Box tuning

Noord26

Forumguru
Zal niet de 1e keer zijn dat hij per ongeluk getagd wordt..

Wat mij tegen staat met een box is dat het de originele software voor de gek houdt met waardes. Hierdoor kunnen waardes/marges overschreden worden. Bij OBD blijft de software 100% zijn rol behouden als controle station, waardoor er bij overschrijding dit kenbaar gemaakt wordt. Wat bij een box dus ook kan gebeuren zonder melding. Gemeten/gecontroleerde waardes bij een box zijn anders als de daadwerkelijke waardes.
 

ertromp

Forumguru
Volgens mij kunnen JD en VAG ook de DSG aanpassen tegenwoordig?
Exact
Die software zit weer apart in de transmissie module
Wel heeft de DSG dokter zich daar weer helemaal in gespecialiseerd
Menig VAG dealert komt daar de DSG laten aanpassen en/of repareren

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar het staat dus wel los van elkaar. Maw, je kunt zo'n box (of OBD) tuning laten doen zonder de dsg aan te laten passen wat schakelmomenten betreft. Het is natuurlijk wel handig en zo prettig om dat meteen mee te nemen. En wat wel vaak zal moeten worden aangepast (bij een 1.2 tsi niet), is de dsg koppelbegrenzing
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, voor niets gaat de zon op. Het zijn idd twee verschillende opties met elk een prijskaartje. Ik vond en vind het alleszins de moeite waard met mijn huidige en vorige auto.
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de huidige dsg al dan niet van wat prettiger software is voorzien. Dwz in D later en in S eerder opschakelen. En of dat probleem zich in auto's met wat meer vermogen misschien wat minder is?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja, voor niets gaat de zon op. Het zijn idd twee verschillende opties met elk een prijskaartje. Ik vond en vind het alleszins de moeite waard met mijn huidige en vorige auto.
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de huidige dsg al dan niet van wat prettiger software is voorzien. Dwz in D later en in S eerder opschakelen. En of dat probleem zich in auto's met wat meer vermogen misschien wat minder is?

Als mijn auto geleverd is zal ik de info delen, eventueel na live overleg en beproeving met jou @Rosinfield. Ik ben ook benieuwd en jij bent ervaringsdeskundige.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ok, dan hier een stukje uit een email van één van de specialisten op het gebied van tuning van VAG auto's. Ik denk dat dit wel omschrijft wat het verschil is, in elk geval met de grotere motoren:

Het tunen van de 1.8TSI gaat zeer goed, zowel met normale tuning als een externe ECU. Echter, zal de DSG7 de externe ECU minder prettig vinden. Dit metname vanwege het feit dat de motor minder koppel heeft dan deze via de CAN bus naar de DSG stuurt.

De DSG merkt dit wel (meet/bepaald zelf ook het koppel aan de koppeling) maar zal altijd een fractie van een seconde te laat reageren. Met goede DSG software is dit probleem grotendeels te verhelpen. Wij adviseren dan ook dit model niet met een externe

Ecu te tunen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als mijn auto geleverd is zal ik de info delen, eventueel na live overleg en beproeving met jou @Rosinfield. Ik ben ook benieuwd en jij bent ervaringsdeskundige.

Ben benieuwd en bereid ;) Interessant om eens te horen hoe de standaard dsg software bevalt in een auto met wat meer vermogen. Evt, wanneer dat qua onze onderlinge afstand te regelen is, kun je ervaren hoe de geoptimaliseerde dsg rijdt (maar dat is dus in een (OBD getunede) 1.2 tsi
 

MarcoO2

Forumguru
Ok, dan hier een stukje uit een email van één van de specialisten op het gebied van tuning van VAG auto's. Ik denk dat dit wel omschrijft wat het verschil is, in elk geval met de grotere motoren:

Het tunen van de 1.8TSI gaat zeer goed, zowel met normale tuning als een externe ECU. Echter, zal de DSG7 de externe ECU minder prettig vinden. Dit metname vanwege het feit dat de motor minder koppel heeft dan deze via de CAN bus naar de DSG stuurt.

De DSG merkt dit wel (meet/bepaald zelf ook het koppel aan de koppeling) maar zal altijd een fractie van een seconde te laat reageren. Met goede DSG software is dit probleem grotendeels te verhelpen. Wij adviseren dan ook dit model niet met een externe

Ecu te tunen.
Probleem zit hem niet zozeer in de motor, maar in de DSG :)
 
Bovenaan Onderaan