Camera en ELM 327 OBD steker op Android

Eltjo

Forumguru
Binnenkort komt mijn 9" Hemeroid 10 radionavi binnen voor mijn SII Station.
https://nl.aliexpress.com/item/4000111845644.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6e814c4dwaJr5y
Deze gekozen vanwege prijs, TDA7850 versterker en DSP.

Ik heb tot nu een Swing radio met een Parrot BT en een TomTom GO730 met TMC verkeersinfo.
Het Swing geluid was een flinke tegenvaller na de Sony radio in mijn vorige auto - visueel wel lekker rustig.
De Parrot geeft nogal een slecht geluid. En de TomTom loopt af en toe vast en de € 8 accu wordt slecht, maar heeft via TTActivator wel erg fijn altijd de nieuwste Europa kaarten.
Ik hoop dat de radio dit goed kan vervangen en fatsoenlijke kwaliteit (MP3 en radio) audio afspeelt, een duidelijke telefoonverbinding opleverd en icm een toekomstige Android telefoon (ja ik heb er nu nog een met nummertjes op de toetsen die na 8 jaar al na 5 dagen herladen moet worden. Kent u dat?) ook de verkeersinfo en evt. flitsers (hoewel ik normaal niet hard rijd).

Wat ik er bij wil kopen is een achteruit rijcamera (ik heb al PDC) en een ELM327 steker (voor de gein, ik heb VCDS).

Wat de camera betreft leek mij het beste om een variant te nemen die de originele greep vervangt door greep met camera.
Geen draadloze variant maar gewoon met draad van in de klep tot de radio - minste kans op storing en als je sowieso de klepbekleding etc. moet loshalen, waarom dan ook niet de rest. Dat valt best mee.

Maarrrrr welke? Er zijn er zooooveeel... met zeer uiteenlopende prijzen.

Bij een ELM327 of zoiets wat te koppelen is met de radio via blauwetand of ja-fi staat wel eens dat het niet voor diesels is.. wat ik dus rij. Prijzen lopen uiteen van € 3 tot € 30.

Verder houd ik wel van waar voor je geld: ik rij Skoda en koop ik bij Lidl, Action en Ali...
Heeft iemand suggesties voor een camera of OBD communicator - uit het grote Ali bos?
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
€ 18,46 45% Off | HD ccd kofferbak handvat reverse parking achteruitrijcamera voor Skoda Roomster Fabia Octavia Yeti Rapid superb voor Audi a1 A4L A3
https://a.aliexpress.com/_BUGDF2

deze heb ik gehad. Je moet alleen van te voren even je huidige knop loshalen en kijken welke stekker je nodig hebt. Via de link heb je keuze uit 2 stekkers. Als je de knop toch los hebt meet alles dan even na voor de zekerheid.

elm via Ali begin ik persoonlijk niet aan. En als je toch vcds hebt waarom zou je het willen?
 

Eltjo

Forumguru
De ELM omdat het kan en voor de gein, evt. leuk voor onder de € 20.

Heeft iemand een idee welke stekker er aan de greep zit?
upload_2020-11-9_12-58-54.png
 

brepus13

Forumguru
Ik had de 8012 op mijn S2 maar zeker weten is even los halen. Je hoeft alleen maar het plastic aan de binnenkant eraf te halen dan kun je er al bij volgens mij.
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor het filmpje. Hier ben je zeker 2-3 uur mee zoet.
Morgen krijg ik mijn Radical Android autoradio binnen. Ook ik ga voor een achteruitrijcamera.
Ik ga toch eerst draadloos proberen en zie dan wel weer verder.

Bijvoorbeeld deze:

€ 18,82 28%OFF | 2.4G Draadloze Av Kabel Zender En Ontvanger Draadloze Backup Camera Voor Bus Vrachtwagen Voertuig
https://a.aliexpress.com/_mtcXrzP

Zelfde product, maar andere leverancier met goede reviews.

€ 17,12 30%OFF | 2.4 Ghz Truck/Bus Voertuig Camera Draadloze Zender En Ontvanger Kit Auto Achteruitrijcamera Draadloze Bedrading Voor Alle Rca video
https://a.aliexpress.com/_mrPrMXn

of

€ 7,85 32%OFF | Eenvoudige Installatie Auto Achteruitrijcamera Wifi Draadloze Bedrading Kit 2.4 Ghz Dc 12V Voertuig Camera Draadloze Zender/ontvanger
https://a.aliexpress.com/_mq1Od77

Deze laatste heb ik minder goed gevoel bij.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Volgens mij kan de achteruitrijcamera i.c.m. de zender voor draadloos beeld aangesloten worden op de achterruitenwisser en hoef je dan ook geen draad te trekken naar de achteruitrijlamp. De camera staat dan wel constant aan, maar dat is geen probleem.
Er is misschien een mogelijkheid om tijdens het rijden via de radio het beeld te zien van de achteruitrijcamera. Kan ook wel eens handig zijn.;)
 

VAG-man

Forumguru
Vandaag deze combinatie besteld.

€ 16,10 50%OFF | Wirelessan Draadloze A8-625-28 Video Zender En Ontvanger Kit Voor Auto 'S, Kleine Vrachtwagens, Video Transmit Etc. Backup Camera System
https://a.aliexpress.com/_mKqeVhb

Bewust gekozen voor de 5.8 GHz zender voor minder storingen.

€ 15,15 30%OFF | Greenyi 170 Graden 1920X1080P Voertuig Achteruitrijcamera Voor Skoda Roomster Fabia Octavia Yeti Rapid Superb Voor audi A1 A4L A3 Auto
https://a.aliexpress.com/_mL6poZR

Type LS8012 met de meedraaiende belijning.

Voor de 2e week van januari binnen.
 

VAG-man

Forumguru
Bovenstaande is vandaag binnen gekomen.
Wacht nog op wat ander materiaal, voordat ik ga inbouwen.
 

Highway

Forumguru
Ik heb een xtrons android radio erin zitten, beetje hetzelfde idee als jij naar verwijst.

Achteruit rijdt camera in handreep, doet het prima. Ik heb wel een kabel van voor naar achter gelegd.
Voor mijn DAB+ heb ik wel een andere haaivin antenne geplaatst. De plak antenne die erbij geleverd wordt, is niet veel.

Ik draai Sygic als navigatie, met de HAL9K ROM op de radio zelf.

Ik heb erg tevreden over mijn radio. Het enige probleem die ik nu nog heb, is dat als ik een telefoon oproep heb in de auto, de andere partij zichzelf terug hoort praten. Hoe dit komt weet ik niet - of radio of telefoon. Moet ik nog uit zoeken maar geen hoge prio.

Verder heb ik wel een andere versterker geplaatst, mijn sound system functioneerde niet juist.

Qua inbouwen - je bent als je het netjes wil doen, er wel wat tijd mee kwijt. Ik heb, behalve de oude raio, ook de luchtroosters boven de radio eruit gehaald gehad. Hierdoor kan je de raio en kabels wat begeleiden bij het inbouwen.
 

Eltjo

Forumguru
En en en @VAG-man ? Heb je het e.a. al ingebouwd?
En welke 10"? radio had jij ook al weer? En hoe ziet dat er uit?
Heb je het airbag-uit lampje ergens achter de radio weggestopt?

Mijn autoradio heeft afgelopen week alles er spontaan afgegooid. Alle apps en instellingen kwijt op de unit zelf en alles ging dus naar factory instelling terug naar de standaard UI / launcher. Ook de Igo navi software die er op stond was weg - dat geeft niet ik gebruik TT Go. Waarschijnlijk na het opstarten, want de dag daarvoor heb ik het contact uitgezet met spelend radio.
Er was nog zat geheugen van de 30 Gb over, want 70 Gb muziek staat op 2 USB sticks.
Deze van €120 is dus kennelijk te goedkoop om iets beter en betrouwbaar te zijn.
Wel had ik al een kopie gemaakt, kort nadat ik de unit had.
Welk UI gebruik jij op je radio? Bij mij werkt FCCLauncher het best. Agama en Carwebguru heb ik ook geprobeerd.
 

VAG-man

Forumguru
Ik ben hier niet meer actief, maar zal je nog antwoord geven.

Ik heb een Radical gekocht 9". Bevalt erg goed.
Kan zelfs alles wat mijn telefoon doet draadloos op het scherm toveren. Ik ben niet thuis in UI, dus laat het lekker standaard.

Ik heb er zelfs een topic over aangemaakt. Zoek maar even op.

Balen zeg dat die van jou is gecrasht.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Eltjo

Forumguru
Hèhè, net de camera Greenyi 170 Graden 1280x720p (https://nl.aliexpress.com/item/32570611045.html LS8012, Option D) geïnstalleerd m.b.v. de bovenstaande video. Dat was erg handig.

Langs de dorpels, de bank (na het losschroeven moet je de wang van de bank optillen om boven los te krijgen) en langs de gordijn airbag achter de hemelbekleding ging prima. (Waarom zit er een gordijnairbag in de zijruit van de kofferbak?)

Wat erg lastig ging was mijn VDE 2,5mm2 trekdraad van onder in de klep langs de ruit steken om met een ijzerdraadje gevormd tot haakje deze uit het gat van de rubber kabeldoorvoer te trekken. Andere opties lukten niet.

Helemaal lastig was het terugplaatsen van het onderste deel van de binnenbekleding van de klep. Dit zou je eigenlijk met 2 man moeten doen en als je niet bijna 2 meter bent zoals ik, op een opstapje om te zien of de clips weer in de gaten vallen.
De connectoren van de camera heb ik toegankelijk gemaakt via het linker lampje in de klep.

De rode draad die samen zit met de videoverbinding heb ik gebruikt als + voedingsdraad voor de camera. De spanning komt van de geschakelde rode radiodraad +, zodat de camera alleen op spanning staat als de radio aan is. De min is de mantel van de videodraad. De CAN bus zet de radio al in achteruitrijcamera modus en zo is het niet nodig van het achteruitrijlicht de spanning te pakken.

Een behoorlijk min-punt; de radio-ontvangst die ook met antenneversterker niet al te best is, wordt verstoord door het op spanning zetten van de camera. Ook toen ik deze testte vanaf de spanningsplug in de kofferbak, stoorde de radio.
@VAG-man: ik neem aan dat jij daar geen last van hebt met jouw Greenyi camera op de Radical?
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Bij mij heb ik de coaxiale kabel via het dak van de S2 gedaan, om er zeker van te zijn dat er geen storingen komen. Wel heb ik via de zijkant (bij de dorpel zeg maar) stroom vanuit de radio naar de camera gelegd. Mijn radio heeft een geschakelde + die inschakelt zodra de auto in de achteruit wordt gezet.
 

Eltjo

Forumguru
Bedoel jij niet de ingang van de radio, die zorgt dat de radio omschakelt naar camera modus als je geen CANbus hebt?
Ik heb de camera power dus aangesloten op rode draad die tussen het CAN bus kastje en radio zit. Zo krijgt de camera power vanuit het CANbus kastje als de unit aan staat.
Deze rode draad sluit je normaal alleen aan op de auto als je geen CAN bus hebt. Deze zit in een stekkertje samen met een oranje draad.

De storing zit alleen op de radio ontvangst. Ook als de rode draad in de videokabel dus niet wordt gebruikt.

Achteraf had ik de spanning voor de camera toch van het achteruitrijlicht moeten halen; dan staat er alleen spanning tijdens het achteruit rijden en dus stoort het alleen dan wanneer je toch niet naar de radio luistert.....
Het is een weer een kkarwei om deze alsnog te trekken en aan te sluiten, nu alles weer dicht zit.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
@eltjo2 nee ik heb geen last van storingen op de radio. Volgens mij gaat de radio ook uit als ik in achteruit schakel, maar weet het niet zeker.
 

Eltjo

Forumguru
@VAG-man De storing is nu continue (dus niet alleen als die in z'n achteruit staat) op het radiosignaal aangezien er spanning op de camera komt zodra de head unit aan gaat.
Ook als de spanning uit het stopcontact in kofferbak wordt genomen.

Die storing zou geen probleem geweest zijn als ik maar de spanning van het achteruitrijlicht had genomen. Dan heb je n.l. alleen radiosignaalstoring als je achteruit rijdt - en dat maakt dan even niet uit.

De enige oplossing die ik nu zie, is alsnog die spanningsdraad trekken, maar dan moet de achterklep- en E stijl bekleding er weer af, rubber manchet los en de draad door de klep trekken.

Beeld van de camera is trouwens prima (AHD 720p 30Hz) en ook gisteren in het "donker" (lantarenpalen en natuurlijk achteruitrijlichten).


EDIT:
Oplossing gevonden door de Back Camera draad van de head unit te gebruiken om de camera te voeden. @Highway heeft dit idee bij mij getriggerd.

Op installatieplaatjes van camera's wordt deze Back Camera draad gebruikt om de head unit te informeren dat deze in de achteruitmodus moet (spanning van achteruitrijlamp naar head unit).

Mijn radio heeft dat niet nodig vanwege het canbus kastje dat de radio informeert.
Misschien komt het juist door het canbus kastje dat de radio er alleen spanning op zet als de achteruit wordt ingeschakeld.

Wat ik dacht dat alleen een power-ingang (switch) was, gebruik ik dus nu als power-uitgang.

Probleem lijkt opgelost en heb dus nu alleen een gestoord radiosignaal in de achteruit - dat maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
H28167b27d12b454c99d1946e103e4f43e.jpg


Voor de beeldvorming;

+Red to Reversing Light Positive met C (Trigger wire) verbonden (de min is de shield van de 20FT Video Cable),

en

B (Trigger wire) met A (Head unit's trigger wire) head unit verbonden die dan 12VDC geeft i.p.v. ontvangt.
 
Bovenaan Onderaan