Boordcomputer werkt niet (Fabia combi 1.4 16V 55KW elegance)

Weddje

Lid
Hoi allemaal!

Heb vandaag mijn fabia opgehaald. Ik krijg de boordcomputer niet aan de praat. Bij het starten krijg ik wel de bekende lampjes te zien. Maar daarna is het zwart en krijg ik hem niet aan door de tuimelschakelaar 1 sec in te drukken. Wat zie ik over het hoofd?
 

turboturbo

Forumguru
Bedoel je nou dat het display waar de boordcomputer functies (o.a de klok, Ø verbruik, afgelegde afstand, resterend actieradius etc.) wordt weergegeven, linksonderin (in de toerenteller) niet werkt of uitgaat?

Of heb je een zgn. FIS uitvoering met zo'n dot matrix display in het midden, waarop de boordcomputer functies worden weergegeven?
Fabia-6Y-Kombiinstrument.jpg


Die kan je nl. uit of aanzetten in het menu. Dat menu roep je op door 4 sec. lang op een van die selectie knopjes te duwen...
 
Laatst bewerkt:

Weddje

Lid
Wat is een FIS uitvoering?
Het gaat om het dot matrix schermpje in het midden. Noemen ze dit trouwens de boord computer of max idot?

Dit gaat niet aan. Ook niet na het indrukken van de knopjes voor 4 seconden.
 

turboturbo

Forumguru
Maxidot, MFA en FIS e.d. zijn vzv ik het begrijp allemaal door elkaar gebruikte benamingen voor hetzelfde: een extra (al dan niet half-of fullsize) scherm in het midden ipv dat het LCD display van de klok wordt gebruikt...

De boordcomputer staat daar los van, als dat scherm er niet in zit worden de functies van de boordcomputer weergegeven op het kleinere lcd van de klok.

Dus als je op de knopjes drukt, verandert er ook niks bij het klokje? Maw hoe zeker ben je ervan dat er zo'n scherm in zit? Je hebt de Fabia net een dag schreef je, heb je gezien dat het wel werkte tijdens de proefrit bijvoorbeeld? Kan je daar iets meer over vertellen... En/of kan je een foto/filmpje plaatsen van wat er te zien is als je de sleutel op contact zet.

Anders denk ik is er nog een mogelijkheid; het scherm of de verlichting erachter is stuk. Bij mij vallen de pixels langzaam uit bij bepaalde omstandigheden; het scherm is gewoon los te vervangen / te laten repareren heb ik al uitgevonden.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
FIS=Fahrer InformationsSystem
MFA=MultiFunktionsAnzeige

Het schermpje tussen je klokken. Bij Skoda ook wel Maxidot genoemd...
 

Weddje

Lid
Maxidot, MFA en FIS e.d. zijn vzv ik het begrijp allemaal door elkaar gebruikte benamingen voor hetzelfde: een extra (al dan niet half-of fullsize) scherm in het midden ipv dat het LCD display van de klok wordt gebruikt...

De boordcomputer staat daar los van, als dat scherm er niet in zit worden de functies van de boordcomputer weergegeven op het kleinere lcd van de klok.

Dus als je op de knopjes drukt, verandert er ook niks bij het klokje? Maw hoe zeker ben je ervan dat er zo'n scherm in zit? Je hebt de Fabia net een dag schreef je, heb je gezien dat het wel werkte tijdens de proefrit bijvoorbeeld? Kan je daar iets meer over vertellen... En/of kan je een foto/filmpje plaatsen van wat er te zien is als je de sleutel op contact zet.

Anders denk ik is er nog een mogelijkheid; het scherm of de verlichting erachter is stuk. Bij mij vallen de pixels langzaam uit bij bepaalde omstandigheden; het scherm is gewoon los te vervangen / te laten repareren heb ik al uitgevonden.

Filmpje uploaden lukt even niet vanaf de tel. Maar het gaat om de dot matrix display in het midden idd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij Skoda ook wel Maxidot genoemd
Dat is dan weer afhankelijk van de uitvoering - er is ook een kleiner formaat lcd-schermpje dat, als ik me niet vergis, onder de benaming minidot gebukt gaat.
De gewone maxidot kent zwarte en witte pixels, maar ik kan me niet meer herinneren of die in de F1 al beschikbaar was. Mijn F1 uit begin 2002 was de meest luxe uitvoering, maar had toch een lcd-scherm tussen de klokken.
 

Cordoba

Forumguru
@Weddje Ik denk dat je even een foto moet plaatsen van je klokkenwinkel, en dan met het contact aan. Als het contact uit is, krijg je bij elke uitvoering alleen een zwart vlak tussen de klokken. Bij de uitvoering met maxidot krijg je met contact aan ook tekst tussen klokken, bij de uitvoering zonder maxidot heb je daar alleen controlelampjes. Zoals @turboturbo al aangeeft, kun je door op de bovenste of onderste helft van de wipschakelaar te drukken een andere functie van de boordcomputer zien (bij de versie zonder maxidot, komt dat in het linker lcd). Wat je in de BC kunt zien: klokje, buitentemperatuur, momenteel verbruik, verbruik over de rit (geheugen 1) of verbruik sinds de laatste reset (geheugen) 2, gereden afstand (geheugen 1 of 2), gereden tijd (1 of 2), gemiddelde snelheid (geheugen 1 of 2), km's die je nog op de tankinhoud kunt rijden. Volgens mij heb ik ze zo allemaal gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die auto is alweer zo'n 10,5 jaar geleden vervangen (door een O2 met zwartwitte maxidot, net als mijn huidige F2) dus ik heb het niet meer 100% scherp voor ogen, maar dit lijkt er wel heel erg veel op ja - al staat me vaag bij dat in mijn versie het hele scherm in LCD was uitgevoerd, de onderste helft ook dus, waardoor er meer info tegelijk te zien was. Maar daar kan ik me ook best in vergissen.
 

Weddje

Lid
Bedankt voor jullie input!! ok...wat omslachtig om via mobiel foto's te plaatsen hier. Maargoed..heb bij deze een fotootje van wanneer ik de motor start (filmpjes konden niet want die waren te groot volgens de site). De controle lampjes branden seconden en dan is het schermpje zwart. Ziet er naar uit dat het geen maxidot is. Dus het scherm heeft puur de functie om aan te geven wanneer de olie op is bijv??
 

Bijlagen

  • IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    852,9 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik google vind ik wel onderstaande plaatjes, en aan de hand van de tellers denk ik dat dit een Fabia I facelift (2004-2007) is.
th
maxresdefault.jpg


Hieronder het dash van mijn Fabia (2003) zonder maxidot, het venster in het midden laat alleen symbooltjes zien voor diverse controlefuncties (de andere symbooltjes zitten links in de toerenteller). PICT0897.JPG
 

Cordoba

Forumguru
@Weddje zelfde als mijn auto zo te zien maar dan de teller van de facelift (vanaf modeljaar 2004), alleen in het linker LCD krijg je de functies van de boordcomputer te zien.
 

turboturbo

Forumguru
Helaas @Weddje dat is duidelijk geen maxidot, maar een standaard tellerbak.

Dat 'scherm' is dan feitelijk geen scherm, maar niets meer dan een soort donker glaasje waaronder wat led lampjes zitten met icoontje.

Wat je wel zou moeten zien is dat het display van het klokje de boordcomputer functies gaat doorlopen als je op de knopjes duwt zoals Cordoba had uitgelegd. Werkt dat ook niet?
 

Weddje

Lid
Ah Yes! Mysterie opgelost. Beetje een loos schermpje dus. Dacht toch enigszins wat technologie in de auto te hebben Haha. Bedankt voor jullie hulp
 

Cordoba

Forumguru
Dat was toen ik nog maar net had :D en had vooraf al afspraak gemaakt incl. distributiewissel, ondertussen heeft ie allang een volgende distributiewissel gehad en staat er ruim 90K meer op de teller.
 
Bovenaan Onderaan