Bosch ruitenwisserbladen voor de O3 combi

kansberg

Forumguru
Hmmm.... toch vreemd al deze reacties, de ruitenwisser op de 107 van m'n vrouw wist nog prima en deze is in maart 2013 vervangen. Vorige week heb ik de ruitenwisser van de 107 van 'het buurmeisje' vervangen en deze 107 is in mei 2013 nieuw geleverd. Bij mijn vorige auto, die ik 3,5 jaar gehad heb, heb ik één keer de ruitenwissers vervangen, toen ik de auto kocht zaten er nieuwe exemplaren op. Op de Superb heb ik ze vorig jaar zomer vervangen omdat ze toen echt wel slecht wisten, ik had de auto pas kort, dus geen idee hoe oud de vorige waren, deze doen het (uiteraard) ook nog prima. Ben ik er dan zo zuinig op of.....

Oh ja, ter aanvulling: Ik heb altijd SWF bladen, nooit anders gehad ook.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg Ik heb op mijn Franse auto uit Roemenië na 2 jaar en 41.000 km preventief de wissers laten vervangen, gewoon omdat ze al 2 jaar oud waren. Geen strepen of nare geluiden gehad.
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : Goede ruitenwissers zijn niet goedkoop, maar wissen (veel) beter en hebben een langere levensduur. Ook in de vakhandel waarin ik werkzaam ben verschijnen er steeds vaker 'low budget' onderdelen, waaronder de ruitenwisserbladen.
Leuk voor de handelaar die zijn waar aanprijst met 'nieuwe ruitenwisserbladen' of voor de particulier die zijn voertuig nog even snel door de APK wil 'drukken' voor hij tot verkoop overgaat, maar niet voor de serieuze bestuurder die goed zicht wil en veilig van A naar B wil rijden. Vaak maken deze ook meer lawaai omdat de pasvorm vaak naatje is, dus het comfort gaat daarmee ook omlaag.

:ot:
Anderzijds maak ik regelmatig mee dat klanten klagen over strepen of slechte werking van ruitenwissers, maar ook andere slijtgevoelige onderdelen en blijkt dat het product al 3 of 4 jaar oud is. Het ergste geval was een paar jaar geleden, waarbij een klant garantie claimde op een set stuurkogels. Gelukkig had hij de bon bewaard. Deze was van 1996 en de kogels derhalve 16 jaar oud. De persoon in kwestie was overtuigd van zijn gelijk omdat de auto in die periode slechts 40.000 km gereden had.
 

micky

Forumguru
@kansberg het hangt er ook enorm vanaf waar je rijdt, waar wij wonen rijdt landbouw verkeer en krijg je dus veel meer zandwater op je ruit dan in de stad..
 

Kogamyata

Senior Member
@Skoda-MAN hallo, Wurt aangeclickt die verwijst naar AMT. AMT aangeclickt, die verwijst naar Würth.
Ik zal het wel verkeerd doen, maar erg duidelijk zijn ze niet en zover ik 't zie hebben ze die rubbers niet(meer?).
De sites zijn niet allemaal zo dat ze overlopen van duidelijkheid en dat wil dan verkopen. Tjongejongejonge, mammamia, ohlala, nicht zu befassen, nicht?
 

kansberg

Forumguru
@micky : Zonder meer. Ook bij ons veel landbouw verkeer en zeker het traject dat ik elf jaar lang gereden heb tot voor 6 weken terug: Epe - Deventer en vice versa. Altijd binnendoor via Oene, Nijbroek, Terwolde en vervolgens Deventer. Wel hou ik altijd geruime afstand tot dat soort voertuigen, ook al vanwege de modder en het zandwater wat ze opwerpen.
Mijn vrouw rijd (nu sinds 6 weken in de Superb) vrijwel alleen snelweg en stad. Daar blijft de auto in ieder geval een stuk schoner bij :jaja: en de 107 helemaal :D.
 

Captain Hook

Forumguru
Die goedkope halen bij lange na geen jaar
...
Die dure (zeg maar de originele die de Skoda of VW garage er altijd op zet) heb ik ook nooit langer dan 1 jaar mee gedaan. Als je kriskras door Europa rijdt, veel regen, veel UV straling, weer en wind, slijten doen ze toch.
En dan praat ik over de afgelopen 30 jaar autorijden... :jaja:

Dan liever voor 4 euro een setje vervangende rubbers, da's een stuk goedkoper dan het tienvoudige (!) bedrag wat de garage rekent voor een setje 'originele' wissers...:koffie:
imho is de prijs/kwaliteitsverhouding ver zoek, en/of er wordt ergens heel grof verdiend aan een stukkie rubber/plastic/metaal... :pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
[update]
Vandaag was het tenminste mooi rustig weer, ff tijd om de nieuwe ruitenwisserbladen erop te zetten.
Je weet wel, die premium, ongelofelijk kostbare stukjes rubber van 2 euro per stuk.:maakmegek:
(zie de eerdere link naar eBay)

Toegegeven, je hebt geen nieuwe metalen geleiders en je moet tegen het bestaande vieze bevestigingsclipje blijven aankijken...
Hier vind je o.a. een youtube videootje met de instructies:

Benodigd gereedschap: scherpe schaar!
Krijg je vuile handen? Waarschijnlijk wel, ik wel tenminste, omdat er zoveel troep tussen de richeltjes van het oude ruitenwisserrubber zit (zand, groenaanslag en andere straatzooi) en omdat het rubber een beetje afgeeft.

Zie ook het youtube filmpje, maar DE truuk is om het oude rubber er gewoon af te scheuren, en dan pas kun je zo'n eindkapje er zo afschuiven. Niet andersom!
Nieuwe rubber erinschuiven, afknippen, eindkapje er weer op.
Toch zeker 5 minuten werk. :yeah:

detail1.jpg


Je zou hooguit na een paar jaar eens een keer een complete set MET geleidingsstripjes e.d. kunnen kopen, dan is het verende metaal + eindkapjes + bevestigingsclip ook weer nieuw & fris.
 

Kogamyata

Senior Member
@Captain Hook Hallo,

Jij bent 'n echte kapitein. Prima gedaan. Kijk zo kom je nog 'ns wat te weten. Ik wil daar wel vuile handen voor krijgen. Volgende keer wordt het ebay jongen.

Ga zo door. Groeten,
Joop.
 

CDK

Forumguru
prima als je er zin in hebt, tijd voor hebt en de energie er voor hebt, maar laat mij maar lekker de complete wisserbladen wisselen, ook al kost dat een paar €uro meer ;)
 

Captain Hook

Forumguru
:pieker:

prima als je er zin in hebt, tijd voor hebt en de energie er voor hebt...
Zin?
Of je nou zin hebt om een complete wisser te vervangen of alleen het rubbertje; wat is verschil?

Tijd?
Is ook om 't even... Beiden moet je bestellen/kopen/verwisselen.
Milieutechnisch zijn denk ik die losse rubbers zelfs nog beter. Er zit immers geen onnodige worstel-en-snijd-je-vingers-niet-blister verpakking omheen, met allerlei onnodige stukken karton en bindertjes.
Bovendien gooi je geen dingen weg die nog langer mee kunnen. :koffie:

Energie?
Of je nou het één of het ander vervangt. Qua eigen energie maakt dat bar weinig verschil. Qua energieverspilling zijn losse rubbertjes een stuk rationeler... 'Simply clever'.

Geld kun je maar één keer uitgeven, dan liever wat extra tankvulling en wat meer kilometers gereden.:yeah:
Maar ja, wie breed rijdt, het breed laat hangen, zal ongetwijfeld voor deze simpele handeling een expert in de garage inschakelen om dit extreme ingewikkelde technische onderhoudsmoment door een premium uitgeruste vakkundige ende professionele monteur voor zich te laten uitvoeren...
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nog een setje Bosch Aerotwins liggen (gekregen bij de Profile na een bandenwissel), maar kom er nooit aan toe om ze erop te zetten omdat mijn bladen door de dealer vervangen worden. Als ik geen leaseauto zou hebben, zou ik één keer een goed set kopen en vervolgens eerst alleen de rubbers vervangen. Je hebt niets te verliezen voor de 5 euro, en als het niet bevalt jas je er toch alsnog een hele nieuwe arm op?
 
Bovenaan Onderaan