Bonken bij gas los

ZaRoK

Senior Member
Beste Forumleden,

Ik rij een Octavia 3 BE met een 1.6 TDI motor van 105 pk, getuned door Hartog. Nu met 186k kilometers.

Ik ervaar het volgende probleem; bij het loslaten van het gaspendaal voel ik dat de motor een 'bonk' geeft, net alsof de onderste motorsteun ruimte heeft. Heel specifiek; als ik 50 rij in de 4e versnelling op de cruise control, en dan de cc uitzet of rem, dan bonkt de motor meerdere keren achter elkaar(als een lesauto die de koppeling loslaat??? Overdreven gezegd) In andere situaties is het slechts 1 a 2 bonkjes.

Een kleiner 'bonkje' voel ik als ik tijdens het uitrollen weer plots het gaspendaal induw, maar dit lijkt mij normaal.

Vandaag is de auto bij de Skoda dealer geweest voor diagnose, met als verdachte de pendelsteun. Helaas was het antwoord dat alles goed vast zat. Ze wilde wel het vliegwiel vervangen á 1750 euro zonder garantie dat het helpt.

Komt dit probleem jullie bekend voor?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

hemi24

Forumguru
Inderdaad mijn eerste gedachte of verdachte : het dubbelmassa vliegwiel heeft teveel speling gekregen...

Tuning zal de levensduur weinig goeds doen of gedaan hebben!
Ook schokkerig gedrag bij wegrijden, of last van zichzelf smorende motor?
 

ZaRoK

Senior Member
Hoi Hemi,

Nee met wegrijden gaat alles zonder schokken of smoren. Ook draait hij stationair op constant toerental. Daarom vind ik het nogal vreemd.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Mogelijk wat speling op de homokineten. Een beetje speling op de binnenste en een beetje op de buitenste homokineten en wat speling op de multispie verbinding tussen as en homokineten, dit alles samen opgeteld kan dit bonken veroorzaken bij gaswissel. Is irritant geluid. Heb het zelf met mijn Faab mk1, nu bij 275k. Ik wacht op onderdelen en dan ga ik de homokineten vervangen op de oude assen en dan is het weer een tijdje rustig.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Klinkt me heel bekend in de oren. Exact dezelfde motor, echter zonder tuning en zo'n 155k op de teller. Bij weinig toeren de cruise-control uitschakelen heeft inderdaad het bonkende effect. Bij rond de 50 in z'n 4 is het goed merkbaar en dan maakt het volgens mij niet uit of de motor warm of koud is. Het effect lijkt wel meer als de motor lang niet op toeren is geweest (eindeloze 50 wegen in z'n 4, ca. 1100 tpm en dan cc uitschakelen voor het stoplicht).

Heb zelf nog ca. 1 maand bovag occasion-garantie maar heb het nog niet aangekaart.
 

ZaRoK

Senior Member
Het is nog een klein beetje vreemder, volgens de dealer zit vliegwiel 04L105269 orgineel in de auto(staat op offerte), dit lijkt op een vast vliegwiel, dit botst dan ook met de diagnose van defect dubbel massa vliegwiel.:arghh:

En als ik op kenteken zoek op onderdelen sites dan willen ze een vliegwiel voor dsg verkopen.

@Chateau Rouge Ga je het melden of laat je het zo?
 
Laatst bewerkt:

ZaRoK

Senior Member
Ik heb bericht terug van Skoda, het schijnt dat mijn 1.6 tdi gewoon een vast vliegwiel heeft. Hebben meerdere dat? Dan kan er ook geen dubbelmassa in zeker?
 

ZaRoK

Senior Member
Is er iemand hier op het forum die mij met zekerheid kan vertellen of ik nu een vast of dubbel massa vliegwiel heb? Skoda zegt een vast vliegwiel, een andere garage een dubbel massa.

Zo klopt de diagnose van het bonken bij gas los ook niet meer..
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb op beide oude aandrijfassen zowel binnen als buiten nieuwe homokineten gezet. Het bonken is nu eigenlijk weg en de auto rijdt een stuk strakker zonder die bijgeluiden. Ik zit nu op 288K en het rijdt uiteraard nog steeds heerlijk.
Even uitgebreid Googlen loont zich om de juiste homokineten voor een goeie prijs te kunnen scoren. Ik heb zowel voor binnen als buiten KAMOKA reparatiesets gemonteerd. Deze zijn van goede kwaliteit en mooi compleet inclusief MoS2 vet, hoezen etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik ervaar het bonken ook tijdens het gas loslaten/ intrappen.
Bij elke versnelling bonkt ie wanneer het gas losgelaten word/ het gas ingetrapt word.

Ook hoor je bij stationair toerental een extra geluid (lijkt vanuit de koppeling te komen) want zodra ik het koppelingspedaal intrap is het extra geluid verdwenen.

Iemand die dit ook heeft / heeft meegemaakt? Zo ja, wat kun je hier aan doen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Mijn Faabje van 2003 heeft dat ook en de Faab van mijn dochter van 2001 eveneens.
Er zitten een hele trits tandwielen in zo'n versnellingsbak evenals twee aandrijfassen met homokineten. Alles bij elkaar levert dat wat extra speling in de hele aandrijftrein op wat je merkt bij gasgeven en weer loslaten. Dat geeft een soort bonk op die momenten. Nadat ik de aandrijfassen afgelopen jaar heb vervangen heb ik minder last van die bonk dan vroeger. Tja, ik ben redelijk handig geworden met het spelen met de koppeling zodat het geheel behoorlijk vloeiend over komt. Kortom ik heb er zelf weinig last van. Softwarematig zou er een soort vertraging in het fly by wire gaspedaal moeten komen zodat het openen en sluiten van de gasklep IETS langzamer ofwel geleidelijker zou gebeuren. Geen idee of dat in te programmeren is.
Verder het gerammel wat verdwijnt met koppeling intrappen betreft het rammelen van de tandwielen onderling. Vooral als de bak warm of heet is na een lange rit en er hete dus waterdunne olie in zit dat het geluid niet dempt. En bij stationair draaien als de motor wat stoteriger en ongelijkmatiger loopt. Trap je de koppeling in dan koppel je de versnellingbak los van de draaiende motor. De bak draait dan niet meer rond dus maakt ook geen lawaai meer.
 
Laatst bewerkt:

Timheyden32

Nieuw lid
heeft iemand hier al een oplossing voor. Bij mij heeft de dealer mij 2 flacons meegegeven om de motor te reinigen. Ze dachten iets verstopping. De auto is vele malen beter gaan lopen maar het bonken is niet weg.
Ze hebben wij de dealer ook gekeken naar de speling op de motorsteunen maar die is er ook niet.

Hoe zacht je het gas ook intrapt er is een aangrijppunt waarbij de auto bonkt. Dit geldt ook met het gas los laten en op de cruise control.
 
@Timheyden32
Ik lees ff mee mbt het bonken:)

Welk spul hebben ze je bij de dealer mee gegeven om de motor te reinigen? Misschien moet ik dat ook eens doen aangezien die bijna 195k gelopen heeft...
 

Timheyden32

Nieuw lid
@Ram0nEven Het is orgineel van de VAG groep. dieselreiniger voor injectoren en dergelijk. Ik heb de verpakking weggegooid. Als je het vraagt bij de dealer, dan weten ze het wel. Kost de kop niet. ik heb 2 x bij een volle tank een flesje gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan