Brujeria's Enyaq coupé avontuur

Goedemiddag allemaal!

Bij deze even een korte introductie:
Johan, 41 jaar en woonachtig in de buurt van Zwolle met mijn vriendin, 2 kids en wat beestjes.
De afgelopen 4.5 jaar reed ik in een Kona electric 74KW (lease). Inmiddels heb ik daar zo'n 230K mee rondgereden met eigenlijk best veel plezier. Qua ellende heb ik er bizar weinig mee gehad op een verotte 12v accu en een niet functionerend CC knopje na welke onder garantie vervangen is.
Maar gezien de km stand en leeftijd werd het tijd om voor wat nieuws te kijken. Op de shortlist stonden in eerste instantie de Volvo EX40, IONIQ5 en IONIQ6. We hebben in alle 3 proefgereden en vinden daarvan het volgende:
EX40 - Prachtige auto van buiten, reed prima ook. Van binnen best een saaie auto. Laag "gadget" gehalte en weinig bijzondere prestaties. Ook de opgegeven WLTP van 570 leek mij -en ook volgens vele reviews- lang niet haalbaar. Max laadsnelheid was iets van 130KWh meen ik dus ook niet heel bijzonder.

IONIQ6 - Bijzonder ding om te zien, soms vond ik hem echt gaaf maar vanuit net een andere hoek absoluut onooglijk. Van binnen vind ik hem mwa. Wel lekker veel ruimte op de achterbank voor de kids. Op papier de grootste range en de hoogste laadsnelheid. Kofferruimte echt beperkt. Ik meen 400L wat maar een klein beetje meer is dan in de Kona.

IONIQ5 - zelf vind ik het ontwerp wel aardig geslaagd. Mijn vriendin wou er dood niet in gevonden worden haha. Het interieur met die losse middenconsole daarentegen was ik minder van gecharmeerd. Range en laadsnelheid acceptabel.

Na deze uitgebreid te hebben besproken thuis waren we van geen van de 3 echt overtuigd. Mijn vriendin vroeg me of Skoda niet iets was dus wij direct in de auto en naar Pouw in Zwolle. En heel eerlijk? Daar stond een Enyaq coupé RS-edition in het wit en daar werden we allebei direct enthousiast over. Na een gesprek met een verkoper ook een proefrit geregeld in een business uitvoering werd dat enthousiasme niet kleiner hoewel vooral ik de stoelen niet heel fantastisch vond. We hebben een offerte laten maken voor een Sportline uitvoering met business Plus pakket en deze heb ik mijn werkgever voorgelegd. Hier kwam uit dat deze toch wel iets over de rand van het budget schuurde. Vervolgens zag op op de site van Pouw dat de auto waar we ingezeten hadden ook te koop was voor pak em beet 5K minder. Hier een offerte voor laten opstellen en deze naar mijn werkgever gemaild. Een paar dagen later kreeg ik het bericht dat deze akkoord was en dat hij er nog wel een trekhaak bij in bedongen had
Bijzonder is wel dat het een voorraadauto is maar dat t alsnog 3 weken duurt voor we hem op kunnen halen. De verkopen vind ik ook maar matig bijdragen aan de feestvreugde want regeert niet/nauwelijks op mails en vragen (en nee, zoveel waren het er echt niet).
Gelukkig wel mooi voorbereidingstijd dus hier wat ingelezen, op YT naar oa Speicher Electrisiert gekeken, de My Skoda app geïnstalleerd en een paar hoesjes voor Kessy gekocht.
In het verleden heb ik wel eens wat gestoeid met VCDS in mijn Audi A4 dus wellicht pak ik dat voor de Enyaq weer wat op want er zijn wel wat praktische zaken te programmeren las ik.
Nog "even" wachten tot de 27e en dan gaan we meemaken hoe de auto "in het echt" rijdt.

Groeten, Johan
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd als het wat langere was geweest.........
Maar welkom hier en lezen graag je ervaringen over de Skoda hier
Ja, al typende bleek ik meer te vertellen te hebben dan ik aanvankelijk dacht.
Ik ben erg benieuwd hoe de Enyaq gaat bevallen ten opzichte van de Kona. De enige nadelen van de Kona vond ik de kleine kofferbak, beenruimte achterin en de matige laadprestaties waarbij de eerste 2 punten inherent zijn aan de grootte van de auto en de laatste met de stand van de techniek op dat moment. 1 fase AC laden werd het modeljaar erna opgevolgd door 3 fase laden.
Verder hebben de mensen van Hyundai echt een prima auto weten te maken.
 
  • Geweldig
Waarderingen: EdK
Vandaag de Enyaq opgehaald. De verkoper die hem ons verkocht had werkt er inmiddels niet meer dus de eerste dag van de nieuwe verkoper begon zo ongeveer met het uitleveren van onze auto. Prettige vent wel die hiervoor bij een andere Pouw dealer (VW) gewerkt had en dus met name de software in grote lijnen wel kende.
Auto stond netjes ingepakt, das altijd leuk om uit te pakken. Geen bosje bloemen of flesje wijn, das wel wat karig voor een wagen van 60K. Mijn vriendin kreeg dat zelfs bij een 10 jaar oude Fiat nog haha.
De uitleg heb ik hem niet moeilijk gemaakt, veel had ik al gelezen en gezien dus daar kwamen geen spannende dingen naar voren.
Grappig om te zien dat de boordcomputer een bereik van 645 km aangaf trouwens. Cijfers die ik nooit weer ga zien sowieso haha.
Zaken die mij bij de eerste 150km rijden zijn opgevallen:

Navi in de HUD werkt ook met Android auto. Instructies worden identiek aan de native navigatie weergegeven op de voorruit. Pluspunt

Dashboard reflecteert flink op de voorruit, beetje storend

Rijhulpsystemen werken best prima tot zover. Daar ga ik nog wel wat mee experimenteren.

Weinig piepjes en bliepjes ten opzichte van de Kona. Absoluut pluspunt!

Kofferbak "met de voet" openen werkt maar matig tenzij ik als een halve gare ga staan te hakken met 1 voet onder de bumper. En dan zit de trekhaak er nog niet eens onder waardoor het helemaal lastig of zelfs onmogelijk zou worden. Typisch.

Zoals hierboven al benoemd. Trage software. Wel echt een gemiste kans. Fijn dat ze er bij de '24 serie en ME4 een oplossing voor hebben maar wel bedroevend dat t bij zo'n jonge auto al zo belabberd is.

Nu de komende weken maar eens wat kilometers maken en kijken wat er nog aan bovenstaand lijstje kan/mag worden toegevoegd of geschrapt.
 
Geen "autocharge" bij fastned mogelijk. Dat vindt ik dan weer bijzonder. Misschien hebben ze dat in ME4 wel opgelost, weet iemand dat?
 

DiVini76

Forumguru
Vele mooie en veilige km's gewenst in je prachtige Enyaq coupé RS-edition! :thumbsup:

En bij jouw opmerking "Kofferbak "met de voet" openen werkt maar matig tenzij ik als een halve gare ga staan te hakken met 1 voet onder de bumper. " schoot me dit beeld meteen binnen:

hakkengabber-hakken.gif

:yeehaa::D
 
Nou, dat was eerst echt de enige manier om iets gedaan te krijgen inderdaad haha.
Inmiddels lukt het iets subtieler maar ik kan nog niet zeggen dat ik onder de indruk ben van het systeem.
 

Smeeuwis

Donateur
Het werkt niet vlekkeloos, maar op zich wel prima. De sensor zit tussen het sleepoog en de parkeersensor rechts van het midden. Je voet tussen die twee bewegen, zo ver mogelijk er onder, en dan een stapje achteruit doen en hoppa. Ik moest er even aan wennen maar het werkt nu bij mij meestal prima. Mijn auto heeft een trekhaak.

Ik had hem in het begin uit gezet, ik heb een teckel en die loopt er onderdoor en dan gaat de klep open (of juist dicht). En op mijn oprit ligt de laadkabel achter de auto langs en die schop ik er vaak onder zodat niemand er over kan struikelen. Als je dan de sleutels in de zak hebt gaat de klep weer open of dicht. Maar nu ik er aan ben gewend gaat het meestal wel goed.
 
Het werkt niet vlekkeloos, maar op zich wel prima. De sensor zit tussen het sleepoog en de parkeersensor rechts van het midden. Je voet tussen die twee bewegen, zo ver mogelijk er onder, en dan een stapje achteruit doen en hoppa. Ik moest er even aan wennen maar het werkt nu bij mij meestal prima. Mijn auto heeft een trekhaak.

Ik had hem in het begin uit gezet, ik heb een teckel en die loopt er onderdoor en dan gaat de klep open (of juist dicht). En op mijn oprit ligt de laadkabel achter de auto langs en die schop ik er vaak onder zodat niemand er over kan struikelen. Als je dan de sleutels in de zak hebt gaat de klep weer open of dicht. Maar nu ik er aan ben gewend gaat het meestal wel goed.
Ja, met bovenstaande instructie, vanuit het midden naar rechts "swipen" met de voet werkt best aardig. Kwestie van proberen en wennen dus.
Ik wist trouwens niet dat dicht ook een mogelijkheid was met de voetbeweging. Weer wat geleerd!
 

hemi24

Forumguru
Het werkt niet vlekkeloos, maar op zich wel prima.

Sommige functies hebben zo’n hoog gadget gehalte dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt, door ze gewoon te willen gebruiken…

Met de knop op de AB is de klep al open tegen de tijd dat je bij de auto aankomt.
En hoevaak sta je nu met beide handen vol, om iets in de kofferbak te doen?
 

Smeeuwis

Donateur
Die knop gebruik ik het meeste idd. Maar je zou nog versteld staan hoe vaak ik met twee handen vol kom aanlopen :cool:
 
Bovenaan Onderaan