Chiel's Octavia 3 Style Businessline 1.4 TSI DSG

Chiel

Actief lid
Maandagochtend 25 januari 2016 was het eindelijk zover.

Eerst heb ik mijn Ford Focus 1.6 Ecoboost Titanium lease wagon in bijna nieuwstaat ingeleverd bij een innamepunt van de leasemaatschappij.

Daarna naar naar Skoda dealer De Waal in Gorinchem. Na het ondertekenen van de papieren mocht ik eindelijk de auto onthullen. Heb voor het eerst bij een nieuwe auto lang getwijfeld over de kleur, maar ik moet zeggen dat ik echt heel blij ben met het totaalplaatje. Ze hebben op eigen initiatief luxe kentekenplaten gemonteerd en daar ben ik blij mee.

De auto:

Skoda Octavia Hatchback 1.4 TSI Style Businessline DSG-7 met de volgende opties/accessoires:

· Metallic lak Metal Grey
· Adaptive Cruise Assistant
· Lane Assistant
· DAB radio ontvangst
· Achteruitrij camera
· Verwarmbare voorruit
· Sunset getint glas achter
· Ruitenwisser achter
· Trekhaak met afneembare kogel
· Reservewiel

Ik had zelf de afgelopen maanden al een paar keer de handleiding van de auto en van het Columbus navigatiesysteem uitgebreid doorgenomen, maar het is toch prettig om samen met de verkoper nog even de belangrijkste features door te nemen, zoals de adaptive cruise control, lane assist en het Columbus navigatiesysteem

Na alle uitleg mocht ik eindelijk gaan rijden. Wat een feest de rit naar huis. Het vermogen was ik al van de Ford gewend maar de combinatie met de DSG bak is een waar genot.
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar nu na ongeveer 1.000 km rijden wil ik echt niet meer terug naar een handgeschakelde bak. De motor-bak combinatie met adaptive cruise control is fenomenaal. Heb al een paar keer file moeten rijden en dat gaat echt heel soepel en relaxt.

De enige gewenning is het al vaker genoemde start-stop systeem. Bij een parkeer manoeuvre slaat de motor wel erg snel af. Bij het naderen van een verkeerslicht is het nog even leren spelen met het rempedaal. Wanneer ik vooraan sta, dan heb ik liever dat de motor blijft draaien. In alle andere gevallen start de auto snel genoeg. Het is een kwestie van wennen. Ik heb nog niet een keer het start-stop systeem handmatig uitgezet.

Het automatisch inparkeren ken ik al van de Ford en de optie automatisch uitparkeren is een leuke gadget, meer niet. De camera aan de achterzijde maakt het achteruit inparkeren nog veel overzichtelijker. Ben blij dat ik voor die optie gekozen heb. Niet noodzakelijk maar zeker comfort verhogend.

Genoeg geschreven. Nu wat plaatjes, waarbij ik een aantal reacties kan voorspellen. Een nummerplaathouder zonder reclame, een kale kont, een ritje naar Breda om de auto 3 cm te laten zakken en naar de DSG doktor. Het is een leaseauto, dus ik weet nog niet of ik deze zaken ga/mag oppakken. Voor mijn rijplezier op dit moment is het niet nodig. Iedere kilometer is een feest achter het stuur.

Octavia_01.JPG Octavia_03.JPG Octavia_05.JPG Octavia_06.JPG

Groeten, Chiel
 
E

Ex-lid 2926

Gefeliciteerd!! Prachtige Octavia hatchback in een mooie uitvoering.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een nummerplaathouder zonder reclame, een kale kont, een ritje naar Breda om de auto 3 cm te laten zakken en naar de DSG doktor. Het is een leaseauto, dus ik weet nog niet of ik deze zaken ga/mag oppakken
Die nummerplaathouder en die kale kont zijn zaken waar geen enkele leasemaatschappij zich druk over maakt aangezien je technisch niks verandert en ook geen enkele vorm van schade veroorzaakt, de andere twee zijn structurelere ingrepen waar je vermoedelijk wel toestemming voor moet hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Eindelijk weer eens een HB na als die O3-combi's. Wat de DSG-aanpassing betreft: moet je alleen doen als je met de standaardafstelling problemen hebt bij een leasebak, privé haal je de kosten er sneller uit, doordat je koppeling minder slijt.
 

Chiel

Actief lid
@jadijkstra2000 Ik heb de sportstand nog niet een keer gebruikt en heb nog niet de behoefte gehad om in 8,2 seconde de 100 km/uur aan te tikken.
Ben namelijk letterlijk en figuur mijn wilde haren verloren ;) en heb niet meer de drang om me continu in het verkeer te bewijzen :D.

Met de bak in stand D kan ik al heel vlot mee komen met het overige verkeer. Wanneer het erop aankomt bij bijvoorbeeld een korte invoegstrook, dan is er ruim voldoende vermogen beschikbaar en dan geniet ik volop van het gemak waarmee de auto versnelt:tegek:.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Bewijzen is het voor mij ook niet echt, meer de fun factor die meespeelt, gewoon lekker uit de voeten op de weg :)

Ik hoorde alleen vandaag dat mijn bestelling 3 weken is vertraagd :(
 

Chiel

Actief lid
Balen dat je nog drie weken langer moet wachten. Ik moest ook bijna 4 maanden wachten voor ik de auto in gebruik mocht nemen, puur vanwege de einddatum van het vorige leasecontract :bloos:.

Het blijft altijd leuk om in een nieuwe auto te stappen en vertrouwd te raken met de rij eigenschappen en alle instellingen die je kunt aanpassen. Ik had de instructieboekjes van de auto en van het Columbus systeem al een paar keer doorgelezen en op YouTube al heel wat video's bekeken. Puur uit interesse en nieuwsgierigheid.

Het wachten wordt zeker beloond. De fun factor is hoog. Maar dat geldt zeer zeker ook voor een Audi A3. Ben benieuwd naar jouw eerste indrukken over een paar weken.
 

Chiel

Actief lid
@jadijkstra2000 heb eerder vandaag door jouw opmerking en mijn nieuwsgierigheid een stukje in de sportstand gereden en begrijp nu helemaal de fun factor :thumbsup: waar je over schreef. Het verschil is heel duidelijk merkbaar. Toch maar eens vaker inschakelen:yeah:.
 
Bovenaan Onderaan