bosch aerotwin

Loont het de moeite om de standaard wissers van de fabia te vervangen door aftermarket aerotwins?

Iemand ervaring met die twins, gaan ze langer mee?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik was er niet kapot van, ze gingen behoorlijk snel herrie maken. Heb ze redelijk snel vervangen door de originele.
 
Dat is toevallig ; heb vandaag nog nieuwe ruitenwissers gekocht, had de keuze tussen Bosch SuperPlus (originele reguliere wissers) en de Aerotwins ; ook de verkoper was niet gek op de aerotwins. "Zijn het geld niet echt waard" , aldus de verkoper. Ben uiteindelijk voor de originele gegaan.
 

joergarms

Senior Member
Klopt allemaal, ik heb deze verhalen ook van verkopers en eigenaars gehoord, ze zien er mooier uit, das eigenlijk het enige voordeel.
Maar ik zou ze ook niet kopen.
 

LenK

Forumguru
Ik was er niet kapot van, ze gingen behoorlijk snel herrie maken. Heb ze redelijk snel vervangen door de originele.
Waren die van Valeo? Dat is dure prut ondanks de stevige prijs.

Klopt allemaal, ik heb deze verhalen ook van verkopers en eigenaars gehoord, ze zien er mooier uit, das eigenlijk het enige voordeel.
Maar ik zou ze ook niet kopen.
De originele aero's (Bosch?) die op mijn O2 zaten waren de beste ruitenwissers die ik ooit op een auto heb gehad. Ze hebben er 20k opgezeten en daarvoor misschien ook nog een tijd (de auto was 2e hands). Perfecte aanligging en heel geluidsarm.
Maar de vervangers, die ik bij de autoshop gehaald heb van het toch niet onbekende en zeker niet goedkope merk Valeo, die zijn inderdaad waardeloos. Bestuurderskant trok na een paar buien al strepen en de wissers maken nu ook regelmatig herrie.
 

Hetzer

Forumguru
De originele aero's (Bosch?) die op mijn O2 zaten waren de beste ruitenwissers die ik ooit op een auto heb gehad. Ze hebben er 20k opgezeten en daarvoor misschien ook nog een tijd (de auto was 2e hands). Perfecte aanligging en heel geluidsarm.
.

Er is ook wel een verschil tussen de standaard Bosch Aero Twin wissers die op de O2, F2 en R1 zitten en de aftermarket Bosch wissers, die zijn echt van minder kwaliteit omdat ze denk niet helemaal goed voor de auto zijn ontworpen..
Ook ik had op mijn vorige Fabia zijn setje gekocht, ziet er luik uit, maar het "wiste" niet zo goed als de originele en maakte een verschrikkelijke herrie, in tegen stelling tot de wissers nu op mijn R1, dat zijn echt super ruitenwissers en ook geluidsarm!!!!!!!!
 

nemo

Senior Member
Dus bij problemen met ruitenwissers die piepen en strepen achterlaten kan het aan het merk/type liggen? Ik dacht dat ze dan versleten waren of verkeerd afgesteld. Mijn ruitenwisser laat nl ook strepen achter, maar ik dacht dat mijn auto gewoon te vies was!
 

LenK

Forumguru
Lijkt het wel op. Aero's bestaan uit een strip staal met daarop rechtstreeks gemonteerd het rubber van de wisser.
De aansluiting is genormeerd, past maar op 1 manier.
Dus als je hem vervangt kan er niks mis gaan, de hoek van de wisser blijft onveranderd.

Dus als ie daarna niet goed wist of herrie maakt ligt het aan de wisser zelf.
Volgens mij is er aan de aero's ook niks af te stellen of te verbuigen om de werking te verbeteren.
 

turboturbo

Forumguru
wie gebruikt er (Bosch) Aerotwin ruitenwissers en hoe bevallen deze?

Effe afstoffen hier :) ik was wat aan het inlezen omdat ik nieuwe ruitenwissers nodig heb. De bestuurderskant streept licht, het rubber klapt niet meer om en de wissers maken ongelooflijke herrie. En binnenkort moet ik voor APK, dus ik vervang ze liever zelf dan die $$ van de dealer. Ik heb een significante verbetering opgemerkt door de spoiler eraf te halen, dat scheelde al een hoop herrie. Het strepen blijft echter.
Nu lees ik overal dat die Aerotwin wisserbladen enorm goed zijn, behalve in dit draadje. Die alweer 3 jaar oud is. Kortom; zou het anno nu verbeterd zijn?

Wie heeft er momenteel Aerotwin wissers en hoe bevallen ze?
 

memoscan

Senior Member
Graag wil ik even reageren, de bosch aerotwin wisserbladen bevallen op mijn fabia1 zeer goed ook na meer dan 1 jaar, voorheen valeo en niets dan ellende, ook zijn deze wissers gemonteerd op de beide octavia,s van mijn zoons en zijn vol lof.echter ik denk dat indien je een goedkope ruitensproeiervloeistof gebruikt dit wel degelijk invloed heeft op het krassen en piepen van de wisserbladen.
 

Erik_NL

Forumguru
na klik deze tip van het Passatforum jaren terug, alle ruitenwissers van onze VAG auto's vervangen door Bosch Aerotwins.
Sindsdien ca. 1x per 1-2 jaar alleen de rubbers vervangen, met SWF.

Superb en verdient zichzelf terug
 

darkprojectx

Forumguru
Ik ben ook zeer tevreden over de Bosch Aerotwins, ik had ze al op de Vento en nu ook weer op de Fabia.
Ze zitten er nu een goed jaar op ongeveer en ze strepen niet, maken geen herrie niets.
Ideaal!
 

turboturbo

Forumguru
Mooi! Dank voor jullie reacties.
Ik ben nog wel even verward hoe het nou zit met die compatibileit. Bij Halfords hadden ze in zo'n 'boek' / handleiding 2 types staan voor Fabia I, maar er was maar 1 type geschikt voor Aerotwins. Je had "Met gebogen arm" en "Gehaakt" (of iets dergelijks, kan me niet meer herinneren) en alleen voor 'gebogen arm' was een Aerotwin?
De heren verkopers legden uit dat als je wisserarm gebogen is dat je dan die eerste moet hebben en anders die andere (en dan kan je dus geen Aerotwin, maar moet je gewone wissers kopen).
Ik had de auto niet bij me, dus heb het er even bij gelaten.

...
alleen de rubbers vervangen, met SWF.
vraagje, wat bedoel je met SWF? Ik had idd gelezen dat je rubber op rol kunt kopen en zo voortaan zelf je rubbers vervangen (op maat snijden etc.) "Wischergummiwechsel" :winkie: Dat leek me ideaal.
 

Erik_NL

Forumguru
... vraagje, wat bedoel je met SWF? Ik had idd gelezen dat je rubber op rol kunt kopen en zo voortaan zelf je rubbers vervangen (op maat snijden etc.) "Wischergummiwechsel"
als je de link in mijn vorige reactie beter doorleest, kom je vanzelf "SWF-Wischergummis für AeroTwin" tegen. Op rol staan ze er niet bij ...
 

joergarms

Senior Member
Ik heb vlak voor de vakantie ook Aerotwins erop gezet. Prima wisserbladen, streeploos schoon en ook op hogere snelheden met veel regen nog steeds feilloos.
 

turboturbo

Forumguru
Update: wilde ze gisteren gaan kopen, nadat ik zelf uitgevist had welk type ik nodig had (want: universele wisserarmen). De winkelmedewerker van een automaterialenzaak (niet 'Halfvols') raadde me ze sterk af, indien ik niet de bijbehorende aerotwin wisser - armen had. Die heb ik dus niet, ik heb nog gewoon van die haakjes. Hij legde uit dat de neerwaartse druk dan anders / minder is vergeleken met 'gewone' standaard wissers. En dat ik dus beter originele standaard wissers kon nemen in mijn geval...

Aangezien ik redelijk beïnvloedbaar ben :smirk:, en die standaard wissers een tientje goedkoper waren, heb ik me maar over laten halen gewone (merk: Valeo's) erop te zetten. En die wissen -uiteraard- prima en geluidloos. De indicators op de oude Valeo's waren al wit/geel uitgeslagen, dus die hebben het nog aardig uitgehouden (er begon eentje sinds kort pas te strepen, na intensief gebruik op vakantie)
 

joergarms

Senior Member
Onzinverhaal van die verkoper. Tegenwoordig heb je de Aerotwin Retrofit, passend voor de "ouderwetse" arm.
Deze wissen super, ook op hoge snelheid. En ik spreek uit ervaring.
 

turboturbo

Forumguru
Tja. Ik begrijp inderdaad dat die Retrofits op gewone armen passen, maar ik had en heb nog geen kennis over die speciale armen, en het klonk mij in de oren dat die armen het succes van Aerotwin garandeerden.... het verhaal klónk redelijk. En: het gekke: die wissers die hij me verkocht zijn veel goedkoper dan die Aerotwins, dus ik dat 'alarm-opgelicht' lampje ging niet branden bij mij.
Nu ja, de volgende wissel zal ik er zeker nog eens werk van maken.
 
Bovenaan Onderaan