Bonk bij koude motor 1800-2400RPM

Heb pas bij mijn Polo met dezelfde 1.2 TSI de bougies en de kabels (beide Bosch) vervangen, die kabels zijn met name bij de eerste bouwjaren nog wel eens een zwak punt, je krijgt ze daarnaast ook lastig van de bougies af vooral cilinder 4 kan je er niet lekker bij, setje kabels kostte mij iets meer dan 50 euro, uiteindelijk was ik voor bougies met kabels ongeveer de helft kwijt van alleen de bougies bij de garage...
 

brepus13

Forumguru
Ik heb idd een tijdje terug ook 2 bobines en 4 bougies vervangen bij een 2013/2014 1.2 gaf misfires (voelbaar en storingslampje ) op 2 cilinders. Omdat de auto binnenkort weg zou gaan gekozen door de eigenaar voor slechts 2 bobines. Die dingen zaten helemaal vastgekoekt en volgens mij zaten er zelfs scheurtjes in na demonteren. Na vervanging liep het blok weer als een zonnetje.
 

Tees

Donateur
Bobines hoeven toch ook niet allemaal tegelijk vervangen te worden? Er zijn wel mensen die dat vinden, maar de ene bobine kan na 100k kapot gaan (of slecht worden) terwijl de andere het nog eens 100k volhoudt. Bij vervangen van de bobine wél altijd de bougie vervangen.
 

Freeze-o

Senior Member
dat is een mooi onderwerp.
theorie:
wat er beweerd word is dat over tijd bobines trager ontsteken. als alle bobines dat zelfde probleem hebben dan merk je daar niks van. 1 nieuwe kan dus een onrustige motor veroorzaken.

praktijk: nog nooit iets van gemerkt.....
 
Bovenaan Onderaan