Borgward Isabella 1500

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Net terug van oldtimer meeting.
Wat opviel was de Borgward Isabella in uitmuntende staat. en 2 CV 435 cc en Ami 6 600cc en 32 pk. Verder bromfietsen: Gewone oude transport Fiets met hulpmotoer Victoria. Gewoon achter aan de vork bevestigd. Rijdend en haalt 50 km/u alsmede 'n Mosquito rolaandrijving 1950 ook op gewone fiets.
Motoren Triumph 500 met zijspan 32 pk en AJS 500 22 pk met zijspan en aanhanger.

Bij de Ami werd dmv gecomprimeerde lucht veroorzaakt door de koelventilator 'n hoger vermogen bereikt. Eigenaar noemde het 'n sub turbo. Zeer bijzonder.

Ik dacht dat dit interessant was om te vermelden.
Groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
SAM_3535.JPG @Helmond42 Waar ben je geweest Joop? Het was niet de Isabella die The Gallery al een paar jaar heeft staan?
 

Bijlagen

  • SAM_3537.JPG
    SAM_3537.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 9
  • SAM_3538.JPG
    SAM_3538.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 9

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba Het was in De Mortel, 'n kerkdorp in de gemeente Gemert-Bakel ca. 9 km van Helmond. De eigenaar van de Borgward heeft vroeger in de 60er jaren als automonteur met Borgward gewerkt en er 1 kunnen kopen. Die ziet er inmiddels na zoveel jaren piekfijn uit. Hij is nu doende met de grotere Borgward 2300 cc 6 cylinder, het model dat als tegenhanger van de Mercedes 230 moest fungeren en waaraan het concern uit Bremen zich vertilde en in 1965 failliet ging, helaas...! Het is 'n bruine uit 1960.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skoda-MAN

Forumguru
Als kind vond ik het hele mooie auto's (in 1960 was ik 12 jaar) en waren voor die tijd technisch hele goede auto's.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik was in 1960 18 jaar en zat 1 jaar eerder "1959" op dansles voor gevorderden. Mijn dansleraar, Kees van Kooten heette hij, had zo'n Borgward Isabelle en enkelen o.a. ik mochten een keer met hem mee in de Borgward naar Utrecht voor 'n dansfestijn. Ik vond het toen al 'n fijne en comfortabele wagen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Onze leraar Nederlands (toen al ruim in de 50) had in de kerstvakantie van 1964 zijn rijbewijs gehaald en kwam op de eerste schooldag erna trots aanrijden met zijn fonkelnieuwe Borgward Isabella.
Hij nam de bocht naar de inrit van het schoolplein echter nét iets te ruim en kwam met de linker koplamp op zo'n mooie, Belgisch-hardstenen zuil terecht waar het toegangshek aan hing. De zuil won.

Een klasgenoot die zijn rijbewijs al had (2x blijven zitten...) bood allervriendelijkst aan: "Zal ik 'm even voor u binnen zetten, meneer?"

De brave man is nadien nog vaak herinnerd aan dit evenement :D - op bonte avonden in werkweken etc. was dit natuurlijk een uiterst dankbaar onderwerp.
 

Canon-Eye

Forumguru
Das
Kommt
Wieder (in die Werkstatt dus), heette zo'n ding bij ons; wij hadden nl. een leraar Duits met een DKW (F102).

Die was (zei hij) goedkoper dan een Borgward. Kan zijn, was toen niet zo met autoprijzen bezig.
 

EdK

Forumguru
Tsja 1960.... de een is dan 18 en de ander zijn ouders waren op het strand bezig over hoe ik er uit zou gaan zien...
Tsja daar zijn ze dan nog 15 maanden mee bezig geweest, maar 9 maanden later stond er wel een jonge god op deze aardkloot die later ook nog eens Skoda ging rijden...
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee of @EdK een zus heeft, laat staan dat ik weet of ze Skoda rijdt.;) Als ik het zo lees moet EdK ongeveer dezelfde leeftijd hebben als ik, misschien ietsje jonger.
 
Bovenaan Onderaan