(buiten)temperatuur melding niet bij de les :P

turboturbo

Forumguru
Wat ik wel grappig vind: als ik m'n auto start bij temperatuur (ver) onder de -5ºC, (bijv. -8ºC) krijg ik steeds na een tijdje 'pas' de (buiten)temperatuur waarschuwing (geluidje + sneeeuwvlokje symbool), namelijk pas als daadwerkelijk die -5ºC bereikt wordt.

Nu dacht ik te herinneren dat de waarschuwing afgegeven wordt bij een bereik van -5ºC en +5ºC.

Dat is toch gek, eigenlijk, dat de boordcomputer zo 'dom' geprogrammeerd is, dat de waarschuwing pas werkt als -5ºC bereikt, omdat ik door een tunnel rijd, waar de buitentemperatuur tijdelijk iets oploopt, terwijl het al veel kouder is geweest (die rit) Daarvóór waarschuwt het ding niets, en laat ook geen sneeuwvlokje zien... :confused:

Vond ik wel grappig :)
 

MarcoO2

Forumguru
Dat is toch gek, eigenlijk, dat de boordcomputer zo 'dom' geprogrammeerd is, dat de waarschuwing pas werkt als -5ºC bereikt
Zie het maar als een compliment: het systeem gaat er blijkbaar vanuit dat je, als het kouder is dan -5 graden, zélf wel in de gaten hebt dat het vriest... :D
 

Noord26

Forumguru
Als het goed is knippert de temperatuur wel op je maxiDOT als je het contact aanzet. Dit idd om toch aan te geven dat het glad kan zijn, maar niet om telkens het akoestische signaal te geven. Dat weet je zelf ook wel na een aantal dagen vorst.
 

turboturbo

Forumguru
... maar niet om telkens het akoestische signaal te geven. Dat weet je zelf ook wel na een aantal dagen vorst.

Dat is nu het gekke; tijdens de rit, kan het na bijv. 25 minuten ineens nog het akoestische singaal geven (heb even niet onthouden of het zelfs een 2e gebeurt tijdens dezelfde rit) als de temp weer verder is gedaald en weer gestegen. Ofwel opnieuw de -5ºC aantikt....

Natuurlijk weet ik dan allang dat het koud/glad/gevaarlijk is. Maar als ik dan na geruime tijd ineens een alert krijg, schrik toch wel effe. En dan.... 'O ja.....' :koffie:

Ow, en/maar ik heb minidot...
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad een beetje vreemd...
Mijn FII GL geeft een acoustisch seintje als de temperatuur de grens van +4 graden in benedenwaartse richting overschrijdt. Onder het motto: het vriest weliswaar nog niet op heuphoogte, maar aan de grond kán het een paar graden kouder zijn dus er kán toch gladheid ontstaan.

Als ik start bij temperaturen beneden die +4 graden C, dan knippert het ijskristal met de temperatuuraanduiding in de maxidot een paar keer, maar zonder herrie. Vind ik wel tamelijk beschaafd opgelost, eigenlijk...

Overigens is dit precies hetzelfde als bij m'n vorige Skoda (O2/2007).
 

turboturbo

Forumguru
Ah. Ben er nu ook achter, mede dankzij @Canon-Eye's comment.
Als het kouder is dan -5ºC is het meestal niet glad op de weg. De kritieke temperaturen zijn natuurlijk tussen de -5 en de +5.

Als het dus -18ºC is, hoeft er niet gewaarschuwd te worden, de kans dat het glad is (ijzel oid) is niet aanwezig, immers?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het dus -18ºC is, hoeft er niet gewaarschuwd te worden, de kans dat het glad is (ijzel oid) is niet aanwezig, immers?
Zó zie ik het nu ook weer niet helemaal - sneeuw kan ook gladheid veroorzaken.
Maar als het goed vriest, dan merk of weet je dat sowieso wel voordat je instapt - aangenomen althans dat je niet binnen een paar uur rijden een dergelijk temperatuurverschil hoeft te overbruggen - dus dan is een waarschuwing vanuit het systeem tamelijk overbodig.
 

darkprojectx

Forumguru
volgens mij krijg ik per rit maar 1 x een signaal bij het starten met een sneeuwvlokje en tijdens het rijden nog een keer acoestisch voor als ik bij het starten had zitten pitten.
Zo ver ik me kan herinneren niet als tussendoor de temperatuur omhoog gaat en daarna weer omlaag (zo'n lange ritten maak ik ook niet dat ik dit mee maak).

Sneeuwvlokje blijft trouwens ook niet gehandhaafd,

GroteFoto-EDB4EVJP.jpg

Wat mij echter wel stoort is dat als het koud is en de temperatuur op je display verschijnt, je handmatig door je computertje heen moet gaan zitten klikken als een kind met een atari om je klokje weer zichtbaar te krijgen. Nog fijner is het als onderweg de temperatuur iets zakt en weer de temperatuur weergegeven wordt. Dat het eerst -5 was en nu -6 ja fijn, who cares? Dat ik over 10 min op mn werk moet zijn vindt ik interessanter.
 

Fabia

† In Memoriam
Gelukkig is dat bij de F2 veranderd, ik vond het ook knap irritant bij mijn F1.
 

turboturbo

Forumguru
Tja. Is die temperatuur waarschuwing (en dus het verschuiven van de huidige weergave van de boordcomputer naar de temperatuur weergave) niet software matig uit te schakelen? Of het verstandig is, is iets anders, maar zou het kunnen?

@DarkprojectX, mijn ervaring is juist, dat je maar 4 seconden hoeft te wachten (na de 'ping') en dan, als je 1 x klikt op het knopje van de boordcomputer, boven of onder, ik krijg dan meteen weer de weergave waar ik was gebleven (meestal gem. verbruiksweergave, klik zit op m'n telefoon en autoradio) terwijl die functie toch echt een paar stapjes verderop zit. M.a.w. het is net alsof je de waarschuwing bevestigd, door nog eens op het knopje te drukken, en dan verdwijnt de waarschuwing / melding (en weergave temp.) weer netjes.
 
Bovenaan Onderaan