Bye Scala, welkom Hyundai Bayon

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Deze kan hij met weinig verlies inwisselen bij de dealer he :D voor een Mazda gaat hij meer moeten opleggen want daar willen ze wellicht liever geen Koreaan overnemen ;)
Zou ik nog niet durven stellen. Soms doet een ander merk wat meer moeite om een nieuwe klant binnen te halen en soms doet een huidig merk geen moeite omdat ze denken “die blijft toch”.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Hoge instap? Vergeet het maar. Normaal persoon heeft 15-20 cm hoofdruimte v d passagier. Denk er over die stoel zonder hoogteverstelling 25 mm te laten verhogen.
 

EdK

Forumguru
@fanSkoda tsja een tegenvaller voor je ( zacht uitgedrukt ) !
Zoals je weet ben ik ook zoekende en ook voor mij stond de Bayon op de lijst.
Collega zijn schoonvader heeft er ook één en hoorde via me collega dat in begin hij zeer te spreken was.
Maar ook bij hem de laatste tijd toch wat min puntjes die naar boven komen.
En daarvan was ook het lawaai cq geluid.
Ben zelf enkele weken terug maar eens bij de hyundai geweest en gereden met die Bayon.
En ik kreeg weer H100 gevoelens, het is mooi maar het is het net niet.... weet niet hoe ik het moet uitleggen.
Ben nu bezig toch weer met Skoda en ga ik binnenkort wel vertellen hier. (ander topic)

Ja sterkte, hoop dat je er toch uitkomt met de dealer en anders of blijven of gaan en dus een verlies slikken....
 

jesse_s93

Donateur
Wat jammer om te horen dat de Bayon toch niet zo goed bevalt als wellicht gehoopt. Mocht je weer terug willen naar Skoda, qua niveau de Scala maar dan met een hogere instap, kijk dan eens naar de Kamiq of een Seat Arona/VW T-Cross.

Ik heb zelf enkel ervaring met een nieuwe I20 (mild hybrid). De auto oogt fraai en van binnen ook volwassen met een erg groot infotainment voor zijn segment, maar het rijdt toch niet echt prettig. Dit zit hem niet zozeer in de motor, maar meer het gevoel van de koppeling en het stuurgevoel. Er zit echt nul gevoel in die koppeling, die koppelt zo licht. Ook het stuurgevoel ervaar ik niet als prettig. Ook vreemd: Als je de auto wilt starten, moet je hem in de vrij zetten en rem+koppeling indrukken. Rem en koppeling doe ik zelf ook, maar ik heb mijn auto altijd in de versnelling staan. Dat is gewoon niet prettig.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@jesse_s93 Da's dan die koppeling-by-wire zeker. Ik heb gelukkig daar niet voor gekozen.
De DSG in de Bayon schakelt mss nog wel beter dan de DSG in de Scala.
Jawel, er is ook nog iets positiefs te melden hoor.
2 knopjes die aanwezig zijn mogen ze ook bij de VAG overnemen: 1 knop om de keuzehandel zonder sloopwerk van de pookhoes vrij te geven. En een knop om de achteruitcamera in schakelen tijdens het rijden, ook bij 100km/h op de snelweg in de vooruit.
Bij mijn huis is een ovale rotonde (hoe bedenk je het: een ovaaltonde) en door de camera heb ik een beter overzicht of er een speedelec aan komt racen.

grtss
 

hemi24

Forumguru
:ot:Die Ovondes die je het en der in Friesland tegenkomt kan ik wel waarderen!
Als je rechtdoor gaat op de hoofdweg, rij je daarbij ook echt rechtdoor er weer vanaf.
1682854122343.jpeg


@fanSkoda : wat moet ik me daarbij voorstellen: “knop om de keuzehandel zonder sloopwerk van de pookhoes vrij te geven.”
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je rechtdoor gaat op de hoofdweg, rij je daarbij ook echt rechtdoor er weer vanaf.
Maar als je op die afgebeelde versie naar links moet afslaan, maak je feitelijk een dubbele S-bocht via dat voorsorteervak. Dat is voor m'n buurtbuspassagiers behoorlijk oncomfortabel, reden genoeg om dat vak dan niet te gebruiken en gewoon een zo rond en wijd mogelijke bocht te rijden...
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 ik heb het niet bij de Scala geprobeerd maar wel bij mijn Fab 3 combi dsg. Als de motor niet draait is de keuzehandel geblokkeerd.
Om dat op te heffen moest ik de hoes met rand om de keuzehandel heen lostrekken. Dan zag ik een gele ring, zeg maar het idee van een peilstok. En door die omhoog te trekken ontgrendelde ik de pook en kon ik die in b.v. neutraal zetten om zo de Fab weg te duwen.

Net echt fijn als je in de zenuwen bent om je auto naar een rustige plek te krijgen.
Gelukkig bij de Scala nooit nodig gehad, maar ik ga er maar gemakshalve van uit dat dat systeem niet veranderd is.

Grtsss

p.s. \en da's de Ovatonde bij mij
 

Bijlagen

  • Ovatonde Aveen.jpg
    Ovatonde Aveen.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de Leon wil wegduwen zonder de motor te starten zet ik het contact aan. Dan kan ik de bak in N zetten. En het stuurslot is ook vrijgeschakeld, dus ik kan de auto rustig op spierkracht een stukje verplaatsen.
 

Captain Hook

Forumguru
Precies zoals @Canon-Eye het beschrijft, werkt het ook bij onze DSG-7 in de Roomster.

Sleutel op contact (niet starten), dan kun je de DSG uit de [P] stand halen, in z'n vrij [N] zetten, stuurslot eraf en je kunt de auto handmatig wegduwen.

Dus @fanSkoda het kan, zelfs bij een VAG auto. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

BJF

Senior Member
Ik weet niet wat je had verwacht van een hogere auto, dat is zowiezo nooit freude am fahren, die koop je vanwege makkelijke instap en dan denk ik dat alle voordelen wel weg zijn. :) Hyundai I30 niets voor je? Die rijden leuk hoor.
Een hogere auto kan wel degelijk rijplezier geven, maar niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder. Ik hoef niet zonodig met de stander vuurspuwend een bocht door bijv. maar hecht meer aan rijcomfort.
Afgelopen week 'even' met de auto heen en weer geweest naar Spanje (Altea) waar mijn dochter en haar man een huis hebben.
De VW Tiguan (2.0 TSI 4Motion Highline R-line Blackstyle
:hehe:
) blijkt een fijne reisauto die ons zonder problemen heen en terug bracht. Het hoog-op-de-poten-gehalte bleek bovendien een voordeel toen we het pas gekochte huis van mijn broer bezochten en daarbij kennis maakten met door de Spaanse overheid (niet-)onderhouden onverhard wegdek.
Veel de ACC gebruikt, mede daardoor heel ontspannen rijden. Fijne auto dus.
 
Bovenaan Onderaan