Brandstof verbruik Roomster

jellejawa

Nieuw lid
Onze nieuwe Roomster 1.4 Style heeft sinds de levering in januari 2008 net 2150 km gereden. Auto ben ik zeer tevreden over, rijdt prima, niets negatiefs. Het enige minpunt is het brandstofverbruik. Gemiddeld over deze 2150 km een 1 op 12. En dat vindt ik eigenlijk niet van deze tijd. De dealer en de folder gaven een verbruik aan van 1 op 14,7. Ik weet dat de auto moet worden ingereden, maar denk niet dat na verloop van tijd het brandstofverbruik fors lager zal worden. We hebben alle rijstijlen uitgeprobeerd, alle snelheden gehad. Brandstofverbruik vind ik nogal belangrijk omdat benzine een steeds hogere kostenpost wordt tegenwoordig. En dan is er ook nog zoiets als het milieu waar we een beetje om proberen te denken. Wie heeft er meer ervaringen met het verbruik van een Roomster 1.4?

purk

Senior Member
verbruik hangt erg af van bandenspanning, bandenmaat, gewicht van de auto, luchtweerstand, buiten tempratuur, gebruik en van nog veel maar factoren.

Brandstof verbruik opgaven van skoda of welk merk dan ook, worden gemeten met met alle factoren die ideaal zijn.

Dus als jij je auto nu gebruikt met dit koude weer, veel wind en regen, korte stukjes en veel file's

Dan vind ik het netjes.

Rij er eerst maar eens een jaar en kijk dan hoeveel het gemiddelde verbruik is.

succes.

vinshi

Lid
hallo ik heb 1 roomster 1.4 16kl comfort nou moet ik wel zeggen dat ik hoofdzakelijk autoweg rij en met een snelheid van 120 km per uur dan haal ik met mijn roomster toch 1 verbruik van 1:15.5 waar het verbruik vooral mee omhoog gaat is het zware voetje bij het optrekken doe dit wat rustiger en het verbruik wordt zeker beter . p.s. veel plezier met jullie roomster.

Mark

Banned
Met de 1.4 heb ik geen ervaring, wel met de 1.4 TDI.
Bij stadsritten in combinatie met secundaire weg had ik een verbruik tussen 6 en 7 l/100km, veel hangt af hoe hard je trapt op het rechterpedaal.
Op de snelweg (bij 120 à 130km/u) had ik een gemiddeld verbruik tussen 5 en 6 l/100km.

Fille

Nieuw lid
Ik rijd met een 1.9 TDI en heb nu ongeveer 9000km op de teller staan. In het begin was het gemiddelde verbruik 5,9 liter / 100km wat geleidelijk aan daalde tot 5,3 liter. Nadat we met een zwaar beladen wagen (4 volwassenen, pak en zak en een grote dakkoffer) via de autoweg naar Tirol waren gaan skiën (een reis van 1900km), stond het verbuik terug op 6,2 liter/100 km. Het neemt nu weer wat af, en staat op een gemiddelde van 6 liter rond (dit is ongeveer 1 op 16,7). Ik verwacht dat het verder zal afnemen in de komende weken als ik niet te veel autoweg neem. De ervaring is dus dat een zwaar beladen wagen in combinatie met veel autoweg het verbruik naar boven jaagt. En ook het fel optrekken, wat met de 105 pk van de 1.9 TDI soms wel verleidelijk is, bvb wanneer je de autoweg oprijdt. Maar op zich is hij dus echt wel zuinig als je rustig rijdt. Ik kan op een vlakke rustige weg onder 4 liter blijven als ik aan een gelijke snelheid van ca 80 km/uur blijf doorrijdden.

van_der_P

Senior Member
Het verbruk van onze Roomster 1.4 Style, schommelt tussen de 1:14.5 en de 1:15.5. Daarbij moet ik vermelden dat, dat op een traject van 40 km heen en terug (woonwerkverkeer totaal dus 80 km), met geen snelweg maar 80 km wegen. DE auto wordt ook ingezet voor de wekelijkse boodschappen en af en toe een ritje in de stad. Het verbruik is niet verkeerd. De auto heeft nu 17500 km op de teller, net ingereden. Als het koud is verbruikt die meer. En als het warm is buiten minder.
Het verbruik rekenen we uit aan de hand van het getankte aantal liters, dus niet via de computer in de auto

Hetzer

Forumguru
ik haal met m'n 1.2 12V gemiddeld 1 op 16 /16,5 ,het probleem met de Roomster is gewoon zijn hoogte, daardoor zal hij noooit echt zuinig worden en als je inderdaad nog eens veel op het gaspedaal trapt, tja dan ga je betalen bij de pomp!!!!!!!!

Onze Skoda Roomster 1.4 Style heeft inmiddels 6.500 km gereden. Het verbruik van 1 op 11 valt ons ook erg tegen. Met onze vorige auto, een Skoda Fabia Combi 1.4 haalden we met gemak 1 op 15.

Hetzer

Forumguru
Onze Skoda Roomster 1.4 Style heeft inmiddels 6.500 km gereden. Het verbruik van 1 op 11 valt ons ook erg tegen. Met onze vorige auto, een Skoda Fabia Combi 1.4 haalden we met gemak 1 op 15.

Zoals ik al zij, het verbruik zal ongetwijfeld wel wat lager worden,als je hem wat meer hebt ingereden, maar zo zuinig als je Fabia word hij niet, hij vangt gewoon veel meer wind en dus meer weerstand

jellejawa

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor het reageren.
Wij rijden zo zuinig mogelijk met de Roomster, geen zware voet. Passen het nieuwe rijden zo veel mogellijk toe. We hebben het verbruik berekend aan de hand van de km stand bij aflevering en het bewaren van de benzinebonnetjes. En dit samen voegen, dat is het meest betrouwbaar, de echte feiten. We rijden langere afstanden op de snelweg en woon/werk, ca 25 km. 300 m tot buiten het dorp, dan 15 km op 80 km wegen en dan 10 km op de snelweg en een stukje weer in de stad bij het werk. Weinig stadsverkeer. De garage zegt dat de auto goed staat afgesteld en er verder niets aan te kunnen doen. Ik vind het toch een vreemde zaak. Onze Felicia haalde ook makkelijk 1 op 15 met dezelfde rijstijl. Die was natuurlijk wel lichter en lager, maar ook een stuk minder moderne motor.

Mark

Banned
Hou er ook rekening mee dat de 1.4 (of de 1.2) harder moet werken dan bv de 1.6 om een bepaalde snelheid of prestatie te halen, dit kost ook extra benzine.

van_der_P

Senior Member
Hou er ook rekening mee dat de 1.4 (of de 1.2) harder moet werken dan bv de 1.6 om een bepaalde snelheid of prestatie te halen, dit kost ook extra benzine.

Dat ben ik niet met je eens.
Als je de folders er op naslaat dan valt op dat een kleinere motor onder alle omstandigheden zuinger is.
Een grotere motor is zuiniger als het hogere koppel bij lagere toeren vrij komt. Dat is in het geval van de Roomster niet zo. De 1.6 moet 3800 toeren draaien voor zijn maximale koppel, dat betekend als je normaal rijdt dat je hier niet zovaak aankomt. Want dan maakt de motor veel meer kabaal. In vergelijking met de 1.2 die draait 3000 toeren voor zijn maximale koppel, dus gebruikje dat veel meer. Daar zit je veel sneller aan.

peperskoda

Forumguru
Na ruim 4000km is het gemiddelde verbruik van mijn Roomster met 16" wielen en 205 banden(veel weerstand) 1 op 14. Dat is minder zuinig dan m'n vorige Octavia 1.6
Ik ben hier niet echt ontevreden over, de auto wordt gebruikt voor stads verkeer en 2x per week een langere afstand op autosnelwegen in de spitsuren(dus vaak file).
Mijn ervaring is dat wanneer je de cruise control vastzet bij 110km/h op de teller de Roomster lekker zuinig is. Op de boordcomputer loopt het verbruik dan terug tot 5,5 op de 100km, bhalve wanneer je tegenwind hebt dan is het verbruik 9,8 op de 100km.
Mijn rijstijl is wel vrij rustig, ik kom nooit boven de 3000 rpm(tenzij ik hem aan het uitlaten ben op de autobahn bij onze oosterburen) en ik maak veelvuldig gebruik van de cruise control. Daarbij houd ik het verkeer om mij heen scherp in het oog om maar zo min mogelijk te hoeven afremmen, ook dat scheelt brandstof. Ook probeer ik in de file altijd zachtjes te blijven rollen. Nogmaals 1 op 14 moet mogelijk zijn met een Roomster 1.4, ik red het dus waarom zou jij het dan niet kunnen?

jellejawa

Nieuw lid
Brandstofverbruik Roomster

Hallo Peperskoda,

Bedankt voor je reactie. Wij rijden ook zo zuinig mogelijk, rustig rijden, vlot schakelen. Precies zoals ze voorschrijven. Weinig korte ritjes, we wonen aan de rand van het dorp. Dus voornamelijk buitenuit. Wij hebben 15 inch wielen, de orginele. Met z'n 3en wegen we 150 kg, dat is het dus ook niet. Bandenspanning is goed. Dus ik begrijp er niets van. En de garage vindt het normaal. Maar ik heb nu een paar mensen zien reageren op mijn vraag en voornamellijk rijden die ook vrij zuinig. File hebben we hier geen last van. Heb jij het verbruik gemeten aan de hand van de werkelijk gereden km en dat delen door de getankte liters? Daar ben ik nog benieuwd naar.
De garage heeft de auto ingelezen, maar zegt dat er niets aan de hand is.
Ik heb ook van een ander garagebedrijf gehoord dat een monteur ook 1 op 14 reed met de Roomster.
Verder is het een geweldige auto die heerlijk rijdt en meer ruimte en comfort biedt dan de Fabia. En lekker apart, veel mensen durven dit model niet te kopen om zijn aparte uiterlijk.

Jelle

Na ruim 4000km is het gemiddelde verbruik van mijn Roomster met 16" wielen en 205 banden(veel weerstand) 1 op 14. Dat is minder zuinig dan m'n vorige Octavia 1.6
Ik ben hier niet echt ontevreden over, de auto wordt gebruikt voor stads verkeer en 2x per week een langere afstand op autosnelwegen in de spitsuren(dus vaak file).
Mijn ervaring is dat wanneer je de cruise control vastzet bij 110km/h op de teller de Roomster lekker zuinig is. Op de boordcomputer loopt het verbruik dan terug tot 5,5 op de 100km, bhalve wanneer je tegenwind hebt dan is het verbruik 9,8 op de 100km.
Mijn rijstijl is wel vrij rustig, ik kom nooit boven de 3000 rpm(tenzij ik hem aan het uitlaten ben op de autobahn bij onze oosterburen) en ik maak veelvuldig gebruik van de cruise control. Daarbij houd ik het verkeer om mij heen scherp in het oog om maar zo min mogelijk te hoeven afremmen, ook dat scheelt brandstof. Ook probeer ik in de file altijd zachtjes te blijven rollen. Nogmaals 1 op 14 moet mogelijk zijn met een Roomster 1.4, ik red het dus waarom zou jij het dan niet kunnen?

jellejawa

Nieuw lid
Roomster

Hallo Jongedwin,

Zoals je ziet zijn er meer Roomsters rijders die wel zuinig rijden. Er moet dan toch iets zijn met de auto. Of met de software.
Heb je al bij de dealer hierover geklaagd?
Ik ben er wel druk mee doende, maar heb nog geen resultaat. Ik heb naar Pon gebeld, maar daar is ook nog niets uitgekomen. Dus proberen zou ik zeggen, want als je je mond dicht houdt wordt het in ieder geval niet beter. En samen staan we sterker, tenslotte gaat het wel om een nieuwe auto met garantie die niet voldoet aan de specificaties.

Roomster3

Nieuw lid
Hoi,

Een ritje Oostenrijk met de 1,6 versie: dorp, stad en snelweg (incl. file en langzaamrijden door storm) door elkaar 7,5 / 100km = ongeveer 1:13,3. Valt inderdaad een beetje tegen. De Roomster heeft 9500km gelopen. Overigens heeft de auto zich verder heel goed gedragen!

Sant

Lid
Hoi,
Alle benzinebonnen worden door mij bewaard. Het werkelijk aantal gereden kilometers deel ik door het aantal liters. Het gemiddelde verbruik van mijn Roomster is tot op dit moment 1 op 11.77 km. Ik vind dit niet zo geweldig.
Mijn Roomster is een Style 1.6 Tiptronic met cruisecontrol en automatische airco.
Mijn rijstijl is rustig en ik rij gemiddeld op de snelweg, 80km wegen, in het dorp en in de stad. Het is dus een automaat en de auto.airco staat altijd aan.

vinshi

Lid
nou dan vind ik jouw verbruik wel erg hoog want ik heb een comfortversie 1.4 16kl roomster met 86 pk en 1 gastank g3 en het is algemeen bekend dat als je op gas rijdt dit schadelijker rijdt dan op benzine en ik haal met de gastank al 1:11.6 km

Bovenaan Onderaan