buitentemperatuur boordcomputer

rickske

Actief lid
Het is me opgevallen dat de buitentemperatuur die op de boordcomputer word weergegeven weleens rare sprongen maakt (zoals deze morgen die op 7.5° stond,3km verder was het 9.5° en nog ees 3km verder was het terug 7.5°)terwijl de auto al is warm gereden,zijn er soms nog mensen die dit ondervonden hebben en of dit is op te lossen.

Groeten,Rickske
 
Is de actuele buitentemperatuur. Rij zelf elke dag een zelfde rondtje van 125 km en soms heb ik op de display de buitentemperatuur staan en zie ik die verschillen ook. Heb wel eens gehad aan het begin van een bosperceel was het 1 graad warmer dan aan het eind 1 km verderop. Gisteren begon ik met rijden met 25 graden om 15.00 uur en toen ik thuis was om 18.45 uur was het 15 graden. Ik vraag mij af waar eigenlijk de sensor zit voor de buitentemperatuur. Zelf denk ik in de buitenspiegel. Groetjes Torance.
 

Arjen

Actief lid
Skoda maakt zelf melding dat de buitentemperatuur enige graden kan afwijken, afhanklijk van de omstandigheden.

Hierbij moet je ook denken aan de invloed van de motortemperatuur. De sensor zit dan volgens mij zeker niet in de buitenspiegel.
 

Karstieman

Forumguru
Volgens mij zit de sensor ergens bij je grille.
Het scheelt inderdaad soms enige graden, maar ik heb het idee dan je pas na enkele minuten rijden een 'reele' temperatuur krijgt.
 

rickske

Actief lid
Oké,maar ik heb al minstens 15 min gereden bij de eerste meting en het is een open weg van begin tot het einde.Bij de vorige octavia model 2002 dat ik bezitte is dit niet voorgekomen

groetjes Rickske
 

higgy

Forumguru
In m'n Xantia zat ie aan de onderkant van de rechterbuitenspiegel en dat was een goede plek: accurate meting.
In de grille zou een knap stomme plek zijn...
 

Arjen

Actief lid
Mischien is de sensor wel goed en zijn er gewoon temperatuur verschillen.

Er komen ook gewoon mini warmte- en koudefronten voor.
Grasland, water, bebossing, luchtvochtigheid, bewolking, enz. hebben allemaal invloed op de temperatuur.
Een constante temperatuur zou erg onnatuurlijk zijn.

Mijn ervaring is dat de temperatuurmeting in mijn O2 ookfluctueert, maar wel globaal overeenkomt met het verwachtte patroon. En de gladheidswaarschuwing begint bij Skoda ook niet voor niets bij de 4 graden.
 

rickske

Actief lid
Tja het zal wel met de plaatsing van de sensor te maken hebben bij de nieuwe oct2 omdat bij de oct1 de temperatuur altijd juist werd weergegeven.
/forum/images/graemlins/confused.gif
 
Bovenaan Onderaan