Buitenspiegel klapt te ver uit

Vanmorgen wilde ik wegrijden. De rechterbuitenspiegel klapte uit (na eerder deze week de auto geparkeerd te hebben met ingeklapte spiegels), maar veel te ver. De spiegel (volledige behuizing) stond bijna richting motorkap. Het handmatig in en uit laten klappen met draaischakelaar had niet het gewenste resultaat. Handmatig de spiegel bewegen gaf ook geen verbetering.
Na 30 kilometer gereden te hebben (buiten -10°C, goh wat blijft die aanjager lang hard blazen :grin:), op het werk in de ondergrondse parkeergarage aangekomen. En....... Jawel het werkt weer. Gevalletje van probleem door vorst? Over het weer gesproken; het valt op hoeveel invloed de temperatuur / vochtigheid / zout hebben op de vering. Ik vind het kraken / knarsen bij het nemen van verkeersdrempels best wel aanwezig.
 
Op de peugeot van m'n vader 806 was dat ook soms het geval. We hebben daar gemerkt dat als iemand de spiegels handmatig dicht geduwd had, of als er een schok tegen gegeven was (deur andere wagen, persoon die zich tussen 2 auto's wringt), dat die spiegel dan teveel inklapte of teveel uitklapte.
Oplossing was gewoon de spiegels uitklappen en daarna de foutieve spiegel handmatig in z'n normale stand zetten.

Dat was wel een totaal andere auto dus het kan inderdaad wel zijn dat een beetje vocht of vrieskou rommelt met de sensoren in de spiegel.
 

MarcoO2

Forumguru
sensoren in de spiegel? ik neem aan dat daar geen sensoren aan te pas komen. Kan me hooguit voorstellen dat een brok ijs tussen de mechanische overbrengingen ergens voor een gek resultaat zorgt. Zou mer er geen zorgen over maken, tenzij ;t vaker gaat gebeuren.
 

es2

Lid
Gisterenavond en vanochtend had ik hetzelfde.
Met de knop inklappen en weer uitklappen werkte gisteren prima om de spiegel weer in zijn normale uitgeklapte stand te krijgen, nu niet meer.
Het lijkt erop dat er een scharnier bevroren is ofzo.

Nu staat de auto lekker in de zon te ontdooien. Grote kans dat de spiegel straks weer normaal uitklapt.
 
Het uitklappen van de spiegels gebeurt door middel van een servomotor, natuurlijk zitten er sensoren in die detecteren wanneer de juiste stand bereikt is...
 

hemi24

Forumguru
De spiegels zijn niet echt "intelligent", na het electrisch inklappen (of uitklappen), kun je deze handmatig terugklappen, waarna bij het starten de auto nogmaals de spiegels probeert uit (of in) te klappen, wat resulteerd in een hoop onaangename geluiden...

Kortom de wegklapbeveiliging voor obstakels wordt niet gedetecteerd door het inklapmechanisme.
 

MarcoO2

Forumguru
Vandaar mijn opmerking dat er voglens mij géén sensoren in de spiegel zitten. Bij mijn weten is het puur een mechanisch geheel.
 

Antera

Donateur
daar zitten microschakelaars is maar kan goed dat deze door smeltwater en dan weer vorst is vast komen te zitten en de spiegel daardoor te ver doorging
 

Milo

Nieuw lid
Ook al een paar keer moeten meemaken deze winter dat de rechter spiegel verder wil uitklappen dan dat ik wil. Blijf het vreemd vinden dat een beetje vorst dit tot gevolg heeft, microschakelaars, ijsvorming of wat dan ook de reden mag zijn en waarom de linkerspiegel niet ook? Auto blijft met uitgeklapte oortjes in de ijzige winter kou staan, kan er ook niks stuk gaan.
 
Bovenaan Onderaan