Carterplug Skoda Fabia II Greenline

tjeng

Lid
Collegae Fabia-kenners,

Misschien een stomme vraag, maar waar zit de Carterplug om olie af te tappen? ik heb de beschermbodemplaat verwijderd, maar welke plug/bout nu de Carterplug is??

Wellicht iemand een idee of foto?

Dank alvast voor het meedenken

Groet

Tjeng
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt me blijkbaar verkeerd begrepen tjeng: ik bedoelde maak een eigen topic aan in het meet&greet deel van het forum (door op de groene letters te klikken met de muis, kom je vanzelf in dat deel). Als je zo'n topic aanmaakt levert je dat gelijk wat extra rechten hier op het forum op.
 

Spierings

Forumguru
De carterplug zit in de carterpan...er zit er maar 1

Maar waarom zou je er zelf aan beginnen, het is duidelijk dat je niet weet wat je aan het doen bent.

Ik snap dat je het zelf wilt doen, maar als je bij zoiets simpels al hulp nodig hebt kun je er beter niet zelf aan beginnen..
 

tjeng

Lid
Beste Spierings,

Ik begrijp je reactie volkomen. Mijn vraag lijkt ook inderdaad een vraag van iemand die geen enkel verstand van auto's heeft, maar het tegendeel is waar en ik doe het kleine onderhoud aan de auto's altijd al zelf, zo ook nu voor het eerst oliewissel bij de Fabia. Stom verbaast was ik dus ook toen ik met een steeksleutel onder de auto krop om die plus los te draaien... maar wellicht heb ik niet goed gekeken?!
 

Cordoba

Forumguru
@tjeng Dan ben ik toch benieuwd waar je gekeken hebt. Het carter is normaal gesproken het laagste punt van het motorblok, en bij de meeste blokken zit de plug net achter het laagste punt (dus van vooraf niet zichtbaar, en bij lage verkeersdrempel/stoepje o.i.d. rij je de plug niet van het carter).
 

bobracing

Forumguru
Inderdaad het kan bijna niet missen.... Koop anders een boek van de wagen via BOL.com voor 25 euro...
 

Joske

Forumguru
die plug zit langs de zijkant als ik mij niet vergis, kant van 1 van de voorste wielen.
 

Kogamyata

Senior Member
@bobracing Hallo,

Jij weet toch precies waar die zit? Zou je dat even willen aangeven. Ik bedoel zoveel cm van R- of L-voorwiel of zo.
Dan kan Tjeng ook weer verder. Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Joop.
 

tjeng

Lid
Na al deze reacties vandaag nog even snel gekeken en heb de carterplug gevonden. Hij zit aan de achterkant van de carterpan (dus niet onder en niet aan de zijkanten) . Inderdaad als je van voren onder de auto kijkt zie de plug niet zitten. Als je bij één van de voorportieren onder de auto naar voren kijkt kun je hem zien zitten. Overigens zit de Carterpan bij mijn auto ingepakt in een soort zwart isolatiemateriaal, vandaar ik deze in eerste instantie niet zag. (vandaar de 'domme vraag'). Dat is dus opgelost.

Ben alleen benieuwd of iemand ervaring heeft met de behuizing van het oliefilter. Deze is van zwart kunststof en moet je met een 8 kantige (steek-ring) sleutel losdraaien (uiteraard met een gewone steeksleutel weer geen ruimte!!! ) Iemand een tip hoe dit zonder special gereedschap te fixen zonder de boel te breken ed.?

Ik hoor het graag.
 

Spierings

Forumguru
Ratel met een juiste maat dop.

Als je de dop niet hebt kun je hem ongetwijfeld op eBay voor een prikkie kopen..
Volgens mij was het dop 36....weet het echter niet ,100%
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@tjeng Een vraag over iets dat je niet weet is nooit dom.
De plug vinden is kennelijk toch ingewikkelder dan gedacht. Nu nog de juiste sleutel en de zaak is opgelost.
Succes en groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan