Canton geluidssysteem

paulus474

Senior Member
Een optie op de O3 is het Canton geluidssysteem.
Volgens http://new.skoda-auto.com/nl-be/mod...b-0118-4508-8347-05e8b60cf44d&Page=technology is hiermee o.a. het volgende mogelijk:

"De equalizer heeft ook presets voor rock, klassieke muziek, pop en optimale stemweergave, net als een lineaire instelling."

Ik kan dit echter nergens terugvinden in het systeem?
Is er iemand die deze presets wel kan instellen?
Zo niet, heeft iemand al geprobeerd wat de meest optimale equalizer-setting is?
Nu snap ik dat dit erg afhankelijk is van de soort muziekstijl, maar je kunt moeilijk blijven switchen ;).
Vind de "standaard" instelling op de equalizer (alles stond op 0 volgens mij) nl. niet echt je van het....

paulus474

Senior Member
Maar er wordt dus met geen woord gerept over "De equalizer heeft ook presets voor rock, klassieke muziek, pop en optimale stemweergave, net als een lineaire instelling." in de handleiding...

hemi24

Forumguru
Kan aan mij liggen maar in de handleiding zie ik toch echt presets voor muziek en stemweergave...

of mag ik de termen "Music" en "Speech" niet zo intepreteren onder het puntje "Select equaliser sounds"?!?

Wesly

Senior Member
. CANTON advanced setup - Setup van het CANTON systeem
- Select equaliser sound - Equalizer instellingen
- Music - Muziek
- Speech - Spraak

- Sound focus - Stel de muziekbeleving (staging) in voor willekeurige zones in de auto
- Off - De muziek klinkt voor iedereen in de auto hetzelfde
- Front - Staging geoptimaliseerd voor de luisteraars voorin
- Driver - Staging specifiek geoptimaliseerd voor de bestuurder

- CANTON surround - Virtuele surround instellingen oa. Rock, Klassiek en Pop (alleen tijdens afspelen vanaf media!)

Bijlagen

• uitgelicht.jpg
    uitgelicht.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 25

AdB

Senior Member
Beste Paulus, af fabriek zijn de geluidsinstellingen van het cantonsysteem nu niet bepaald zo ingesteld dat je er een wow-gevoel bij krijgt. Ik deel die mening. Het geluid klinkt zelfs wat benepen en lijkt alleen van voren te komen. Ik heb met de volgende instellingen wél een mooi vol geluid dat me van alle kanten omringt:
Volgens het navigatie menu:
bassen-middentonen-hoge tonen: bas iets boven het midden, middentonen in het midden houden en hoge tonen ruim boven gemiddeld (op een denkbeeldige schaal van 0-10: bas 6, middentonen 5, hoge tonen 8.
Balance/fader: met de pijltjestoetsen het middelpunt van de twee assen tot ongeveer het midden van de achterbankzitting.
Subwoofer: midden
Uitgebreide instellingen (let op: in eerste instantie niet zichtbaar maar even naar boven vegen met je vinger dan komt het in beeld): Equalizer: selecteer 'muziek', Sound focus: voorin, canton Surround: midden.

Hopelijk geeft dit een beter resultaat!
Met vriendelijke groet,
Aart

AdB

Senior Member
NB: bij het afspelen vanaf mijn muziek vanaf mijn usb-stick (is toch ook media?) heb ik ook geen keuze tussen 'rock', 'klassiek' of 'pop'. Of zie je deze opties wel bij het afspelen van muziek via CD-kaart of CD??

paulus474

Senior Member
Beste Paulus, af fabriek zijn de geluidsinstellingen van het cantonsysteem nu niet bepaald zo ingesteld dat je er een wow-gevoel bij krijgt. Ik deel die mening. Het geluid klinkt zelfs wat benepen en lijkt alleen van voren te komen. Ik heb met de volgende instellingen wél een mooi vol geluid dat me van alle kanten omringt:
Volgens het navigatie menu:
bassen-middentonen-hoge tonen: bas iets boven het midden, middentonen in het midden houden en hoge tonen ruim boven gemiddeld (op een denkbeeldige schaal van 0-10: bas 6, middentonen 5, hoge tonen 8.
Balance/fader: met de pijltjestoetsen het middelpunt van de twee assen tot ongeveer het midden van de achterbankzitting.
Subwoofer: midden
Uitgebreide instellingen (let op: in eerste instantie niet zichtbaar maar even naar boven vegen met je vinger dan komt het in beeld): Equalizer: selecteer 'muziek', Sound focus: voorin, canton Surround: midden.

Hopelijk geeft dit een beter resultaat!
Met vriendelijke groet,
Aart
Bedankt, ga ik eens proberen!

paulus474

Senior Member
NB: bij het afspelen vanaf mijn muziek vanaf mijn usb-stick (is toch ook media?) heb ik ook geen keuze tussen 'rock', 'klassiek' of 'pop'. Of zie je deze opties wel bij het afspelen van muziek via CD-kaart of CD??
Nee, precies. Dat is mijn hele "probleem": zie nergens die presets voor Rock, of Pop, of Klassiek...

Luke

Forumguru
Hallo Paulus en andere lezers,

het spijt me dat ik dit topic kom vervuilen, maar mag ik je vragen of je eventueel een vergelijking kunt maken tussen het geluidsniveau in je nieuwe octavia 3 en het vorige model (indien je daarmee reed, natuurlijk)?

Ik heb een Octavia 2 combi facelift van 2010 en ik vind dat er best veel lawaai in het voertuig sluipt. Daarom kan ik tijdens lange ritten nooit écht genieten van mijn muziek (om mijn bericht terug even on topic te sleuren) dat wordt uitgebraakt door de swing-module. Zet ik de muziek gevoelig harder, dan vervormd het geluid en heb je er ook niets aan, natuurlijk.
Ik rijd met de originele Michelin Energy savers, die toch al geen slechte quotering hebben wat betreft rolgeluid...

Graag uw bevindingen ;).

groetjes

Bovenaan Onderaan