Canbus en terminatie

Highway

Forumguru
Gezien ik problemen had met mijn fabriek OEM versterker (soundsystem), heb ik deze verwijderd en vervangen door een aftermarket versterker. Werkt prima.

De OEM versterker zat aangesloten op de canbus. Deze heb ik dus ontkoppeld.

Nu lees ik op internet dat de canbus getermineerd is met afsluit weerstanden van 12Ohm.

Is het wijs de 2 draden (can high/low) te voorzien van een afsluit weerstand? Heb nu geen problemen met de auto, maar dat betekend natuurlijk niet dat er geen errors op de canbus worden veroorzaakt door niet terminatie.
 

LdN

Forumguru
Op zich is het juist dat de canbus afgesloten moet worden met een 120 Ohm weerstand maar dat mag alleen aan het begin en einde van de bus.

De canbus is een seriële half duplex bus die alle aangesloten apparaten parallel heeft staan waarbij d.m.v. het pollen van een adres (apparaat)
data voor die desbetreffende component word afgelevert of opgehaalt.

Tenzij je 100% zeker bent dat de verwijderde versterker het einde van de bus is zou ik geen afsluitweerstand plaatsen.
Het plaatsen van een afsluitweerstand te veel verhoogt de belasting op de bus en maakt de kans op miscommunicatie groter omdat de signaal drivers
zwaarder belast worden. (2x 120 Ohm parallel = 60 Ohm, 3x 120 Ohm parallel = 40 Ohm).

Omdat de canbus structuur een zeer goede fout check in zich heeft zal een open bus einde toch niet snel tot foutcommunicatie leiden.
 

Highway

Forumguru
@LdN Bedankt voor je antwoord. Betreffende kabel is niet de eind van de canbus (gezien dit de aansluiting was voor een extra optie). Ik laat dit zo, zit al krimpkous op de einde van de kabels dus kunnen niet tegen elkaar komen of ergens anders aan.
 
Bovenaan Onderaan