Box tuning

B.Stuurder

Forumguru
Echt onzin voor een box waar software is opgezet door bijvoorbeeld een JD of een VAG Techniek. Die box neemt de volledige besturing over van inspuiting en turbo en ontsteking bij benzine motor. Dat is geen "foppen" van parameters

Tja, ik krijg anders te horen dat het toch wel een stuk minder is dan OBD tuning. In feite wordt toch bijvoorbeeld je versnellingsbak (DSG) voorgehouden dat er minder koppel is dan er eigenlijk is, waarna de bak zelf ook meet en dan meet dat er meer koppel is dan hij doorkreeg. Dus loopt het geheel constant een beetje achter de feiten aan. Ook worden de parameters voorgelogen aan het motormanagement, bij JD of VAG wordt er dan wel heel breed gelogen, wat wel beter is dan een box die alleen je raildruk aanpast.

MarcoO2

Forumguru
Omdat dat niet de gevraagde gegevens van de motor gaat veranderen, dat gaat de data van de gepresteerde gegevens veranderen om ervoor te zorgen dat uw motor denkt dattem te kort schiet! Ie gaat dan harder werken wat wel in de extra pk's gaat resulteren, maar zelden op een goeje manier...
Meestal door torenhoge turbodruk er keihard in te gooien ipv mooi vloeiend zoals een gechipte
Zo'n box zorgt meestal voor een hevige kortstondige turbo druk lineair als bij een deftige chiptuning is dat niet
Ik denk dat je kennis of ervaring op dit punt een beetje verouderd is. Of je bent bij prutsers geweest. Je verhaal gaat niet op voor goede tuners.

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat je kennis of ervaring op dit punt een beetje verouderd is. Of je bent bij prutsers geweest. Je verhaal gaat niet op voor goede tuners.

Toch wordt mij door 3 van de goede tuners verteld dat een box toch surrogaat is en OBD het beste.

• Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Tja, ik krijg anders te horen dat het toch wel een stuk minder is dan OBD tuning. In feite wordt toch bijvoorbeeld je versnellingsbak (DSG) voorgehouden dat er minder koppel is dan er eigenlijk is, waarna de bak zelf ook meet en dan meet dat er meer koppel is dan hij doorkreeg. Dus loopt het geheel constant een beetje achter de feiten aan. Ook worden de parameters voorgelogen aan het motormanagement, bij JD of VAG wordt er dan wel heel breed gelogen, wat wel beter is dan een box die alleen je raildruk aanpast.
Zeker is een OBD tuning optimaal maar onderschat niet hetgeen een JD of VAGtechniek met een box kunnen.
Ben bij beide tuners geweest en heb zelf mogen aanschouwen dat het beslist niet het foppen van wat parameters is.
Complete stukken motormanagement worden overgenomen door dergelijke boxen.
Zit echt veel eigen werk in van die tuners zoals een JD en VAG

• Leuk
Waarderingen: CDK

Middag

Forumguru
Ik heb een box van JD. Eigenlijk is dit gewoon een Speedbuster welke in te regelen is door de heren tuners. Op mijn 1.6TDI (vorige Audi A3), heeft dit altijd goed z'n werk gedaan. In Duitsland haalde ik 216km/h, dat tegenover 200km/h standaard. Dus het doet echt wel wat! Terugschakelen bij inhalen hoefde niet meer.

philippe bakker

Forumguru
Een box werkt toch steeds met de waarden Vd motor ecute wijzigen ? Das volgens mij juist wat een box doet. Dus door een signaal te geven dat hij te weinig vermogen heeft en dus een plotse boost aan vermogen te geven. Chiptuning is motor optimalisatie. Dat gaan tuners toch zelf ook zeggen se

B.Stuurder

Forumguru
Zeker is een OBD tuning optimaal maar onderschat niet hetgeen een JD of VAGtechniek met een box kunnen.
Ben bij beide tuners geweest en heb zelf mogen aanschouwen dat het beslist niet het foppen van wat parameters is.
Complete stukken motormanagement worden overgenomen door dergelijke boxen.
Zit echt veel eigen werk in van die tuners zoals een JD en VAG

Toch adviseren beide bedrijven OBD tuning. Misschien omdat ook de DSG7 aangepast moet worden?

philippe bakker

Forumguru
Er zijn idd auto's waar een chip niet mogelijk is en daarom is ook zo'n box uitgevonden. Maar daar waar een chip mogelijk is is dat beter.

EdK

Forumguru
volgens mij heeft @Rosinfield in zijn vorige wagen een 70K met zo'n box gereden en waar ook de dealer van op de hoogte was.
Heb hem nooit horen klagen over deze box en over geleden schade door deze box.
Maar hij zal dit zelf je het best kunnen uitleggen.

Edit: zie net dat hij heeft gereageerd toen ik dit bericht schreef

Rosinfield

† In Memoriam
ja, Ed, en jij weet beter dan ik zelf hoeveel km ik met dat ding heb rondgereden ;) 70 000 zal idd beter kloppen

• Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
OBD heeft de voorkeur; maar het is bepaald niet zo dat zo'n box (externe ecu) van een gerenommeerd bedrijf een inferieur alternatief is

EdK

Forumguru
ja, Ed, en jij weet beter dan ik zelf hoeveel km ik met dat ding heb rondgereden ;) 70 000 zal idd beter kloppen
Tsja ik kan er ook 10 of 20K naastzitten hoor, jij keek altijd op die tellers !!
Ik bij mijn eigen , alleen de avonden is nu slecht afleesbaar daar er een paar leds in snelheidteller zijn gestopt met licht geven.

EdK

Forumguru
Waarom heeft het dan de voorkeur ?
Ik denk dat @Race Eend van JD tuning je dit heel goed kan uitleggen.
Maar hed deels ook te maken met dat sommige chips die voor tuning in je wagen worden aangesproken niet te benaderen ( cracken ) waren en dat men uiteindelijk op deze wijze de klant tegemoet is gekomen.

En er zit een boel kaf onder het koren, maar de al genoemde tuners hier in dit topic staan voor de volle 100% achter hun product en anders verkopen ze het gewoon niet.....

Edit : Juiste naam ( race eend neergezet )

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan