Brandblusser onder voorstoel

Canon-Eye

Forumguru
Het nut van een brandblusser voor de eigen auto is zeer beperkt - zelfs als je het vuur geblust krijgt, is-ie vermoedelijk toch total loss. Maar een blusser zou mogelijk, heel misschien, van pas kunnen komen om iemand anders uit zijn/haar brandende auto te helpen ontsnappen. Echter, het aantal mensen dat er mee om kan gaan (bv. na ooit een BHV-training of zo te hebben gevolgd) is tamelijk beperkt. Ik schat dat minstens 75% van de gewone automobilisten geen flauw idee heeft wat ermee te doen, en vooral dat het binnen enkele seconden al over is.
Wat dit betreft maak ik overigens wel een uitzondering voor vrachtwagenchauffeurs, waarvan er vele een ADR-certificaat bezitten en in dat kader periodiek op herhalingscursus moeten. Die hebben doorgaans ook meerdere en (veel) grotere blussers aan boord, zeker als ook hun vrachtwagen ADR-goedgekeurd is. Maar ook die zijn trouwens verrassend snel leeg...

Tees

Donateur
Elke blusser is snel leeg, zelfs een 9 kg blusser doe je maar zo'n 2 minuten mee. Het is tenslotte een noodmiddel om een beginnende brand mee te blussen. Alles wat geen beginnende brand meer is moet een normale burger niet aan beginnen. Spreekt de ervaren BHV'er ;)

En verder eens met bovenstaande: een kleine blusser is echt alleen voor de allereerste vlammen, en bij voorkeur in ervaren handen. Ik heb een simpeler model (voorbeeld) in de auto liggen, die relatief makkelijk te bedienen is voor een leek. Ik heb dan wel menig maal een blusser in m'n hand gehad, maar vrouwlief maar een enkele keer (wel een verplichte 5-jaarlijkse blustraining op haar werk, maar dat is toch anders dan elk jaar + evt BHV-inzetten).

Wullum

Actief lid
@Wullum: de regelgeving is recent veranderd:

"Voor particuliere voertuigen in België is een brandblusser in de meeste gevallen niet verplicht. Voor bepaalde voertuigtypes, zoals bedrijfswagens, taxi’s en schoolbussen, geldt echter wel een brandblusserplicht. Deze verplichting is ingevoerd voor voertuigen die intensief worden gebruikt en vaak passagiers vervoeren, gezien het hogere veiligheidsrisico."

Jouw info geeft de situatie weer in 2021.
Die wetgeving is niet meer van toepassing.
Zie o.m. hier. (bron van mijn quote)
Vreemd, mijn info was een screenprint van www.politie.be van zaterdag... Belgische politie loopt dan dus achter op hun eigen wetgeving... Handig als je wordt aangehouden...

Fortissimo

Senior Member
Doet me denken aan een opmerking van mijn vader 30 jaar geleden. Hij heeft 13 jaar in een Fiesta gereden met een brandblussertje naast de stoel. Zat er standaard in. Heel stom ding, dop er af trekken, met de punt op de grond slaan en naar het vuur richten.
Hij vertelde dat het beter was om je auto uit te laten branden dan te blussen.
Heb je brand onder je motorkap en je blust dat, dan heb je alleen daar schade. Maar dat vergoed de verzekering niet.
Brand je hele auto uit, dan vergoeden ze wel.

Weet niet of dat nog steeds zo is, maar klonk logisch.

Als je in een Kodiaq een brandblusser kwijt zou willen, zou ik zelf haast denken aan de ruimte waar je een fles kan zetten in je deur. Daar zit ook een vakje voor je veiligheidsvestje. Heb je alles bij de hand.

Bovenaan Onderaan