Bredere band mogelijk, of toch niet?

Ruud7

Nieuw lid
Beste Skodabezitters,

Als ik het juist heb past op mijn Skoda Rapid een maximale bandbreedte van 215, echter vraag ik mij af of dit absolute maten zijn of dat hier nog wat te sjoemelen valt. Ik heb namelijk een leuke velg op het oog met bandbreedte 225. Ik hoop natuurlijk dat dit toch gaat passen, wellicht kunnen jullie hier iets meer over zeggen. Helaas ben ik er niet in thuis..

Alvast bedankt!

Groet,
Ruud
 

Ruud7

Nieuw lid
Dat is snel zeg! Ik had zelf nog niet eens gezien dat mijn bericht geplaatst was! :D

Bandenmaat beoogde set: 225/40/18
 

Joske

Forumguru
Ik vermoed, ik zeg wel vermoed, dat een 225 niet zal passen. Sommige rapids worden standaard afgeleverd op 185/60/R15 en de meeste eigenaars doen dan een upgrade naar 205/55/R15. (of iets vergelijkbaars in R16)
 

Ruud7

Nieuw lid
Mijn huidige set heeft de afmetingen 215/40/17. Ik zou dus van 215 naar 225 willen zeg maar.
 

andrehj

Forumguru
Dat is snel zeg! Ik had zelf nog niet eens gezien dat mijn bericht geplaatst was! :D

Bandenmaat beoogde set: 225/40/18

Die is veel te groot voor een Rapid. Deze maat past op een Octavia of een Superb. Deze band geeft in ieder geval een afwijkende kilometerteller en snelheidsmeter, en zal waarschijnlijk ook gaan aanlopen.
 

Ruud7

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties!

Volgens steekmaat.nl zou ik een 215/35/18 kunnen hebben. Geen idee hoe betrouwbaar die website is, maar wat ik van jullie begrijp zijn deze afmetingen toch echt bepalend. Daar zit geen tolerantie of speling in blijkbaar.

Maar zoeken naar een ander setje..
 

Cordoba

Forumguru
Een band die niet past, dat is pas duur.;)
Overigens is het altijd een samenspel van alle maten: niet alleen de bandenmaat, maar ook de ET-waarde van de velg die je gebruikt kan het verschil maken. En dan heb je nog een aspect: past een band/velg combinatie absoluut niet, en loopt het direct aan als je een blokje rondrijdt, of is er nog enige speling, maar kun je bijvoorbeeld geen sneeuwkettingen meer omleggen wegens ruimte gebrek. Ander ding waar je rekening mee moet houden: bij maximaal inveren raken de banden dan (bijv. bij insturen) de spatborden, of blijft dat vrij.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Onder mijn Rapid Spaceback liggen vanaf de fabriek Conti 215/25 16 inch.
Heb een vermoeden dat dit de maximale breedte is.

Gr.
 
Bovenaan Onderaan