Box tuning

rogersmeets86

Nieuw lid
Goede middag

ben geheel nieuw op het forum. Sinds kort in bezit van een O3 1.6 TDI Style business met handbak.

Heeft er iemand ervaring en tips met box tuning? Chip tuning is niet gewenst ivm lease maatschappij.

mvg

Kempes

Forumguru
Dacht dat een box ook wel traceerbaar is. Weet wel dat chiptuning via de obd poort wel de betere oplossing is want dan wordt de software echt op jouw motorblok specifiek afgestemd. Voordeel van de box is dan wel weer dat je het kan doorverkopen als je afscheid neemt van je auto..

Maar als je voor demontabele tuning gaat... ga dan wel op zn minst naar een fatsoenlijke tuner:

Hartog-tuning
Vagtechniek
TVS tuning
JDEngineering

Dit is wel zo'n beetje het lijstje met goede tuners in Nederland (bedenk goed, goedkoop is duurkoop, met een leasebak zou ik al helemaal niet naar een goedekope halikababi tuner gaan, met mn eigen auto trouwens ook niet)

hemi24

Forumguru
Wat is niet traceerbaar..?

Signaalonderbreeking enkele km's vóór en ná elk garagebezoek valt wel op, lijkt mij...

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk is ook een box traceerbaar. Maar wel net ff wat minder makkelijk dan OBD. Voor de rest: wat Kempes zegt. ;)

B.Stuurder

Forumguru
Als je OBD tuned kun je altijd de originele software weer terug laten zetten. Bij de genoemde goede tuners op meerdere plaatsen in Nederland en in geval van nood vaak ook ter plaatse. Een dealer moet echt heel goed zoeken als hij de tuning wil ontdekken en daar moet hij een reden voor hebben, anders steekt hij daar de tijd niet in.
Wat wel belangrijk is, is dat je weet wat je doet met de auto, je zoekt immers meer de grens op en slijtage en defecten zijn wat gemakkelijker op te lopen. Bij normaal gebruik is op een leasetermijn daar het gevolg volgens mij niet merkbaar van. Goede tuning is wel een voorwaarde en is niet goedkoop.

B.Stuurder

Forumguru
Ik vind van niet. Je wilt wel een sterke motor, maar niet de bijtelling er voor dragen. Dan was er de 2.0tdi gekozen?

Gewoon open kaart spelen met de LM en dealer kom je het verste mee.

Hmm weet ik nog zo net niet. Een 2.0tdi met handbak heeft dezelfde bijtelling als een 1.6tdi. Misschien had ts de keuze niet om een 2.0 te nemen.
Daarbij, ik heb de zwaarste motor beschikbaar op dat moment en overweeg toch nog tuning. Speel open kaart met de dealer maar met de lm heeft geen zin.

ertromp

Forumguru
Ik heb altijd horen zeggen dat zo'n box heel slijtend is voor je motor

Waarom?

Met te koude olie vol ín de toeren gaan met een standaard motor is vele malen slechter

Niets mis met een box van een gerenommeerde tuner. Als je wilt wordt die zelfs op de rollenbak nog specifiek afgesteld voor jouw motor en met jou wensen binnen marges

@micky heeft er vele km's mee gereden zonder problemen op zijn vorige O3 1.6 TDI

Joy

Lid
Sinds enige tijd rij ik rond met een box om dezelfde reden. Demontage vooraf onderhoudsbeurten is zo gebeurd.
De box is afgestemd op mijn motor /auto en bevalt uitstekend.

Aanrader!

philippe bakker

Forumguru
Omdat dat niet de gevraagde gegevens van de motor gaat veranderen, dat gaat de data van de gepresteerde gegevens veranderen om ervoor te zorgen dat uw motor denkt dattem te kort schiet! Ie gaat dan harder werken wat wel in de extra pk's gaat resulteren, maar zelden op een goeje manier...
Meestal door torenhoge turbodruk er keihard in te gooien ipv mooi vloeiend zoals een gechipte

B.Stuurder

Forumguru
Sinds enige tijd rij ik rond met een box om dezelfde reden. Demontage vooraf onderhoudsbeurten is zo gebeurd.
De box is afgestemd op mijn motor /auto en bevalt uitstekend.

Aanrader!

Maar wat is het probleem, geeft je dealer je aan bij de lm als ze de tuning ontdekken? Mocht je een klapper maken dan zit die box ook vol in het zicht en kun je hem er eventueel niet meer uit halen.

ertromp

Forumguru
Omdat dat niet de gevraagde gegevens van de motor gaat veranderen, dat gaat de data van de gepresteerde gegevens veranderen om ervoor te zorgen dat uw motor denkt dattem te kort schiet! Ie gaat dan harder werken wat wel in de extra pk's gaat resulteren, maar zelden op een goeje manier...
Meestal door torenhoge turbodruk er keihard in te gooien ipv mooi vloeiend zoals een gechipte
Echt onzin voor een box waar software is opgezet door bijvoorbeeld een JD of een VAG Techniek. Die box neemt de volledige besturing over van inspuiting en turbo en ontsteking bij benzine motor. Dat is geen "foppen" van parameters

Joy

Lid
Nee het is geen probleem. Puur uit voorzorg om problemen te voorkomen. Ik kom al weer een jaartje of 20 bij dezelfde dealer en heb er nog voldoende credit.

Bovenaan Onderaan