Buurman kan ook mijn auto openenen met zijn remote.

Vanavond belde de buurman aan. Hij had ontdekt dat hij met zijn afstandsbediening van zijn VW mijn Octavia kon openen. Blijkbaar is zijn remote ingeleerd doordat ik mijn auto met de reservesleutel er in warm had laten draaien. Met de andere sleutel had ik de deur van buitenaf op slot gedaan. Dit is precies de procedure voor het inleren van een nieuwe remote. Hij hoefde enkel nog maar 2x op zijn remote te drukken en nu kan hij met zijn remote beiden auto's openen en sluiten.

Nu de vraag, hoe kan ik de remote van mijn buurman weer uit het geheugen van mijn Octavia krijgen? De procedure met 5x lock en 1x unlock drukken heb ik al geprobeerd, maar dat lijkt niet te werken. Het hele geheugen wissen met VCDS is de volgende optie, maar daarvoor moet ik een collega even lief aankijken, die ik pas donderdag weer zien.
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: dit gaat om een Octavia I uit bouwjaar 200?
Met gewone sleutels kun je oude sleutels uit het geheugen wissen door gewoon opnieuw sleutels te programmeren (max. 3 sleutels in geheugen, bij nr. 4 erin, wordt automatisch sleutel nr. 1 gewist).

Je kunt proberen door je eigen remote een aantal keren opnieuw in te leren, of ie dan het geheugen waar de remote van de buurman in staat, overschrijft. Als dat lukt ben je snel klaar.

Laat hier even weten hoe het afloopt.
 
Octavia 1 uit 2002. Ga het meteen proberen. Zal 3x dezelfde sleutel inleren en dan de reservesleutel uitproberen lukken? Anders moet ik aanbellen bij de buurman, wat ik liever morgen pas weer doe gezien het tijdstip.
 
3x dezelfde sleutel inleren is niet gelukt. Deur gaat nog gewoon open op reservesleutel. Krijg ook geen knipperlichten of claxon als response, dus waarschijnlijk gaat er iets mis. Geen idee wat.
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat ie de sleutel herkent als 'al ingeleerd' en dat ie 'm daarom niet overschrijft, dan zal er waarschijnlijk toch VCDS aan te pas moeten komen.
 
Met VCDS zojuist de instellingen terug gezet naar default, waarmee alle sleutels er uit zijn. Ook mijn eigen. Had op het werk de reservesleutel niet bij mij om de inleerprocedure te doen. Ga ik vanavond thuis doen.
 

SuperBartje

Forumguru
Mensen is het misschien beter dit soort discussies in een minder openbaar deel van het forum te voeren ?
Je weet niet of het (amateur) dievengilde meeleest.
Op dit gebied moet je m.i. niemand wijzer maken dan nodig...
 
Iedereen die zijn auto warm laat draaien op deze manier is vatbaar hiervoor. Topic mag van mij achter slot en grendel, maar dan leren potentiële slachtoffers er ook niks over. En dieven weten hier idd meer van dan wij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Iedereen die zijn auto warm laat draaien op deze manier is vatbaar hiervoor.
Moet-ie daarvoor warm staan te draaien dan?
Al sta je maar even voor een verkeerslicht, brug of spoorwegovergang te wachten, kort genoeg om de motor niet af te zetten, dan loop je toch in beginsel hetzelfde risico?
 
Moet-ie daarvoor warm staan te draaien dan?
Al sta je maar even voor een verkeerslicht, brug of spoorwegovergang te wachten, kort genoeg om de motor niet af te zetten, dan loop je toch in beginsel hetzelfde risico?
Dan moet je wel uitstappen en de deur van buitenaf dicht doen. Iets wat ik niet doe voor het verkeerslicht...
 

Skoda-MAN

Forumguru
Al sta je maar even voor een verkeerslicht, brug of spoorwegovergang te wachten, kort genoeg om de motor niet af te zetten, dan loop je toch in beginsel hetzelfde risico?

Ik snap het niet, dat bewuste signaal word toch alleen uitgezonden als je op de knopjes openen of sluiten drukt.
Het transponder signaal van de startonderbreking komt volgens mij niet buiten de auto. (veel te zwak)
We moeten er ook geen paniek over maken denk ik.
 

Kiswum

Forumguru
Volgens mij lukt dit niet met de Octavia 2. Om Spotify van mijn autoradio te updaten, moet ik mijn sleutel in het contact houden (motor staat dan overigens uit, radio kan minimaal een uur aan blijven). Als ik daarna de deur op slot probeer te doen van buitenaf, dan gaat dat niet. Het lijkt me sterk als dit wel zou kunnen terwijl de motor draait.

Voor de dieven op het forum is deze tip dus vooral van toepassing op oudere modellen.
 
Hoe dan ook. Gisteren dus met VCDS alle data uit het geheugen gewist en vervolgens met de procedure met contactslot en buiendeurslot mijn eigen twee sleutels weer ingeleerd. Vanmorgen de ramen maar met het handje gekrabt.
 

Kiswum

Forumguru
Vanmorgen de ramen maar met het handje gekrabt.

Dat is de beste manier.
Beter voor de motor.
Beter voor het milieu.
Beter voor de brandstofmeter.
Beetje ochtendgymnastiek kan geen kwaad ;)

Ik heb erzelf een doek overheen liggen, dat doek gebruik ik inmiddels al 12 jaar en kostte toen ongeveer €39,-. Dat geld heb ik er dubbel en dwars uit.
Motor draaien om de ruiten te ontdooien kan anno 2016 echt niet meer, maar ik snap het wel hoor ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Motor draaien om de ruiten te ontdooien kan anno 2016 echt niet meer
Motor laten draaien OM de ruiten te ontdooien doe ik ook niet, want dat duurt veel te lang. Maar laten draaien TERWIJL ik aan het krabben ben (c.q. terwijl ik het Lidl-dekje van €1,99 van de ruit haal en oprol) doe ik indien nodig wel, simpelweg omdat anders de boel onder je handen weer aanslaat / dichtvriest.

Ook moet de motor toch heel even de tijd hebben om de climatecontrol op gang te helpen zodat de ruiten niet aan de binnenkant dichtslaan door mijn eigen adem. Als ik dat niet doe en pas start als ik instap, dan kan ik alsnog met draaiende motor wachten tot er weer genoeg zicht is om weg te rijden. Die wachttijd kan gewoon benut worden...
 
Bovenaan Onderaan