Bye Scala, welkom Hyundai Bayon

fanSkoda-VW

Donateur
The bullet is/was through the church!
Na in 2004 mijn 1e Fabia besteld te hebben ben ik na 4 Skoda's overgestapt op een Hyundai Bayon. Eigenlijk een iets kleinere Scala. Overmorgen de levering, een 1e foto heb ik al gemaakt.

Waarom? SKODA maakt niet (meer) wat ik wil. Nu een iets hogere instap, mild hybride, en verder alle luxe m.u.v. een elektrisch bedienbare achterklep. Maar wel b.v. een verwarmd stuur.

Ik zit nu ook op het Hyundai forum maar dat is lang zo aktief niet. Want ik wil net als bij de Skoda de achterlichten bij de dagrijverlichting aan hebben. En, nieuwsgierig als ik ben, kan je een extra mild hybrid accu parallel bijschakelen?
De spanning blijft gelijk, de laad-/ontlaad spanningsdrempels ook. Alleen de capaciteit verdubbelt.

Overigens...... ik blijf wel dit onvolprezen forum bezoeken, om reden dat de Citigo van m'n dochter ingeruild is en zij nu de Scala heeft. Tja, kinderen...

Grtssssssssss

P.S. deze auto is voor Europa ontwikkeld en wordt gemaakt in ....... Turkije. Jawel.
 

Bijlagen

  • 20230124_161131.jpg
    20230124_161131.jpg
    505,2 KB · Weergaven: 70

SteGo

Donateur
Ik heb de Bayon al wel eens vaker zien rijden, maar het is er nog niet van gekomen eens bij de dealer langs te gaan om hem zelf te ervaren. Ik vind het wel een interessant modelletje.

Heel veel plezier gewenst met de Bayon!
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Canon-Eye je hebt helemaal gelijk!
Maar zoals je op m'n avatar kunt zien heb ik een bruine Scala dus ook afwijkend van de race blue, de zwarte, de zilveren.
De 2 naast elkaar zou moeten complementeren, aardekleuren (min of meer) ;)
Een klein beetje onderscheid van de grote massa, dat mag toch wel?

O ja, m'n dochter heeft de kleur bepaald. :jaja:

Grtssss
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Bayon, wat ik zo aan specs langs heb zien komen, denk ik dat het niet direct iets voor mij is, maar ik kan nog wel even verder met de Fabia.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba de Fabia Combi wordt niet meer gemaakt, helaas. Daarom toen overgestapt op de Scala. Heerlijke limosine, zal die zeker gaan missen.
Maar zoals velen hier schrijven, ze missen de Roomster. Die ook iets hoger zit.
De Bayon heeft een acceptabele bagageruimte, voor mij ook van belang.

Mild hybrid met een 48 volt accu zal m.i. weinig bijdragen aan het benzineverbruik, de Scala 1.0 DSG was al heel erg zuinig. Maar bij een korte proefrit loog de boordcomputer mij ook een 1:20 voor. Nu rij ik als een oud wijf (klopt helemaal). Maar ook op 200 km snelweg maakt jagen niets meer uit. Wel hoger verbruik, maar in tijd nagenoeg geen verschil.

Grtssssss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 klopt helemaal. Nou ja tenzij je verstrikt raakt in de vaak kilometerslange snelheidsbeperkingen i.v.m. wegonderhoud.
Of de vele vrachtwagens die tergend nagelbijtend langzaam inhalen.
Of de steeds vaker voorkomende snelheidsbeperkingen van 130 km/h........
Ik rij ook wel vaker in Duitsland en dan rij ik zeker ook zo'n 130. En heb ik haast? Dan ga ik eerder weg want uitproberen of de airbag wel goed werkt, daar heb ik geen trek in.
Nee, nu heb ik gemakkelijk kletsen, ik ben met pensioen. Ik laat me niet eens meer opjagen.

Grtsssss
 

Cordoba

Forumguru
Goh... nog iemand die verstandig(er) wordt! :dankje:
:thumbsup:
Die omslag heb ik al zo'n 25 jaar terug gemaakt, maar daarvoor maakte het ook serieus verschil als je niet in spitsverkeer reed. Zo heb ik in die tijd van Eindhoven (nabij knooppunt Leenderheide) tot op de Brienenoord ooit in 40 minuten gedaan. Tegenwoordig is dat door het overige verkeer gewoon niet meer mogelijk, en dan heb ik het niet eens over de snelheidscontroles.

Ik denk dat ik meer moet afkicken van alle luxe systemen, die volgens mij op de Bayon toch echt een stapje terug zijn.
 

Kanerr

Forumguru
Wat voor soort luxesystemen dan?

@fanSkoda gefeliciteerd! Leuke eigenaardige auto met een eigen snuit, hou ik wel van. Vooral in die kleur!
 

EdK

Forumguru
Mooie wagen en ben erg benieuwd naar je ervaringen met de wagen de komende tijd.
En hoop ook dat je die wilt delen hier !??
En het koppeling systeem dat eigenlijk een fly by wire systeem is geworden...
Heb nog niet de tijd gehad om bij de dealers langs te gaan, maar de Bayon staat bij mij ook redelijk hoog op het lijstje als de dealer met de Fabia 4 niet met een voor mij redelijke deal komt...
Affijn genietse morgen met ophalen en de eerste kilometers.....
 

fanSkoda-VW

Donateur
Zo, op vakantie in Duitsland, even dit topic bijwerken.
Ooit gehoord van iemand die 2 proefritten gemaakt heeft, daarna de auto besteld en na bijna 3.000 km overweegt de auto weg te doen?
Ik weet het, na de Scala een stapje terug, da's ingepland.
Technisch een prima auto, zeker ook qua ruimte.
Maar (even stelen) Freude am Fahren? Nein!
Ieder ervaart het op zijn/haar/die wijze, jawel.

Met Vredestein Quatrac banden maakt de auto te veel herrie. Op isolatie is bezuinigd i.v.m. gewicht=benzineverbruik=uitstoot=aanschafprijs. Inmiddels de wielkasten, deuren, bagageruimte laten doen. En dat scheelt.
Over 14 dagen nog afspraak bij de garage i.v.m. mogelijk niet correcte bandenbalancering.

Maar nog altijd geen Scala die ik nu af en toe mag lenen van m'n dochter. Ook het weggedrag op slechtere stukken v d autobahn is geen Skoda, zelfs geen Fab.
Kortom, leuke auto, voor veel mensen een positieve verademing, maar helaas niet voor mij.
Ik hou toch meer van een limousine dan van iets met mss sportiever gedrag.

Grtssss
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik weet niet wat je had verwacht van een hogere auto, dat is zowiezo nooit freude am fahren, die koop je vanwege makkelijke instap en dan denk ik dat alle voordelen wel weg zijn. :) Hyundai I30 niets voor je? Die rijden leuk hoor.
 

hemi24

Forumguru
Dat van die hogere auto is ook sterk overdreven @JeSko..!

Een hogere auto kan een prima Autobahn-cruiser zijn, weet ik uit eigen ervarin.
 

leon-cupra

Forumguru
Daaraan zie je hoe beperkt een testrit is. Je zit in een euforische fase. Negatieve puntjes vallen op da moment nog niet op of je hebt net de puntjes die je nu tegenvallen niet kunnen testen.

Spijtig maar het zij zo … de Bayon verkopen, je verlies nemen (hopelijk zo weinig mogelijk maar denk de markt wel happig is voor zo een jonge tweedehandse) en terug iets kopen waar ge blij van wordt.

Huyndai i30 niets voor je? Die rijden leuk hoor.
Mazda 3 bedoel je zeker :D
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@hemi24

Uiteraard uiteraard daar doel ik ook niet op, maar als iemand het over rijplezier heeft denk ik niet aan wat een auto kan op de autobahn, maar op de secundaire en achterwegen.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Deze kan hij met weinig verlies inwisselen bij de dealer he :D voor een Mazda gaat hij meer moeten opleggen want daar willen ze wellicht liever geen Koreaan overnemen ;)
 
Bovenaan Onderaan