Brandblusser onder voorstoel

Wullum

Actief lid
Ik wil een brandblusser onder de rechter voorsoel van mijn Kodiaq monteren, zoals dat bijv. in België verplicht is.

Nu rij ik op duits kenteken en is dat in mijn geval geen HU verplichting, maar ik wil er toch eentje monteren.
Op Skoda-parts vind ik alleen een montagebeugel en bevestigingsmaterialen voor een Kodiaq zònder electrische voorstoelen, deze is dezelfde als voor bijv. een Superb 3.
Van mijn vorige Superb 3FL heb ik nog nog de montagebeugel voor onder een electrische voorstoel, maar deze blijkt dus bij lange na niet te passen onder de electrische stoel van mijn Kodiaq Sportline 2023. Hier zit een electronisch stuurkastje onder de stoel geweldig in de weg:

IMG_20250520_191823_972.jpg

Blijkbaar zijn de handbediende voostoelen in Superb en Kodiaq qua stoelframe hetzelfde, maar zijn de electrische stoelen verschillend ? ? ?

Hoe is dit in Belgische Kodiaqs met electrische voorstoelen opgelost? Anyone?

hemi24

Forumguru
Ik zou niet eens de moeite nemen om zo’n onding mee te slepen, gaat je toch niets brengen!
Tegen de tijd de vlammen zo groot zijn dat jij ze ziet, ga je met zo’n opgevoerde slagroomspuit de brand toch niet meer geblust krijgen.
Kan wel van pas komen als je een ruit wil ingooien trouwens…

Maar goed voor de Kodiaq 1 heb je twee houders:

3T0 860 359B voor wagens zonder elektrisch verstelbare stoelen

3T0 860 359C voor wagens met elektrisch verstelbare stoelen (ook als nr. 3V0 860 359)

amukar

Lid
hemi24 heeft gelijk: je kan met een brandblussertje meestal niet veel doen bij een autobrand (en helemaal niks bij een elektrische auto). Brandweerlui hebben het over hier een "witte-schoentjes-interventie" waar een rij omstaanders allemaal hun blussers hebben leeggespoten, de auto nog steeds in brand staat en iedereen witte schoentjes heeft van het poeder. Hier in België heeft iedereen een brandblusser in de auto. En een verbanddoos, waar je al even weinig aan hebt in een noodsituatie. Alleen de gevarendriehoek heeft enig nut. Maar nu wijk ik af.
Toch kan de Skoda-rijder met zijn blussertje nu en dan de boel weer redden, als er weer eens ergens een BBQ in de fik gaat. Bijvoorbeeld.
En dan on topic: monteer de blusser netjes in de kofferruimte. Onder de stoel van de passagier zit hij toch maar in de weg en er verzamelt zich daar na een tijd veel stof en zand.

Wullum

Actief lid
Ik heb de 3T0 860 359C hier liggen, is dezelfde als voor de Superb 3.
Deze past echter op geen enkele manier onder de voorstoel van mijn Kodiaq vanwege dat electronisch kastje, zoals in mijn post gemeld...
Mogelijk zijn de electrische sportstoelen in een SportLine constructief anders dan de "gewone" electrische stoelen.

Wullum

Actief lid
--knipknip--
En dan on topic: monteer de blusser netjes in de kofferruimte. Onder de stoel van de passagier zit hij toch maar in de weg en er verzamelt zich daar na een tijd veel stof en zand.
Heb al jaren een blusser in de kofferbak, maar daar zit hij mij te ver weg en moet ik een extra deur openen om hem te bereiken. Niet optimaal.

Tees

Donateur
Het nut van een brandblusser is idd gering maar niet nul. Het nut van een brandblusser in de kofferbak is al een stuk lager, want als die vol ligt, dan ga je die brandblusser echt niet binnen een minuut te pakken hebben. Bij mij ligt de schuimblusser (!) dan ook onder handbereik in het deurvak aan de passagierskant. Net als de veiligheidshesjes, die zitten in het opbergvak onder de passagiersstoel. In de landen waar er een verplichting voor brandblusser of veiligheidshesjes is, is 'onder handbereik' vaak ook een voorwaarde.

amukar

Lid
Als het je om het blussen gaat, kan je in de kofferbak een 6 liter AB schuim- of poederblusser monteren. Dan heb je al wat blusvermogen.
Je moet bedenken: als er brand is, dan ga je toch eerst uitstappen en dan kan je alsnog je blusser pakken, waar die ook in de auto zit. In Belgie moet je binnen de 30 seconden je blusser beet hebbenn. Dat lukt ook als hij in de kofferbak gemonteerd is.

Wullum

Actief lid
Ik rij met enige regelmaat naar Griekenland, soms via Bulgarije. In beide landen is een brandblusser verplicht. Voor Servië zou ik eigenlijk ook een reservewiel moeten meenemen, maar dat is weer een ander verhaal...

amukar

Lid
Als bij een ongeluk iemand gekneld zit in een brandend voertuig, ja: dan ga je proberen te blussen om die persoon te redden. Maar als alle inzittenden, ook de baby en de hond, in veiligheid is... bel dan de brandweer en wees blij dat er geen slachtoffers zijn. Als er bijvoorbeeld benzine lekt... en je ziet dat misschien niet meteen.. blijf vooral op een veilige afstand.
Wat ik probeer te nuanceren: snelheid is niet altijd prioriteit. Kalm blijven, de situatie overzien en dan gepast reageren. Dat is belangrijk. En brandblussers kunnen effectief levens redden, met name als er mensen gekneld zitten in een brandend voertuig.
Ik zal in de showroom eens kijken hoe ze dat hier in Belgie oplossen, want brandblussers worden bij de dealer geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Die hesjes die juist zo brandbaar zijn en lekker in je huid branden ??? :pieker:

En ik heb alleen in me bedrijfswagen een blusser hangen, dit omdat we dit min of meer verplicht zijn.
We hebben een gasflesje in de wagen liggen en we werken af en toe met bitumen om asfalt weer dicht te gieten waar dan inductie lussen in zijn gelegd.
En ja vandaar in de slijpkar een grote blusser en in de wagens een kleine...
Privé ? ooit wel over nagedacht maar tsja me wagen blus ik er echt niet mee.....

hemi24

Forumguru
Poederblusser MOET je enkel op een wagen gebruiken om 2 redenen:

1. Er zit een levend persoon of dier in de wagen zit;
2. Als je van je wagen afwil.

In alle andere gevallen wegblijven met die rommel, auto kan daarna op de schroothoop!

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan