Brandstof

Altih

Nieuw lid
Bij de aankoop van mijn Fabia werd mij geadviseerd om E5 te tanken.
Waarom? De Fabia is toch geschikt voor E10?
Heb het over de 3 cilinder met 60 pk.
Groetjes
Altih.
 

Tees

Donateur
Neuh hoor, dat is bij deze auto niet meer of minder nodig dan bij elke andere moderne auto. Heeft de verkoper ook nog een reden gegeven waarom dit zo zou zijn?
 

EdK

Forumguru
Gewoon E10 Ron95 er in gooien
E5 is geheel nie nodig, maar kun je ook terugvinden in je tankklep en de manual , je weet wel dat boekje met al de plaatjes en teksten over je wagen waar je ook voor betaald hebt...
 

Altih

Nieuw lid
Hallo,
E10 zou problemen veroorzaken.
Vond het een vreemde opmerking.
De auto is uit 2009, maakt dat wat uit?
Gr.
 

Tees

Donateur
Nee, dat maakt niets uit. Vrijwel alle autos na 2000 zijn geschikt voor E10. Enige uitzondering zijn zeer sportieve of getunede autos, waarbij de grenzen van de voorontbranding opgezocht zijn. Maar gegeven de motor die er bij jou in ligt is dat zeer onwaarschijnlijk.

De enige reden waarom je E5 zou kunnen overwegen is omdat je heel weinig rijdt. E10 is namelijk korter houdbaar dan E5. Ik heb om die reden een tijd E5 getankt toen het prijsverschil nog een stúk kleiner was dan nu. Nu is het prijsverschil dusdanig dat het erg onaantrekkelijk is geworden.
 

hemi24

Forumguru
Als je één keer in de twee maanden tankt, zou ik er E5 in gooien, omdat dat minder vocht aantrekt en langer de kwaliteit blijft houden dan E10…

Maar goed dat van de tankfrequentie is zomaar een wilde aanname..!
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je één keer in de twee maanden tankt, zou ik er E5 in gooien
Ik tank tegenwoordig gemiddeld ongeveer 1x per maand en dan doorgaans tussen de 25 en 40 liter E5 per keer. Dat scheelt zo'n 6 tot 10 Euro per tankbeurt bij mijn meest bezochte tankstations in Hoogersmilde, Bovensmilde of Wolvega, .
Als dát niet meer zou kunnen, dan wordt het hoog tijd voor een kleinere/goedkopere auto - óf de scootmobiel... :D
 

gehaktbal

Forumguru
Nu is het prijsverschil dusdanig dat het erg onaantrekkelijk is geworden.
Dit dus. Om deze reden ben ik ook al een half jaartje over van E5 naar E10 helaas.
Voorheen was er nog de discussie: "maar de auto is zuiniger met E5".
Als dit überhaupt al zo was, is het prijsverschil nu zo groot dat het eigenlijk per definitie niet meer loont.
Wel tank ik bij de 'beproefde' stations vanwege de reinigende additieven, hoewel ik moet toegeven dat ik van die gedachte ook steeds meer terug kom (mijn Octavia loopt op benzine van de Makro helemaal prima namelijk).
 
Bovenaan Onderaan