km/h op de 160.

De nokkenastiming bleek niet goed te staan, deze heeft Jos weer goedgezet. Tot nu toe ben ik zeer tevreden :yeehaa:

Happyman

Forumguru
Jos heeft geen rollenbank. De software van JD is gebruikt. Die is redelijk standaard. Het zullen ongeveer de waarden zijn zoals ze op de site van JD staan. Het zal dus rond de 320nm zijn.

Ik hoef het niet exact te weten. Misschien een keer met een leuke forum aanbieding ;)

De beleving is al prima. Als ik voorheen 100 reed in zijn 5 en ik trapte het pedaal in dan ging het niet supersnel. Maar nu gaat die als een speer. Het koppel komt er ook mooi geleidelijk in.

VEEJAY

Forumguru
Prachtig he, toendertijd van 105pk na 140pk was voor mij echt dat ik het gevoel kreeg dat ik weer mee mocht doen op de snelweg.

Hesselvk

Nieuw lid
Hallo allemaal, dit is de eerste keer dat ik reageer op dit forum. Ik ben Hessel, 28 jaar oud en kom uit Wamel. Ik heb sinds februari een O2 combi uit 2007 met 105pk tdi (BXE) naar volle tevredenheid. Ik heb hiervoor een golf met 110pk tdi (AFN) gehad en die leek qua motorverloop wat vlotter/soepeler op te trekken. De Octavia voelt wat zwaarder heb ik het idee.

Nu heeft mijn vader nog een tegoedbon van TVS Engineering liggen. Aangezien een aantal van jullie de ingreep met chiptuning hebben laten uitvoeren ben ik benieuwd naar jullie ervaring m.b.t. het motorverloop en welke invloed het heeft op het brandstofverbruik.

Alvast bedankt!

• Leuk
Waarderingen: CDK

Happyman

Forumguru
Welkom Hessel. Van chippen ga je zeker geen spijt krijgen. Bij mij is het koppel over een groot toerengebied uitgespreid. Het koppel komt er geleidelijk in rond de 2500 tpm en loopt door tot ongeveer 4000. Het verbruik leek eerst wel gestegen maar het werd steeds beter. Ik zal misschien iets meer verbruiken dan voorheen, maar dat komt dan vooral doordat ik het pedaal nu vaker iets dieper intrap :D. Denk niet dat je auto er echt zuiniger van gaat worden. Maar die extra trekkracht is echt kicken :tegek:

CDK

Forumguru
Welkom Hessel, gebruik de zoekfunctie eens op TVS op dit forum en je zal ongetwijfeld reviews tegenkomen, maar het is een dikke aanrader! Je krijgt er een soort van nieuwe auto voor terug na het chippen :jaja:

Hesselvk

Nieuw lid
Ik was er inderdaad al achter dat de zoekfunctie niet werkt op een kort zoekwoord. Maar mijn vraag is eigenlijk ook meer algemeen bedoeld. Op meerdere sites van tuners lees ik namelijk dat het brandstofverbruik daalt na chiptuning. Op de een of andere manier lijkt me dat niet logisch. Ook omdat je leest dat bij tuning de (hoeveelheid) inspuiting word aangepast. Graag zou ik vanuit de praktijk horen of het verbruik ook daadwerkelijk daalt.

@Happyman: Bedoel je niet vanaf 1500 tpm. Bij 2500 heb ik meestal al over geschakeld naar de volgende versnelling:0

CDK

Forumguru
Sinds de tuning kan ik als ik dat wil zuiniger rijden (2 km / liter) maar als ik het extra vermogen ook daadwerkelijk aanspreek met mijn rechter voet, dan kom ik weer op mijn oude originele verbruik uit en soms als ik erg enthousiast gas geef daar zelfs boven. Kortom, als je je best er voor doet kan je na finetuning zuiniger rijden, spreek je het extra vermogen veelvuldig aan, dan blijft het verbruik gelijk of wordt het hoger als voorheen.

Bovenaan Onderaan