Caravan koelkast wel of niet uit bij geen contact??

Niek's Skoda

Nieuw lid
Wie kan me helpen?
Ik heb een Octavia 4 met zwenkbare vanaf fabriek gemonteerde trekhaak, nu wil ik graag weten als ik mijn caravan aankoppel en de caravankoelkast staat aan op de accu en contact en motor draait is en de koelkast doet zijn werk en binnenverlichting koelkast brand ook dat is goed.
Maar... als ik de rust pauze neem van een twee uur en contact is uit dan blijft de binnenverlichting van de caravankoelkast als ik de deur open doe branden, maar hoe zit het met werkt de koelkast dan ook nog met als ik het contact uit zet? of regelt de Canbus het??
Volgens mij trekt de koelkast bij geen draaiende motor de accu van de auto snel leeg, en heb ik een probleem!!
Ik zie graag jullie ervaringen!

Tees

Donateur
Welkom! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Bij de hedendaagse auto's met 13-polige trekhaak is het volgens mij zo dat de aanhanger/caravan op een continue plus zit. Dus ook als contact uit levert ie stroom. Ik vermoed dat de ECU die plus wel uitschakelt bij te lage spanning, maar zeker weten doe ik dat niet...

hemi24

Forumguru
Ik redeneer altijd: constant is niet geschakeld, dus waag het er daarom ook niet op!
Bij een langere stop gaat bij mij de anti-diefstal kap op de koppeling en draai ik de stekker er even uit.
Een volle koelkast waarvan de inhoud al koel is, blijft ook ook wel een tijdje koel, redeneer ik dan altijd.

Helemaal tijdens vakanties heb ik geen zin om tijd kwijt te raken aan wachten op een pechhulp of iets dergelijks..!

Domu

Lid
Normaliter, bij een 13 polige aansluiting, is de koelkast geschakeld aan de plus van het contact, niet op de constante plus. Pin 10 zou het moeten zijn. Verlichting, kraantjes en toilet zitten dan op pin 9 ( constante) Dus, contact uit, stroom koelkast uit.
Verwacht geen wonderen, de kabeltjes zijn vaak te dun om voldoende te koelen.

• Leuk
Waarderingen: Frup

EdK

Forumguru
Zolang je de deur dicht houd blijft de inhoud 24 uur zeker koel
Ga je met 25 graden telkens kijken of de boel niet bederft of ontdooit ( vriesvak/of vriezer) ja dan pomp je er elke keer 25 graden warme lucht in en dan is het snel gedaan....en dus geen koud bier meer.....:cheers:

Bovenaan Onderaan