Buiten temperatuur sensor en airco

marcel_1950

Nieuw lid
Beste mensen,

Sinds een week ben ik in het bezit van een gebuikte Skoda Fabia Combi van 2003.
Het is een 1.4 TDI. Ik vraag me nu af hoe die airco kan aangezet worden.
Tijdens de testrit heeft de vorigere eigenaar de airco laten werken maar nu dat ik de auto heb krijg ik die niet opgezet. Ik druk het AC knopje in, het lichtje brand dan en vervolgens zet ik de temperatuurkiezer volledig linksom ( blauw gedeelte) en laat de ventilator draaien: geen gekoelde lucht te voelen. Je merkt ook geen extra belasting van de motor.
Ook heb ik gemerkt dat de buiten temperatuur sensor niets aangeeft.
Waar zit die sensor ergens? Zou die sensor iets te maken hebben met de airco? Bij sommige merken wel, bij de Fabia weet ik het niet.
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.
Groeten,

Marcel

joergarms

Senior Member
De sensor zit achter het kapje van de linkermistlamp.
Het is een kunststof houdertje met een bol kopje als het ware.
Ik weet niet of de sensor met de airco te maken heeft, het zou kunnen, maar ik denk het eigenlijk niet. Het gaat uiteindelijk om de binnentemperatuur, en die sensor zit gewoon IN de auto.
Heb je toevallig niet de luchtstroom op binnencirculatie staan, want dan doet de airco het volgens mij ook niet, weet ik niet helemaal zeker.
Normaal gesproken moet je na een paar minuutjes toch echt wel koude lucht voelen.

marcel_1950

Nieuw lid
Joergarms,

De vorige eigenaar heeft de beide mistlichten verwijderd omdat het glas stuk was.
Er zitten dus nu 2 gaten, ik zie aan de linkerkant 2 kabeltjes met stekkers erop.
Het zou dus kunnen zijn dat er op eentje ervan die sensor zou moeten steken, wat dus niet het geval is. Achter het rechter mistlicht ligt een kabeltje met 1 stekkertje erop.

Marcel.

Ronnie

Forumguru
Allereerst zou ik even het emailadres van je weghalen, Airco mag idd niet op recirculatie staan, en volgens mij ook niet op voorruit ontwaseming, dan zou het normaal gesproken moeten werken, anders is de druk waarschijnlijk te laag door een lekje ofzoiets, de sensor is een staafje van ong. 4 cm en zit achter de linker breedstraler.(vanuit bestuurdersplaats)

joergarms

Senior Member
Joergarms,

De vorige eigenaar heeft de beide mistlichten verwijderd omdat het glas stuk was.
Er zitten dus nu 2 gaten, ik zie aan de linkerkant 2 kabeltjes met stekkers erop.
Het zou dus kunnen zijn dat er op eentje ervan die sensor zou moeten steken, wat dus niet het geval is. Achter het rechter mistlicht ligt een kabeltje met 1 stekkertje erop.

Marcel.

Nadat de mistlampen verwijderd zijn, hoor je aan beide kanten maar 1 stekkertje vrij te hebben, die tweede zou heel goed van de sensor kunnen zijn, de sensor zelf zit min of meer in dezelfde ruimte als het mistlicht, en zit gewoon in het kunststof van de bumper geklikt.
Zou heel vreemd zijn als die sensor ook weg is................
Heb er ff geen foto van, anders kon ik je laten zien hoe die sensor zit.
Je kan ff naar een Skoda dealer rijden, zoek ff een tweedehands Fabia op en vraag of ze de kap van het mistlicht los willen trekken, kost ze 2 minuten max.

marcel_1950

Nieuw lid
Dank zij jullie heb ik de temp. sensor gevonden! Het stekkertje erop geduwd en de auto geeft nu de buitentemperatuur aan. Dank je wel.

Jammer dat ik de airco niet op gang krijg. Als ik de AC toets bij draaiende motor induw en de ventilator laat meedraaien merk ik geen extra belasting van de motor. Ik dacht dat zowiezo de pomp van de airco zou meedraaien...

Ronnie

Forumguru
Jammer dat ik de airco niet op gang krijg. Als ik de AC toets bij draaiende motor induw en de ventilator laat meedraaien merk ik geen extra belasting van de motor. Ik dacht dat zowiezo de pomp van de airco zou meedraaien...
Er zijn 2 types compressor die VW gebruikt, De een met een el.magneetkoppeling op de poelie, en de andere draait continu mee, daar wordt het aircocircuit door een inwendige electr. stift vrijgegeven.
De eerste kun je wel zien aanslaan(en horen), de tweede niet.
Het toerental van de motor wordt bij belasting automatisch aangepast.

P.S.
Ik ga er toch vanuit dat er te weinig freon in het systeem zit. De sensor neemt die waar en belet de compressor aan te slaan.

joergarms

Senior Member
Skoda maakt volgens mijn bron (de dealer) gebruik van het tweede systeem, dat was volgens de dealer ook de reden dat er geen tot nauwelijks een hoger verbruik is als je de airco gebruikt. De reden van een iets hoger verbruik zou dan nog de koelvin kunnen zijn, die trekt namelijk wel flink wat ampere.

Maar ik zou inderdaad de druk laten meten, te weinig druk betekent automatisch geen inschakelen.

TheoStek

Forumguru
Dat klopt idd dat er twee type compressoren gebruikt worden, en heb ik even mijn technische data base geraadpleegd mbt marcel_1950 zijn Skoda.
De compressor zou er één met een magneetkoppeling zijn.

De twee type compressors zijn compressors met een variabel slagvolume, dit houdt in dat wanneer de druk hoog genoeg is, het slagvolume ook wordt verhoogd. Dit wordt idd geregeld door een electronisch regelventiel dat zich in de compressor bevindt.
De compressor die geen magneetkoppeling meer heeft, is zeg maar voorzien van een rubberen koppeling en draait idd altijd mee zomer en winter airco aan of uit.
Wanneer de airco niet aan staat, brengt de compressor zijn vermogen terug naar 2% van zijn volume.
Dit wil dan ook meteen zeggen dat wanneer de vulgraad van het systeem te laag is, de compressor minder gesmeerd wordt en uiteindelijk vast loopt.

@Marcel_1950 laat het systeem op druk kontroleren, in zo verre ga ik met Ronnie mee dat het systeem te weinig koudemiddel heeft.
De lagedrukschaklaar schakelt de compressor uit! als de druk onder de twee bar komt te liggen...maar let op!!!

Indien de temperatuur daalt, dan daalt ook de druk, gaat de temperatuur omhoog dan gaat ook de druk omhoog.
Nu stel dat er nog maar de helft inzit van de vulgraad een 350 gram, terwijl er 700 gram in moet zitten!
Bij een temperatuur van 18°C zakt de druk tot onder de twee bar, MAAR bij 30°C stijgt de druk weer tot boven de twee bar.
Op dat moment wordt de lagedrukschakelaar geactiveerd en slaat de compressor aan! met nare gevolgen die dan kunnen ontstaan.

Gebruik de airco niet meer, totdat je zeker weet wat er aan de hand is.

succes
Theo

Laat je auto even uitlezen dmv VAGCOM. Dan weet je of er storing in het systeem zit. Nu is het toch maar gissen is het de pomp of de aansturing.
Op tdiclub.nl staat een kaartje met mensen in nederland die je auto willen uitlezen dmv vagcom. Dit kan gratis zijn of evt tegen een kleine vergoeding. Je kan iemenad kiezen bij je in de buurt.
Ik kan het ook doen het hangt er alleen van af waar je woont.

TheoStek

Forumguru
Je bedoeling is goed, maar dat heeft weinig zin eerlijk gezegd.

Er moet altijd bij de basis begonnen worden, als het systeem te weinig koudemiddel heeft of helemaal niets meer, zal vagcom de drukschakelaar F129 aanwijzen.
En dan zit het natuurlijk in de aansturing? en zal nog niet geweten zijn waardoor
de foutcode ontstaat.
Meten is weten.
Vagcom zal ik nooit van tevoren raadplegen, zonder eerst zeker ervan te zijn dat het systeem op juiste druk staat.

Heb je al een idee wat er aan de hand is, of is het al verholpen? Ik heb nl. ongeveer hetzelfde probleem. De airco is bijgevuld, en getest op vacuum. Dit is allemaal in orde. De compressor en de fan slaan echter niet aan. Wél gaat het stationair toerental van de motor iets omhoog. Gek genoeg werkt de airco soms wel, bij koude motor en lage buitentemperatuur. De fan van de airco slaat dan wél aan. Volgens Skoda zou het de sensor zijn, maar ik kan me er weinig bij voorstellen, omdat de druk bij lage temperaturen juist lager is. De sensor kost iets van 35Euro, maar het vervangen komt op ruim 200 euro (moet zeker weer opnieuw worden gevuld?). Weet iemand waar die sensor zit, opdat ik hem tijdelijk kan overbruggen (de airco is volledig afgevuld, dus dat kan geen kwaad). Even een sensor laten vervangen, 300Euro aftikken en er dan achterkomen dat dit niet de oorzaak was vind ik niet zo'n goed idee.

TheoStek

Forumguru
Over welke sensor heeft de garage het..
temperatuur sensor, druk sensor, drukschakelaar?

Best mogelijk dat de airco bij een bepaalde lage temperatuur wel werkt, en bij hogere temperaturen niet..
Heeft de compressor een magneetkoppeling of de vervanger zonder magneetkoppeling.

Het lijkt er op dat de airco-compressor is overleden of het regelventiel.

Nogal wazig van de garage als ze manueel niets kunnen vinden, dan hadden ze naderhand de auto moeten uitlezen.

Overbruggen moet je niet aan beginnen, kan schadelijke gevolgen hebben, als een zekering telkens doorslaat van 5 amp, moet er ook geen van 15 ámpere geplaats worden, om doorslaan te voorkomen.

Ik gok erop dat je een compressor hebt zonder magneetkoppeling en dat hiervan het regelventiel kapot is.

Indien de garage goed heeft opgelet bij handmatige kontrole, kan aan de hand van de drukmeting bij stilstand een diagnose worden gemaakt, zij moeten dan de wel de wet van de fysica toe passen enthalpie.

De compressor draait continu mee op een multiriem, en heeft dus volgens mij een magneetkoppeling. Er zit een klein 2-polig stekertje op.
De airco werkt dus wel, soms. Dan gaat ook de tweede radiatorfan draaien en komt er ijskoude lucht uit de roosters. Maar meestal gebeurt er niks. Ook de fan draait dan niet. De 5A zekering is en was heel.

Zit er ook een temperatuursensor in? Waar dient die voor bij een ongeregelde airco, of regelt deze toch de temperatuur?

TheoStek

Forumguru
Alle compressors draaien in principe continu mee, dat is de vrijloop poely van de compressor indien de airco niet aan staat.
Deze worden bekrachtigd d.m.v de magneetkoppelling, of deze nu een vast of variabel slagvolume hebben. Met uitzondering van die compressors waar de magneetkoppelling is vervangen door een rubberen.

Ik weet dat het om een Skoda Fabia gaat, bjr 2001 maar welke motor, 1.0, 1,2, 1,4, (16V) , welk model: Saloon, Combi?, motorcode?

Als jouw auto voorzien is van ecc, (electronic climate control) zitten er inderdaad temperatuursensoren in, wel meerdere temperatuur sensoren!!

sensor buiten temperatuur, interieur sensor, druk sensor, enz,
Dan zitten er nog twee sensoren in de luchtkanalen, 1 aan de ingang en 1 aan de uitgang!
De 1ste meet de werkelijke temperatuur die binnen stroomt van de buitentemperatuur, en de 2e meet de uitstroom temperatuur en geeft dit als het ware weer door aan de interieur sensor.

Daarom mijn vraag! over welke sensor spreekt de garage ..?
De sensoren worden electronisch geregeld, en kan uitgelezen worden..

Tja... dat had ik niet verwacht. Met een elektronische temperatuurregeling weet ik dat er heel wat sensoren in moeten zitten, maar ik had verwacht dat de Fabia gewoon een aan-uit regeling had. Dan zijn temperatuursensoren overbodig. Het is gewoon een draaiknop voor de temperatuur en een schakelaar AC. Dus niet zo'n systeem met digitaal display en een grote hoeveelheid oproepbare sensoren, zoals in de VW, via een toetscombinatie op de airco.

Het is een 1.4MPi Combi Elegance van maart 2001. Dus die met de Skoda 8V motor met wel 67pk.

TheoStek

Forumguru
Ik heb even rond geneusd en kan geen gegevens vinden op 1.4mpi, 67 pk.
Wat het kortste bij ligt is een 1.4, 68 pk, motorcode ATZ, AME, AQW, Vanaf chassisnr. 6Y-3-641 671

Daar komen twee verschillende type compressoren in voor, van één fabrikant (Denso).
Het verschil zit in de diameter van de poelie 110mm en 115mm, beide compressors hebben een magneetkoppeling.
Nu verandert wel het één en ander, en heb je dus een handmatige airco..wat je zelf ook al had vermeld.

Er zit dus niets van sensoren in het systeem die de temperatuur regelen.

Wat zou nu de aard van het probleem kunnen zijn?
Electrische storing?
Ergens een slechte verbinding in het circuit, aan de compressor, of de drukschakelaar (trinary) defect, deze heeft drie of vier aansluitingen.
Waar deze zit moet ik je schuldig blijven, deze kan op de hogedrukleiding (dunne leiding) van het ac systeem zitten ofwel op de zijkant van condensor.
Deze schakelaar kun je niet door verbinden, omdat deze drie schakelmomenten heeft op druk (laag,medium,hoog)
De schakelaar moet afgeperst/gestest worden met stikstof op druk waarden.
Bij het vervangen van de drukschakelaar hoeft het systeem niet leeg gehaald te worden.

Of een Mechanische storing?

Expansieventiel dat blijft open staan/hangen of te laat dicht gaat.
Deze vind je tegen het schutbord waar de airco leidingen naar binnen gaan, hier kun je niets aan zien of vinden.
Om deze op zijn werking te kontroleren, moet het expansieventiel voor korte tijd bevroren worden, met aangesloten manometer, (hoge/lage druk meter).
Door te bevriezen sluit het expansieventiel.

Ok, bedankt. Trouwens, schakelaars niet overbruggen? Waarom niet? Je moet weten wat de schakelcontacten zijn, maar dan moet het kunnen, tenzij ze analoog via weerstandsnetwerkjes werken.

Als ik het zo lees is het niet zo'n gek idee gewoon de schakelaars te kopen en zelf te vervangen. Moet ze nog wel even vinden natuurlijk, maar als je weet hoe ze er uit zien.

TheoStek

Forumguru
Waarom niet? Je moet weten wat de schakelcontacten zijn, maar dan moet het kunnen,

Dat kan ook, maar niet op de hoge druk.
Ik heb dan ook geen schema over de schakelkontakten en welke kleur deze hebben.
Als je de schakelaar hebt gevonden, moeten er nummers op staan van 1t/m4
1 + 2 behoren samen, alsmede 3 +4.
Deze mag je nooit tegelijk door verbinden, en is op je eigen risico, ik voel me dan ook niet verantwoordelijk.

Op de foto zie je hoe de drukschakelaar uitziet voor jouw auto.
Deze wordt ook gebruikt bij VW Sharan, Seat, Audi, en natuurlijk de Skoda

Bijlagen

• pressostaat.JPG
    pressostaat.JPG
    18,4 KB · Weergaven: 31
Mét plaatje nog wel! Ik ga morgen op zoek onder de motorkap!

Aangezien er blijkbaar twee schakelcontacten zijn, zal er een 3 of 4 draads kabeltje heen gaan. Maar misschien is het toch handiger even een sensortje te bestellen bij de dealer, want of ik nou wat probeer of niet, de sensor is sowieso erg verdacht en moet dan sowieso worden vervangen. Moet toch op reis, want er moet een nieuwe voorruit in: scheur van een meter!

Bovenaan Onderaan