Buitentemperatuur niet juist.

saninl

Lid
Beste leden,

Mijn superb uit 2020 meet verkeerde buiten temperatuur. Bij 5 graden buiten wordt er binnen 19 graden weergeven.
Gisteren heb ik de buitensonsor vervangen maar zonder succes, temperatuur nog steeds verkeerd. Heb er een rodnje gemaakt met auto en de temp zakt alleen met 2/3 graden.
Heeft iemand tips of heeft iemand ook zo iets gehad en waaraan het kan liggen?

unphoto

Nieuw lid
Heb je de mogelijkheid om storingen uit te lezen?
Het kan zijn als je met live data kijkt naar temperatuur sensoren dat 1 van de sensoren conflict veroorzaakt met uiteindelijk getoonde buiten temperatuur.

Het kan mogelijk ook iets simpels zijn als weerstand in de kabels voor de buiten temperatuur sensor.

saninl

Lid
Heb er geen foutmeldingen. Interior temperatuur komt wel overeen met werkelijke buiten temp.
1000126954.jpg

EdK

Forumguru
Geeft de wagen nou de verkeerde temp aan in zijn displays of de app ?
Want in laatste geval zou ik die app gewoon geheel negeren !

Tees

Donateur
Dit is wat de ECU aan gegevens doorkrijgt. Lijkt me niet verstandig die maar gewoon te negeren, vroeger of later ga je daar wel last van krijgen.

Wat ik me afvraag is of er 2 sensoren hiervoor zijn? Voor zover ik weet zit er achter de grille 1 sensor voor de buitentemperatuur, maar hier staat ook een waarde voor de temperatuur van de recirculatielucht. Die laatste lijkt me dat die ergens in t ventilatiesysteem moet zitten. Ze zijn nu exact hetzelfde, dus misschien is er een koppeling tussen die twee?

Als dat het niet is, dan lijkt een probleem in de bekabeling me logisch. Even de weerstanden van en/of spanningen op de kabels meten is dan stap 1.

saninl

Lid
Dit is wat de ECU aan gegevens doorkrijgt. Lijkt me niet verstandig die maar gewoon te negeren, vroeger of later ga je daar wel last van krijgen.

Wat ik me afvraag is of er 2 sensoren hiervoor zijn? Voor zover ik weet zit er achter de grille 1 sensor voor de buitentemperatuur, maar hier staat ook een waarde voor de temperatuur van de recirculatielucht. Die laatste lijkt me dat die ergens in t ventilatiesysteem moet zitten. Ze zijn nu exact hetzelfde, dus misschien is er een koppeling tussen die twee?

Als dat het niet is, dan lijkt een probleem in de bekabeling me logisch. Even de weerstanden van en/of spanningen op de kabels meten is dan stap 1.
Negeren wil ik zekker niet, daar ben ik het me je eens.
Ik kan nergens vinden dat er twee sensoren zijn die temp buiten temp meten.
Werkelijke temperatuur buiten is rond 7,8graden

En de waardes van aito zijn volgende:

20 graden buitentemperatuur wat fout is.
19,5 wordt intern uitgerekend.
15,3 zou dan temp interior zij,wat klopt.

Bijlagen

• Screenshot_20251205_114727_Gallery.jpg
    Screenshot_20251205_114727_Gallery.jpg
    251,3 KB · Weergaven: 8

Tees

Donateur
Oh, internally calculated...verkeerd gelezen. Dan zou ik het toch als eerste zoeken in de bedrading van de temperatuursensor

unphoto

Nieuw lid
Ik meen mij te herinneren dat het wel een combinatie van sensoren is.
Let wel, mijn ervaringen komen meer van het MLB en het oude PQ26 platform.

Kan zijn dat MQB totaal een andere aanpak gebruikt.

saninl

Lid
Ik vind niks op internet. Ik hoop dat er iemand is die wel wat weet. Ik moet nog de wiring proberen ergens te vinden om de draden te kunnen controleren..

Laatst bewerkt door een moderator:

unphoto

Nieuw lid
Gaat het om een 1.4tsi IV?
L&K editie?
Wees specifiek, dan kan ik kijken of ik het juiste diagram voor je pakken uit ELSA.

hemi24

Donateur
Maar even bij het begin beginnen:

Is de sensor die je hebt vervangen exact hetzelfde type (en nummer) als wat er in zat?

Als de nieuwe sensor dezelfde temperatuur geeft als de oude is mijn eerste conclusie dat het dus niet aan de sensor lag…

unphoto

Nieuw lid
Het is een 1,6tdi 12-2020.
Let niet op de afwijkende vertaling :)

Pagina 38
Object G17
Stekkerverbinding, 8-polig - T8ae

Hopelijk kan je zelf hier iets in vinden.

Bijlagen

• 1.6D_Superb.PDF
    737,9 KB · Weergaven: 7
  • stekkerverbinding, 8-polig - T8ae.PDF
    988,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

saninl

Lid
Dankje wel, zal er ernaar kijken zodra het regen toelaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan