caravantrekker

Atria

Actief lid
Hoi,

zijn er hier mensen die ervaring met de 1.6 16 v hebben met een niet te zware caravan (ongeveer 950 kilo)?

Volgens caravantrekker.nl is dit een behoorlijke combinatie, maar echte ervaringen zeggen natuurlijk altijd meer.
(Ik heb deze discussie ook bij de Roomster neergezet omdat die motorisch dezelfde specificaties en versnellingsbakverhoudingen heeft)

Gr Hans
 

van_der_P

Senior Member
zolang je maar hoog in de toeren blijft rijden gaat het goed.

Je hoeft niet hoog in de toeren te rijden, je moet zorgen dat de toerenteller steeds in het gebied zit waar de motor zijn maximum koppel levert. Dan is die het sterkst en zuinigst. bv Als het maximum koppel ongeveer 150 nm is bij 3000 toeren moet je zorgen dat je toerenteller rond de 3000 toeren blijft, bij constante snelheid.
 

purk

Senior Member
volgens mij heeft deze motor zijn maximale koppel bij 3800 toeren, dus lekker hoog in toeren blijven rijden......
 

van_der_P

Senior Member
volgens mij heeft deze motor zijn maximale koppel bij 3800 toeren, dus lekker hoog in toeren blijven rijden......

Het is enkel als voorbeeld bedoelt. En als een auto niet hoeft te trekken kun je gerust lager in de toeren rijden. Gebruikt die ook nog minder brandstof, maakt minder lawaai en dat draagt bij aan het comfort.
Hoeveel kilometers hou je het uit een auto die met een loeiende motor rijdt ?
 

purk

Senior Member
de vraag was of iemand ervaring heeft met het rijden met deze motor.

JA dat heb ik en je blijft veel schakelen en hoog in toeren rijden met deze motor. bij elk bultje zakt deze terug in snelheid en heeft veel moeite om op snelheid te komen, waardoor je continu aan het schakelen bent. om maar vlot mee te kunnen komen met het verkeer. maar dit is mijn menig.
 

Roel

Lid
Het is enkel als voorbeeld bedoelt. En als een auto niet hoeft te trekken kun je gerust lager in de toeren rijden. Gebruikt die ook nog minder brandstof, maakt minder lawaai en dat draagt bij aan het comfort.
Hoeveel kilometers hou je het uit een auto die met een loeiende motor rijdt ?

Dat hou je inderdaad niet lang vol. Alleen bergop, of als je snel moet inhalen, moet je ervoor zorgen dat je het toerental rond het maximale koppel houdt (hangt natuurlijk ook af van de koppelkromme) en bergaf op toeren houden om op de motor af te remmen. Voor de rest, als de auto constant rijdt, gewoon in de hoogste versnelling.
 

Atria

Actief lid
Hoi Purk,

Goed dat we weer bij het onderwerp terug zijn ;)

Ik zie dat je (nu) in een Octavia 2.0 rijdt. In wat voor auto had jij de 1.6 16 V?

Gr Hans
 
Bovenaan Onderaan