BrujeriA
Lid
Goedemiddag allemaal!
Bij deze even een korte introductie:
Johan, 41 jaar en woonachtig in de buurt van Zwolle met mijn vriendin, 2 kids en wat beestjes.
De afgelopen 4.5 jaar reed ik in een Kona electric 74KW (lease). Inmiddels heb ik daar zo'n 230K mee rondgereden met eigenlijk best veel plezier. Qua ellende heb ik er bizar weinig mee gehad op een verotte 12v accu en een niet functionerend CC knopje na welke onder garantie vervangen is.
Maar gezien de km stand en leeftijd werd het tijd om voor wat nieuws te kijken. Op de shortlist stonden in eerste instantie de Volvo EX40, IONIQ5 en IONIQ6. We hebben in alle 3 proefgereden en vinden daarvan het volgende:
EX40 - Prachtige auto van buiten, reed prima ook. Van binnen best een saaie auto. Laag "gadget" gehalte en weinig bijzondere prestaties. Ook de opgegeven WLTP van 570 leek mij -en ook volgens vele reviews- lang niet haalbaar. Max laadsnelheid was iets van 130KWh meen ik dus ook niet heel bijzonder.
IONIQ6 - Bijzonder ding om te zien, soms vond ik hem echt gaaf maar vanuit net een andere hoek absoluut onooglijk. Van binnen vind ik hem mwa. Wel lekker veel ruimte op de achterbank voor de kids. Op papier de grootste range en de hoogste laadsnelheid. Kofferruimte echt beperkt. Ik meen 400L wat maar een klein beetje meer is dan in de Kona.
IONIQ5 - zelf vind ik het ontwerp wel aardig geslaagd. Mijn vriendin wou er dood niet in gevonden worden haha. Het interieur met die losse middenconsole daarentegen was ik minder van gecharmeerd. Range en laadsnelheid acceptabel.
Na deze uitgebreid te hebben besproken thuis waren we van geen van de 3 echt overtuigd. Mijn vriendin vroeg me of Skoda niet iets was dus wij direct in de auto en naar Pouw in Zwolle. En heel eerlijk? Daar stond een Enyaq coupé RS-edition in het wit en daar werden we allebei direct enthousiast over. Na een gesprek met een verkoper ook een proefrit geregeld in een business uitvoering werd dat enthousiasme niet kleiner hoewel vooral ik de stoelen niet heel fantastisch vond. We hebben een offerte laten maken voor een Sportline uitvoering met business Plus pakket en deze heb ik mijn werkgever voorgelegd. Hier kwam uit dat deze toch wel iets over de rand van het budget schuurde. Vervolgens zag op op de site van Pouw dat de auto waar we ingezeten hadden ook te koop was voor pak em beet 5K minder. Hier een offerte voor laten opstellen en deze naar mijn werkgever gemaild. Een paar dagen later kreeg ik het bericht dat deze akkoord was en dat hij er nog wel een trekhaak bij in bedongen had
Bijzonder is wel dat het een voorraadauto is maar dat t alsnog 3 weken duurt voor we hem op kunnen halen. De verkopen vind ik ook maar matig bijdragen aan de feestvreugde want regeert niet/nauwelijks op mails en vragen (en nee, zoveel waren het er echt niet).
Gelukkig wel mooi voorbereidingstijd dus hier wat ingelezen, op YT naar oa Speicher Electrisiert gekeken, de My Skoda app geïnstalleerd en een paar hoesjes voor Kessy gekocht.
In het verleden heb ik wel eens wat gestoeid met VCDS in mijn Audi A4 dus wellicht pak ik dat voor de Enyaq weer wat op want er zijn wel wat praktische zaken te programmeren las ik.
Nog "even" wachten tot de 27e en dan gaan we meemaken hoe de auto "in het echt" rijdt.
Groeten, Johan
Bij deze even een korte introductie:
Johan, 41 jaar en woonachtig in de buurt van Zwolle met mijn vriendin, 2 kids en wat beestjes.
De afgelopen 4.5 jaar reed ik in een Kona electric 74KW (lease). Inmiddels heb ik daar zo'n 230K mee rondgereden met eigenlijk best veel plezier. Qua ellende heb ik er bizar weinig mee gehad op een verotte 12v accu en een niet functionerend CC knopje na welke onder garantie vervangen is.
Maar gezien de km stand en leeftijd werd het tijd om voor wat nieuws te kijken. Op de shortlist stonden in eerste instantie de Volvo EX40, IONIQ5 en IONIQ6. We hebben in alle 3 proefgereden en vinden daarvan het volgende:
EX40 - Prachtige auto van buiten, reed prima ook. Van binnen best een saaie auto. Laag "gadget" gehalte en weinig bijzondere prestaties. Ook de opgegeven WLTP van 570 leek mij -en ook volgens vele reviews- lang niet haalbaar. Max laadsnelheid was iets van 130KWh meen ik dus ook niet heel bijzonder.
IONIQ6 - Bijzonder ding om te zien, soms vond ik hem echt gaaf maar vanuit net een andere hoek absoluut onooglijk. Van binnen vind ik hem mwa. Wel lekker veel ruimte op de achterbank voor de kids. Op papier de grootste range en de hoogste laadsnelheid. Kofferruimte echt beperkt. Ik meen 400L wat maar een klein beetje meer is dan in de Kona.
IONIQ5 - zelf vind ik het ontwerp wel aardig geslaagd. Mijn vriendin wou er dood niet in gevonden worden haha. Het interieur met die losse middenconsole daarentegen was ik minder van gecharmeerd. Range en laadsnelheid acceptabel.
Na deze uitgebreid te hebben besproken thuis waren we van geen van de 3 echt overtuigd. Mijn vriendin vroeg me of Skoda niet iets was dus wij direct in de auto en naar Pouw in Zwolle. En heel eerlijk? Daar stond een Enyaq coupé RS-edition in het wit en daar werden we allebei direct enthousiast over. Na een gesprek met een verkoper ook een proefrit geregeld in een business uitvoering werd dat enthousiasme niet kleiner hoewel vooral ik de stoelen niet heel fantastisch vond. We hebben een offerte laten maken voor een Sportline uitvoering met business Plus pakket en deze heb ik mijn werkgever voorgelegd. Hier kwam uit dat deze toch wel iets over de rand van het budget schuurde. Vervolgens zag op op de site van Pouw dat de auto waar we ingezeten hadden ook te koop was voor pak em beet 5K minder. Hier een offerte voor laten opstellen en deze naar mijn werkgever gemaild. Een paar dagen later kreeg ik het bericht dat deze akkoord was en dat hij er nog wel een trekhaak bij in bedongen had
Bijzonder is wel dat het een voorraadauto is maar dat t alsnog 3 weken duurt voor we hem op kunnen halen. De verkopen vind ik ook maar matig bijdragen aan de feestvreugde want regeert niet/nauwelijks op mails en vragen (en nee, zoveel waren het er echt niet).
Gelukkig wel mooi voorbereidingstijd dus hier wat ingelezen, op YT naar oa Speicher Electrisiert gekeken, de My Skoda app geïnstalleerd en een paar hoesjes voor Kessy gekocht.
In het verleden heb ik wel eens wat gestoeid met VCDS in mijn Audi A4 dus wellicht pak ik dat voor de Enyaq weer wat op want er zijn wel wat praktische zaken te programmeren las ik.
Nog "even" wachten tot de 27e en dan gaan we meemaken hoe de auto "in het echt" rijdt.
Groeten, Johan
Laatst bewerkt: