Bovag garantie vraag

Stinger

Actief lid
Ik vraag me af of bovag garantie nog zinvol is. Even een toelichting geven. Ik zie dat veel garage bovag garantie kan geven op een auto. Als ik verder op in ga wat voor hun de bovag garantie betekend. Ben ik redelijk geschrokken voor hun antwoord. De ene bedrijf zeg 6 maanden bovag (standaard) met een maximum van 10dkm en een andere bedrijf is het bijvoorbeeld 15dkm maximum. Als ik de voorwaarde van de bovag lees, dan lees ik dat er geen maximum km vermeld. Mogen garages de bovag garantie op hun eigen wens invullen?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat ik wel begrijp waar die 10.000 km vandaan komt. In de algemene bepalingen van de bovag staat dat als je de garantie verlengd tot een jaar je max 20.000 km mag rijden. Daaruit zou je kunnen afleiden dat je gedurende 6 maanden 10.000 km garantie hebt. http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/301_Alg_Garantievrwd_BOVAG_febr_2011_C.pdf

Andersom denk ik dat het best redelijk is dat er een maximum aan het kilometerage wordt gesteld. In de bepaling staat immers ook dat schade door normaal gebruik onder de garantie valt. Als een koper in een half jaar 50.000 km rijd zal er best het nodige vervangen moeten worden, en daar is de garantie niet voor bedoeld.

Mocht je een auto met bovag garantie kopen dan zou je de voorwaarden van hierboven kunnen laten tekenen dan weet je meteen waar je aan toe bent toch?

En nee, ik gok niet dat ze hier een eigen sausje overheen mogen gooien die de rechten van de koper beperkt.
 

muurman

Senior Member
Ik kocht ooit een opel astra incl garantie bij een bovag garage ( denk ong 17jr geleden :) ) en toen ik garantie nodig had bleek de garage een extra bepaling te hebben gezet in de voorwaarden ( waar ik voor getekend had ) dat het allen op onderdelen was.

Nu heb ik recent ( net voor kerst 2014 ) een auto gekocht bij autobedrijf otten in hoogeveen incl 6mnd bovag garantie en die bleek koelvloeistof te verliezen ontdekte ik paar week later. Autobedrijf otten blijkt wel te weten wat garantie verlening is. Koppaking bleek lek, bij demonteren kop sneuvelden er 2 verstuivers ( denso piezo zijn erg gevoelig ) maar zonder zeuren alles onder garantie incl splinternieuwe verstuivers. Had ik het zelf moeten betalen was het bedrag bijna gelijk geweest aan de aankoop bedrag van de auto.

Dus maakt wel uit waar je de auto koopt.
 

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje Ik gok dat onderdelen die 50.000 km na aankoop van een occasion vervangen moeten worden, vallen onder 'slijtagedelen' en daar heb je per definitie geen garantie op.

@muurman Jouw ervaring is precies de reden dat ik een Bovaggarantie van geen enkele waarde vind: een bedrijf dat niet wil (maar wettelijk en volgens Bovag wel moet) kun je ook met Bovaggarantie niet dwingen, en als je als consument dan naar de Bovag stapt, krijg je alleen een bericht dat de Bovag zich niet bemoeit met dergelijke zaken (dus Bovagleden, die zich niet aan de voorwaarden/Bovaggarantie houden).
 

peterrapid

Forumguru
Die garantie voor tweedehands auto's is in België dan toch een beetje beter geregeld als ik dit allemaal hoor.
 

Stinger

Actief lid
Net gesproken met de Bovag. Bovag zegt dat er geen beperking is bij het aantal gereden km binnen de bovag garantie. Wat niet onder de Bovag garantie valt zijn banden, ramen en accessoires die achteraf zijn ingebouwd. Zoals een trekhaak.
 

newwolf84

Forumguru
Hier op aansluitend, zit er op de bovag garantie ook nog een limiet van het aantal km's dat met de auto gereden is ?
In mijn geval heb ik hem met 153.000 km gekocht. Zit hier dan nog volledige 6 maand bovag garantie op ? of wordt dit dan ook een standaard gevalletje met garantie op bak en motor ?

Is me niet helemaal duidelijk.
 

koreaan

Forumguru
Ik heb mijn O2RS gekocht met Bovag garantie, gelukkig maar want bij mij is de distributie riem, de accu en de remblokken onder garantie vervangen. Ben erg goed geholpen door het autobedrijf!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Stinger

Actief lid
Van de bovag heb ik een duidelijk antwoord gekregen. Dit heeft bovag te zeggen:

Wanneer een occasion is verkocht met 6 maanden BOVAG-garantie geldt geen kilometerbeperking. Bij 12 maanden BOVAG-garantie geldt een kilometerbeperking van 20.000 km en bij 24 maanden BOVAG-garantie geldt een kilometerbeperking van 40.000 km.

Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten (BOVAG-leden) mogen niet eenzijdig de BOVAG-garantiebepalingen wijzigen.

Even de verkoper hier op aanspreken en om zijn oren heen slaan.
 
Bovenaan Onderaan