Brake assist remt spontaan

LevBee

Nieuw lid
Herkent iemand van jullie het volgende (is mij afgelopen maand al 2 keer overkoment)
- rijdend met brake-assist 'aan' en voet op het gaspedaal
- brake assist ziet een obstakel en geeft alarm op dashboard (rood teken)
terwijl de voet nog op het gaspedaal is en ingedrukt houdt,
gaat de auto spontaan remmen zodanig dat de ABS ingrijpt. Dit slecht een (fraktie van) seconde

Vanmorgen gebeurde terwijl ik 130 op de autoweg reed en, volgens de brakeassist te laat van rijstrook wissel om een vrachtwagen in te halen.

je schrikt je *helemaal* lens.
Dit is me al een keer eerder gebeurd op een provinciale weg.

Ben benieuwd of iemand anders dat ook een keer is overkomen?
 

Bakkertje

Forumguru
Yup, zo werkt het inderdaad.
Heb het ook al eens gehad in soortgelijke situatie, best wel even schrikken, als je de grens nog verder opzoekt zul je merken dat ook je gordels aangetrokken worden (tenminste bij mij is dat wel zo)..

Het systeem is ontworpen om een aanrijding te voorkomen en zal dus wel moeten remmen om dat te kunnen doen, of je je voet op het gas hebt of niet doet er dan niet toe.
Zelf ben ik dergelijke acties na een paar keer echt wel afgeleerd, het is ook bijzonder vervelend voor mensen achter je, want hij gooit ook echt het anker uit zeg maar..
 

B.Stuurder

Forumguru
Zelf ben ik dergelijke acties na een paar keer echt wel afgeleerd, het is ook bijzonder vervelend voor mensen achter je, want hij gooit ook echt het anker uit zeg maar..
Het is te hopen dat degene achter je ook Brake Assist heeft, anders ga je naar een Hatchback met je Combi. Ik vind dat wel link. @LevBee, hoe dicht zit je dan eigenlijk achter die vrachtwagen? @Antera is die Brake Assist ook in te stellen qua afstand en gevoeligheid?
 

Bakkertje

Forumguru
Nee @Canon-Eye gewoon te weinig afstand houden, dan krijg je dat.
Zoals ik al eerder zei, je leert het snel genoeg af.

En dus niet acties als hieronder: (de vrouw in kwestie heeft het wonder boven wonder overleeft)
 

Rallye

Forumguru
Dat zou niet zo moeten zijn. Je ziet dat hij even nodig heeft om te "locken" op een object. Dat is ook een van de waarschuwingen: als je achter een auto rijdt die rechtsaf slaat en op jouw baan staat een auto stil, dan reageert het systeem niet op de stilstaande auto. Waarschijnlijk omdat hij niet genoeg tijd heeft om te locken op dit object (mogelijk ook omdat hij niet zou locken op een stilstaand object?).
 

ertromp

Forumguru
Vogeltje of groot insect "gezien" door de radar? :pieker:

Of een opwaaiend papiertje of zo?
Zou niet best zijn want dan had ik constant remmen gehad op de keren dat ik de afsluitdijk over gegaan ben afgelopen zomer

Helaas valt er niets middels VCDS of VCP aan die brake assist in te stellen
 

Antera

Donateur
Het is te hopen dat degene achter je ook Brake Assist heeft, anders ga je naar een Hatchback met je Combi. Ik vind dat wel link. @LevBee, hoe dicht zit je dan eigenlijk achter die vrachtwagen? @Antera is die Brake Assist ook in te stellen qua afstand en gevoeligheid?


nope is veiligheidsoptie daar kan je niet aan tornen
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb regelmatig de melding dat ik te dicht op de voorgangster zit :pieker:, maar brake assist heeft nog geen ingreep gepleegd. Tot nu toe. Ook niet als ik een scherpere 'zwaai' maak om een vrachtauto in te halen en ik de snelheden niet geheel :bloos:correct heb ingeschat.
Soms wel dat als ík vermoeid ben, en moet pauzeren dan komt het 'Koffiekop-symbool" in het display.

Ik vraag me nu eigenlijk af of het wel werkt.

Hoe kan ik dit uittesten? met 40 richting dichte kanteldeur garage rijden? Of is een betonnen paal geschikter?
Voetganger??? [of lege kartonnen doos???]. Wat is de minimum snelheid waarop dat ding zou moeten werken?

Het zal er toch wel inzitten? zo'n puistje onder in de grill zit er wel. Anders kreeg ik ook de melding niet dat ik te dicht op een voorganster rij, toch?

Specificatie: Fabia Combi (3) Style 1.2 110 pk TSI 7 versn. DSG en ook Driver Activity Assistent.

Gelukkig ben ik niet zooooooooooo technisch [wat auto's betreft]. hihihi
 

micky

Forumguru
Heel simpel, je zit te dicht op je voorganger (of overig verkeer), ik heb het nu een paar keer gehad en ben aan het afleren zo dicht achterop iemand te rijden, laten we eerlijk zijn, advies is afstand halve snelheid, dus bij 100 zou je 50 meter afstand moeten hebben op de voorganger, dat er echter in Nederland de hele godganse dag idioten tussendrukken kan zo'n systeem niets aan doen. ik geniet ook meer van het systeem in Duitsland (gelukkig rij ik daar het meest).
ik heb 2 keer een ingreep gehad omdat er iemand zo tussen propte dat ik sowieso zelf al behoorlijk moest remmen, de auto remt dan wat krachtiger.
Wat die afstand betreft, ik heb een punt op mijn rijbewijs in Duitsland en een boete van 100 euro gehad dit jaar, snelheid 106 (130 toegestaan) afstand tot voorganger 24 meter (dat zijn toch 5 auto lengtes) had dus 53 meter moeten zijn, meer dan dubbel zoveel.... maar werkelijk in Nederland propt iedereen zelfs rustig rijdende "ouwe mannetjes" gewoon zijn auto naar links ertussen, vreselijk gewoon..
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik pakweg een half jaar terug een topic gezien, waarbij het systeem soms ten onrechte niet reageert, of soms veel te vroeg. Als ik het me goed herinner waren er ook mensen bij wie het systeem opnieuw is afgesteld bij de dealer, en daarna wel werkte zoals het zou moeten.

Dus misschien even kijken of het via de zoekoptie is terug te vinden (kan zijn dat in de titel iets van noodstop of een dergelijke term is gebruikt).
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb even gezocht, en geloof dat ik het heb teruggevonden: ging om de Fabia III en sommigen vergelijkbare problemen, alleen heet het in dat topic "Front Assist".

Linkje
 

Frank

Forumguru
Ik heb het 1 keer weten ingrijpen dat ik compleet niet weet wat/hoe. Meestal is het vrij terecht, al zou ie sneller mogen zien dat een obstakel al weg is.
 

Bakkertje

Forumguru
Laat ik het iets uitgebreider formuleren: reageert het systeem ook op "obstakels" zoals ik noemde (vogel, opwaaiend papiertje/kartonnetje e.d.) op een verder lege weg door in de ankers te schieten?

Bij mij in ieder geval niet, laatst vloog een duif op vlak voor mijn auto en kwam letterlijk tegen de radar aan, de auto reed gewoon vrolijk door..
 

LevBee

Nieuw lid
Bedankt Cordoba, is wel een verhelderend verhaal. mijn aanname was altijd dat Brake assist het rempedaal 'versterkte' maar niet zelf op de rem ging.

Situatie waarin dit gebeurde : reed op rechterrijstrook van autoweg met 135 kmh, wilde naar links om een vrachtwagen in te halen maar moest hierop wat wachten door andere auto die mij nog inhalen. Zodoende kwam ik iets dichter op vrachtwagen als het systeem veilig vond....
 

Rallye

Forumguru
Overigens heb ik wel de waarschuwende piep van het systeem gehad, maar niet de ingreep. Dat was beide keren als er in de stad iemand voor mij plotseling rechtsaf sloeg. Op de snelweg geeft het systeem wel eens de visuele melding dat ik te dicht op rij, maar ook daar nog geen ingreep.
 
Bovenaan Onderaan