Bullbar montage, hulp gevraagd

RoyK

Senior Member
Voor mijn Yeti heb ik een bullbar van het merk Misutonida overgenomen, deze was zonder montagehandleiding en de verkoper heeft hem niet zelf gedemonteerd. Hij verkoopt hem allen, dus kon hij me niet vertellen hoe deze gemonteerd moet worden.

Vanochtend ben ik met de montage begonnen, alleen heb ik geen idee waar ik de montagebeugels onder de auto aan moet monteren?? Ik heb ze alle kanten op gedraaid, maar kom geen montagepunten tegen.
Er is online niets over te vinden, geen foto's van de onderzijde en ook geen montagehandleiding.

Is er hier iemand die mij kan uitleggen hoe de beugel gemonteerd moet worden? Of iemand die toevallig een handleiding heeft liggen, of een link naar een online handleiding????

Skoda Yeti bullbar.jpg
 

eriktv

Forumguru
Je kunt het eens proberen via de knop info request op http://www.misutonida.com/car/yeti-139.html?ricerca_effettuata=true

Edit: en als de Italianen zelf niet reageren, dan kun je het altijd eens lief hier vragen: https://www.rollbars.nl/Skoda-Yeti-MPV-2014-Misutonida-Medium-RVS-Bull-Bar-CE-keur . Ze zeggen zelf: “De buizenconstructie van deze Misutonida bull bar bevestigd u niet aan de voorbumper maar aan het chassis van uw auto. De bull bar kunt u redelijk simpel zelf monteren. De montagehandleiding en eventuele montagematerialen sturen we mee.
Uiteraard kunt u ook de bull bar door ons laten monteren. Wij hanteren een aantrekkelijk montagetarief.”
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ik denk even mee; zou het zo kunnen zijn dat er wat beugels vanaf het chassis gemonteerd moeten worden, welke (verder) onder de auto uit zouden komen, waarop uiteindelijk de bullbar gemonteerd dient te worden?
 

RoyK

Senior Member
Geen idee? De collega van de verkoper zou alle beugels er af hebben gedraaid. Bij Pon word volgens zeggen alles wat niet orgineel is van de auto gehaald.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook het idee dat er wat bijbehorend montagemateriaal is vergeten. Het trouwens de vraag of de auto met bullbar door de APK komt: bullbar zal bij aanrijding met zwakke verkeersdeelnemer (voetganger, fietser enz) onnodig extra letsel veroorzaken, en is dus in principe niet toegestaan.
 

RoyK

Senior Member
Hmm, dan hoop ik dat de fabrikant aankomende week reageert.
De beugel heeft iig Europese goedkeuring. Dus dat zit wel goed
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het trouwens de vraag of de auto met bullbar door de APK komt: bullbar zal bij aanrijding met zwakke verkeersdeelnemer (voetganger, fietser enz) onnodig extra letsel veroorzaken, en is dus in principe niet toegestaan.

True that! Ondanks het feit dat dat er een goedkeuring op zit trek ik ook in twijfel of dit is toegestaan.
Dat herinnert me eraan wat ik wel eens bij wegmisbruikers zie; (scherpe) spoilers, wide body's, etc., waar streng op gehandhaafd wordt, mocht er een aanrijding (met een voetganger) plaatsvinden.
 

Cordoba

Forumguru
Een aantal jaren terug is volgens mij de wet aangepast voor dit soort zaken, dus Europese goedkeuring is geen garantie dat het ook mag.

Edit: Ik kan niet zo snel de info vinden die ik zocht, maar wel dit over de regelgeving, en de daarbij behorende permanente aanvullende eisen:
Artikel 112
  1. Het EG-typegoedkeuringsmerk voor frontbeschermingsinrichtingen moet zijn vormgegeven overeenkomstig figuur 31moet in gemonteerde toestand duidelijk leesbaar en onuitwisbaar zijn aangebracht.
  2. Het eerste lid wordt getoetst door middel van visuele controle.


Figuur 31. EU-typegoedkeuringsmerk, waarbij de volgende codes de daarbij vermelde betekenis hebben

  • e1: EU-typegoedkeuring. De lidstaat die de goedkeuring heeft verleend wordt aangeduid met een variabele kenletter (‘1’ is Duitsland, ‘4’ is Nederland);
  • 01: variabel volgnummer waarmee de (wijzigings)richtlijn wordt aangeduid overeenkomstig welke de EU-typegoedkeuring heeft plaatsgevonden. Achter het volgnummer is een asterisk of een spatie geplaatst;
  • 1471: variabel basisgoedkeuringsnummer.
Nieuw per: 1-1-2016

En dan nog dit wat wel lijkt te bevatten wat ik eigenlijk zocht, zie met name lid 3.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat zo'n bullbar vanwege de ronde en gladde vormen niet snel zal worden gelijkgesteld met de verboden (want scherpe) uitsteeksels die extra verwondingen kunnen veroorzaken. Het feit dat moderne auto's bij de botsproeven ook worden beoordeeld op hun "voetganger-vriendelijkheid" houdt niet automatisch in dat voertuigen met een niet of nauwelijks vervormbaar front verboden zouden zijn. Zo goed alle zware vrachtauto's en bussen zouden daarmee ook verboden zijn.

Er zit aan de bullbar echter wel een ander groot bezwaar, namelijk dat deze in feite de kreukelzone van de auto opheft. Dat is vooral gevaarlijk voor de inzittenden en om die reden zou je zo'n ding er niet eens op moeten willen hebben. In de Australische outback kan ik me er misschien nog wel iets bij voorstellen, maar er lopen hier niet zo veel kangoeroes in het wild...
Ik woon overigens in een omgeving waar in het donker nog wel eens een roedel reeën wil oversteken en daar is-ie ook niet nodig. Gewoon grootlicht plus breedstralers aan en het tempo op 60 of minder houden voorkomt 99,9% van de aanrijdingen met wild en beperkt de gevolgen van de resterende 0,1%.
 

Rallye

Forumguru
Er zit aan de bullbar echter wel een ander groot bezwaar, namelijk dat deze in feite de kreukelzone van de auto opheft. Dat is vooral gevaarlijk voor de inzittenden en om die reden zou je zo'n ding er niet eens op moeten willen hebben.

Ik denk dat je dat niet zomaar kunt zeggen. Zeker nu het om een bullbar met goedkeuring gaat, neem ik aan dat de bevestiging zodanig is dat de kreukelzone niet wordt beïnvloed (breekbouten o.i.d., net als bij trekhaken?). Heb je een onderbouwing voor je aanname?
 

Canon-Eye

Forumguru
Van die breekbouten wil ik nog wel aannemen - of hopen, liever gezegd - dat de fabrikant erover heeft nagedacht (heb je dáárvoor trouwens een feitelijke onderbouwing?), maar bij een tweede of derde montage komt daar natuurlijk meestal niets meer van terecht.

Nog los van het feit dat die dingen niet voor niets bullbar heten: kennelijk toch bedoeld om een zekere impact te weerstaan. En oftie bij een botsing nou afbreekt of niet, het ding op zichzelf is een behoorlijk stug object dat bij een botsing met een ander voertuig tussen 2 kreukelzones in komt te zitten en dan per definitie van beide de werking beïnvloedt - en dat vast niet positief.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Apart dat ze op hun site ene sleuteltje erbij hebben staan en dus een handleiding maar je die online niet kan downloaden :-)
 

Rallye

Forumguru
De beperkte invloed op de veiligheid leid ik af uit de Europese goedkeuring. Mogelijk is die inderdaad overigens meer op voetgangersveiligheid gericht...
 

EdK

Forumguru
Volgens mij wil de topic starter alleen maar weten hoe hij deze bullbar moet monteren !
Hij zit er zeker niet op te wachten of hij het wel of niet mag monteren.....
Zo worden er wel meer dingen gemonteerd die wel te koop zijn maar niet gemonteerd op een wagen mogen zitten.

Dus heren help de TS weer eens verder met zijn vraag over de montage !?
 

RoyK

Senior Member
@Sk_Hans , altijd goed om feitelijk te blijven! Dit voorkomt eindeloos discussiëren.
@EdK het is mij inderdaad vooral te doen om de montage.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Vanmiddag heeft de fabrikant mij de handleiding gemaild. De set montagebeugels is helemaal kompleet, nu kan ik dit weekend gaan monteren. @eriktv dat was een goeie tip!!
Ben benieuwd naar het resultaat, en waar je bevestigings beugel komen te zitten.. ?
Succes in iedergeval met de montage
 
Bovenaan Onderaan