centrale vergrendeling octavia

hallo mensen

goede avond ik ben remco de brouwer en nieuw op het forum hier dus weet niet of ik dit goed doe

wij hebben een skoda octavia van eind 2003 nu sinds paar dagen geleden wil de bestuurdersdeur niet meer op slot met centrale vergrendeling de 3 andere deuren en koffer gaan wel op slot
met de sleutel werkt alles wel gewoon ook doe de binnen verlichting het gewoon en het rood witte lampje in de deur ook
wel brand het lampje van het nep alarm zeg maar niet wat naast het pinnetje zit wat normaal op en neer gaat
nou had ik al voornomen dat het waarschijnlijk om een kabel breuk gaat zijn er hier miss ook mensen die weten welke kleur draden de cv heeft ? want heb ook elec ramen dus begreep ook dat er redelijk veel bedrading dan in de deur loop


mvg remco de brouwer
 

Monteurtje

Forumguru
Er zijn meerdere mogelijkheden wat het probleem kan zijn. Kabelbreuk in doorvoerrubber. Maar wat ook voorkomt is dat er vocht in de stekker op de raammotor zit. Stekker eraf halen en kijken of er oxidatie in de stekker zichtbaar is. Is dat het geval ook even de raammotor controlern. Of er ook pennetjes van de raammotor zijn geoxideerd of helemaal. Met een spiegeltje kun je dat makkelijk zien. Dus even deurpaneel eraf halen. En het plastic voorzichtig lossnijden zodat je het ook weer goed kunt dicht plakken.
Stel dat de stekker en raammotor door vocht geoxideerd zijn, motor plus kabelboom vervangen.
Of kabelbreuk repareren indien dat het is.
Ik acht de kans vrij groot dat het een van deze 2 dingen is. Heb dat vaker meegemaakt. Of een portierslot. Zou ook kunnen.
Maar het is verstandig om bovenstaande ook goed te controleren.
 

ventovice

Senior Member
...even eem ouder topic omhoog halen:

Ik heb nl. een soortgelijk probleem bij mijn deur linksachter; om te kunnen kijken of er een draadbreuk of corrosie aanwezig is, moet dus het deurpaneel eraf, echter....
Die deur blijft contant in z'n slotstand staan! (en dus kàn ik het paneel gewoonweg niet verwijderen...)
Hoe los ik dit nu weer op?
 

Joske

Forumguru
als het een defect portierslot is (elektronisch dan, weet eigenlijk niet of dit al bij deze modellen het geval was, ma soit, dat zien we dan wel weer :pieker: ;) ) zou je iemand de AB kunnen laten bedienen (of met sleutel in slot van bestuurder) en ondertussen met vuist tik op deur geven. Weliswaar met beleid, want we willen geen deuken in de deur :D.

ik weet dat dit truukje (soms) werkt en dat het al zeker werkt bij een open dak van een peugeot cabrio ;)


EDIT: ik heb ondertussen zitten neuzen in Elsa en zoals ik het zie is je centrale vergrendeling louter mechanisch? Of zie ik dat nu zo verkeerd.. dus dan kan het geen kapotte microswitch zijn
 
Laatst bewerkt:

Blacky

Forumguru
Welkom Remco op het forum. Ik kan je hierbij niet helpen maar hoop voor je dat het probleem snel opgelost wordt. Succes:thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Welkom Remco op het forum. Ik kan je hierbij niet helpen maar hoop voor je dat het probleem snel opgelost wordt. Succes:thumbsup:
Blacky, niet gezien van wanneer Remco zijn berichtje dateert? ;) Het was Ventovice die het topic even hijackte wegens eigen problemen :)
 

ventovice

Senior Member
...thnx voor de tip;
Ik weet dat het CV-systeem (zonder AB overigens...) een combinatie van mechanische en elektrische techniek is (EDIT: ik kan er nl. ook alle ramen tegelijk mee sluiten/openen; comfortsluiting)
...en dus zal er vast wel een draadje los zitten of een contactje gecorrodeert zijn oid.
..., maar om dat te weten te komen/ het paneel te verwijderen, zal die deur eerst van het slot af moeten :(

Het rare is dat rechtsachter voorheen af en toe niet 'meedeed' met de rest, maar dat linksachter nu compleet is afgehaakt...
 

ventovice

Senior Member
...nou, vanmiddag heb ik er effies naar gekeken:

Ten eerste:
Als je aan de binnnenzijde aan de deurhendel trekt, dan gaat-ie bij de eerste keer 'gewoon' van het slot en bij de volgende poging gaat de deur open.
.. dat er niemand hier dat wist te vertellen, kijk ik van op; ik had hier zelf nooit aan gedacht, omdat ik echt noooooooit achterin zit...


Dus het eerste struikelblok was al snel verdwenen en ik kon dus vervolgens wat onderzoek doen!
Nadat het paneel netjes was verwijderd, heb ik de stekker nabij het slot en de stekker bij de rubberen doorvoer naar de carroserie ingespoten met contactspray.
Bij het testen daarna gebeurde er nog steeds weinig... en omdat er ook verder geen zichtbare schade o.i.d. te zien was, heb ik toen de boel maar weer terug geplaatst.

Toen het paneel weer netjes op zijn plaats zat, deed het slot linksachter plotseling wèl weer lekker mee; ik heb een aantal malen met de sleutel ontgrendelt en vergrendelt; één maal weigerde-ie linksachter...
Dus echt opgelost is het niet; er zal wel ergens een draadbreukje zitten denk ik, maar voorlopig doet-ie 't weer!
 

ventovice

Senior Member
...het probleem is er nog steeds; zij het niet altijd... iemand nog andere ideeën?

Omdat alles vanaf de bestuurdersplek wordt geregeld, zal ik daar ook de stekkerverbindingen inspuiten met contactspray.
Rechtsachter geeft trouwens nooit meer problemen... raar.
 

ventovice

Senior Member
hmmm, vergeet al het voorgaande :(...

De CV werkt wel (met sleutel aan de bestuurderskant), maar linksachter gaat wéér niet mee open; je ziet het pinnetje wel trillen...
Ook ontgrendeld LA niet meer van het slot als je van binnenuit aan de hendel trekt; hij 'veert' net zo snel weer terug..., dus openen is nu helemaal niet meer mogelijk!

Doe ik de deuren van binnenuit op slot (met de knop met het sleutel-symbool), dan doet rechtsachter óók niet mee.
Je ziet ook in dit geval wel de pinnetjes achter meetrillen; er gebeurt dus wel 'iets'..., maar uiteindelijk 'niets'...

Bovendien brandt het LED-je naast de bestuurderspin al een tijdje niet meer...

Kortom: het gaat steeds beter... NOT!:banghead:

iemand nog suggesties?
 

AdeMStP

Nieuw lid
Ha Ventovice,

Ik herken je probleem. Bij mij begon dit probleem al een aantal jaar geleden. M'n contactslot aan de bestuurderskant is al 'gerepareerd' met een reparatieset, de bedrading van LA is al vervangen, en vanmorgen hoorde ik een enorm geratel en getik bij het portier LA, er wil wel iets werken maar het werkt niet....

Ik heb ook geen idee wat er aan de hand is, heb exact dezelfde problemen als jij beschrijft. Als iemand het antwoord heeft dan zijn er weer 2 blije Skoda rijders...

Mijn Skoda Octavia is uit 1998.
 

ventovice

Senior Member
Ja idd AdeMStP(???), maar het is helaas alweer een tijdje stil in dit topic...
Wat voor 'reparatieset' bedoel je eigenlijk? Mechanisch of...??

vermoeden
Ik vermoed zelf dat het 'in' de bestuurders-hendel zit; de electronica/contacten zeg maar...
voorlopig gaat mijn deur LA in ieder geval niet open :(
...en dat begint onderhand aardig irritant te worden; waar koop ik een anders een vijfdeurs auto voor?!


Mogelijke provisorische 'oplossing':

Ik denk dat ik mijn deur LA maar uit het systeem verwijder door eerst bij de bestuurdersdeur LV het paneel te verwijderen en dan vervolgens de stekker(s) los te halen (want die deur kan nu iig nog open...)
Vervolgens hoop ik ten eerste, dat ik de deur LA nu wèl mechanisch/handmatig van de vergrendeling af kan krijgen...
Als dat idd lukt; het paneel dáár eraf en dan ga ik de stekker dáár maar permanent loshalen, zodat die deur LA 'gewoon' niet meer 'meedoet' (dan voortaan maar LA handmatig op slot en open doen...)
ZOU DIT LUKKEN DENKEN JULLIE?

Ik heb namelijk het idee dat de deur/de vergrendeling door de/een elektrische 'motor' op slot wordt gehouden; 'dat probleem' wil ik dus weghalen.
Als ik namelijk aan de deurhendel binnenin trek, komt het pinnetje wèl omhoog; maar als ik deze dan wil vasthouden met de hand en laat ik vervolgens de hendel weer los, dan trekt het pinnetje zich dus ook weer in...
Je kan het eventueel wel gewoon tegenhouden; zoveel kracht staat er ook weer niet op, maar het pinnetje loslaten betekent dat de pin 'gewoon' weer naar beneden schiet; een soort van veerkracht, zeg maa...

Nu ik het zo probeer te omschrijven moet ik toegeven: IK SNAP ER ECHT HE-LE_MAAL NIKS VAN !!!
[ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, allemaal; da's best wel moeilijk...]


'gevoel'

Ik heb ook het idee dat ik op een gegeven moment de sleutel ook ietwat verder rechtsom dan voorheen moet draaien om alle deuren van buitenaf te vergrendelen/de CV te activeren;
Eerst was het alleen maar een 'tikje' naar rechts, zodat je zeg maar alleen ff een elektrisch contact maakt; tegenwoordig is het nèt iets verder doordraaien met een beetje kracht en het spul gaat dan wel alsnog op slot.
Heb jij/ hebben jullie dat gevoel ook?

@iedereen: is de CV een bekend of vaker voorkomend (oude) Skoda's-probleem? Wie heeft dit nog meer??

ten slotte:
om een héél lang verhaal kort te maken:
dd 17 december nog geen steek verder met dit probleem...
 

AdeMStP

Nieuw lid
Je beschrijft het exact zoals ik het ook ervaar. De reparatieset is echt voor het contactslot dus niets mechanisch. Dacht zelf ok aan dat wat jij nu beschrijft te gaan doen of de accu los te koppelen en dan kijken of de deur open kan, zodat je in elk geval bij de stekkers kunt komen...

Het is heel irritant want er kan nu niemand meer achterin zitten!

Gr. André
 

Joske

Forumguru
ik vrees dat enkel accu loskoppelen de deur niet zal ontgrendelen.. ik hoop het voor jullie en volg dit topic met veel belangstelling. Indien iemand nog tekeningen of handleidingen uit Elsawin wenst wil ik ze graag opzoeken voor jullie. Zorg dan ook zeker voor een bouwjaar en motorcode, dat helpt het zoeken ;)
 

Desperado

Forumguru
@iedereen: is de CV een bekend of vaker voorkomend (oude) Skoda's-probleem? Wie heeft dit nog meer??
Ik heb het met mijn Felicia ook gehad. Echter dat was een motortjes probleem. Drie nieuwe cv motoren moeten monteren, maar daarna was wel alles opgelost.
 

ventovice

Senior Member
ik vrees dat enkel accu loskoppelen de deur niet zal ontgrendelen.. ik hoop het voor jullie en volg dit topic met veel belangstelling. Indien iemand nog tekeningen of handleidingen uit Elsawin wenst wil ik ze graag opzoeken voor jullie. Zorg dan ook zeker voor een bouwjaar en motorcode, dat helpt het zoeken ;)

Ik wil dus niet de accu loskoppelen, maar in eerste instantie de bestuurdershendel eerst ontkoppelen.
Ik ga er hierbij gemakshalve vanuit dat dit de 'masterunit' is en deze dus de drie andere deuren ('slaveunits) aanstuurt.
Ik hoop hier dus alleen maar mee te bereiken dat de LA deur helemaal geen signaal meer krijgt zoals: 'jij moet op slot blijven!'... ;)
't Is maar een poging... ik kan op dit moment namelijk LA nergens bij, omdat de LA deur niet ontgrendelt en ik dus het paneel niet kan demonteren... k*tz##i...

Mijn Skoda Octavia 30-DJ-SK komt overigens uit 1999 met een AQY 2.0, maar ik heb te weinig verstand van electronica om te weten waar en wat ik zou moeten meten...
 

ventovice

Senior Member
Je beschrijft het exact zoals ik het ook ervaar. De reparatieset is echt voor het contactslot dus niets mechanisch. Dacht zelf ok aan dat wat jij nu beschrijft te gaan doen of de accu los te koppelen en dan kijken of de deur open kan, zodat je in elk geval bij de stekkers kunt komen...

Het is heel irritant want er kan nu niemand meer achterin zitten!

Gr. André
dus jij hebt het links èn rechts? shit man!
hopelijk is er iemand die ons toch op weg kan helpen...

vr.gr. René
 
Bovenaan Onderaan