Bokken bij optrekken en licht ratelend geluid bij lage toeren

Bakkertje

Forumguru
@bobdebouwer wellicht kun je nog proberen om de kosten (al is het maar voor de onderdelen) te verhalen bij de verkopende partij?
Dit had gewoon onder garantie gerepareerd moeten worden (ook al zit de verkoper 200 km verderop)
 

Pindasaus

Forumguru
Het ratelen zou speling in de bediening van de wastegate kunnen zijn.

Mocht dat het inderdaad zijn, dan is er een speciaal klemmetje om de speling weg te nemen. Voor de 1.4 TSI is het misschien onderdeelnummer 04E145220, dat weet ik niet zeker. Voor de 2.0 TSI is het onderdeelnummer 06J 145 220 A.
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
@bobdebouwer wellicht kun je nog proberen om de kosten (al is het maar voor de onderdelen) te verhalen bij de verkopende partij?
Dit had gewoon onder garantie gerepareerd moeten worden (ook al zit de verkoper 200 km verderop)
zonder overleg een reparatie bij derden uit laten voeren en dan de kosten nog verhalen bij de verkoper,
als dit lukt dan verdien je een lintje

garantie op een slijtage onderdeel is altijd een moeilijk verhaal,
zeker als je hebt proefgereden voor de aankoop
 

Bakkertje

Forumguru
@Thijs4motion niu volgens mij heeft het bij de proefrit zich niet voorgedaan en is het gebrek na aankoop ontstaan. Dus je redenatie over geen garantie na een proefrit daar ben ik het niet mee eens.

En ja die reparatie had hij vooraf moeten bespreken en dus is de kans klein dat je nog aanspraak kan doen op de verkopende partij, want die heeft immers geen kans gekregen om het te verhelpen.

Een beetje verkoper denkt daar overigens wel over mee..
 
zonder overleg een reparatie bij derden uit laten voeren en dan de kosten nog verhalen bij de verkoper,
als dit lukt dan verdien je een lintje
garantie op een slijtage onderdeel is altijd een moeilijk verhaal,
zeker als je hebt proefgereden voor de aankoop
dat heb ik ook laten rusten! Helaas viel het bokken eerst niet echt op tijdens de proefrit pas toen we thuis waren en de stad in gingen met stoppen en optrekken kwam het euvel. De volgende dagen korte afstanden gereden geen last. Toen weer een grotere afstand waardoor de auto warme werd hadden we weer last en toen ook direct gemeld. De verkoper wou alleen meedenken als ik die kant op zou komen. En de auto daar liet staan voor onderhoudt.
En ja die reparatie had hij vooraf moeten bespreken en dus is de kans klein dat je nog aanspraak kan doen op de verkopende partij, want die heeft immers geen kans gekregen om het te verhelpen.
heel simpel, ik heb de auto gekocht erin proef gereden en helaas bij een warme motor geconstateerd dat de auto iets bokte. 1e instantie denk je het ligt aan jezelf. Volgende dagen erop korte routes gereden en geen last, na een volgende lange rit (dus warme motor/blok) weer zelfde bokken bij optrekken. Contact gezocht met de verkoper. Hij heeft mij netjes te woord gestaan echter op een afstand van ruim 200km gaf hij me 2 opties.
1: hij wou de auto wel van me terug kopen.
2: hij wou de auto zelf zien en mee rijden, vervolgens bij hem in de buurt laten repareren met een 50/50 regeling, mocht het om slijtage gaan etc.
Daar de auto voor de 80K beurt moest heb ik een afspraak gemaakt bij de Skoda dealer in mijn buurt en is er een grote check geweest plus onderhoudt plus inspectie voor het bokken.
Uit de computer kwam geen foutmelding en de monteur heeft gereden en die kwam met een lijst aan met mogelijke opties die als ik die allemaal zou willen uitsluiten ruim 3k verder zou zijn. Je snapt dat de verkoper in deze niet happig is en zegt regel het maar.

Ik heb toen de verkoper meerdere malen gecontact om tot een oplossing te komen zodat ik niet 1 a 2 dagen vrij hoefde te nemen om naar hem te rijden en eventueel te overnachten om vervolgens de auto bij hem in de buurt in onderhoudt te doen en dan als nog gedeeltelijk de kosten moet betalen plus reis en de kosten die daarbij horen.

De auto was goed op het bokken na en heb toen besloten het te laten voor wat het is daar de verkoper ook niet wou meewerken aan andere oplossingen.
Denk dat het een vertrouwenskwestie is geworden.

Ah fijn, de auto werkt nu heb er sinds aanschaf kleine 2 a 2,5k aan uit gegeven en weet nu zeker dat ik komende tijd een goede auto heb zonder gebreken :)
Soms koop je een gebruikte auto en heb je gewoon pech. Denk dat dit een gevalletje pech is.

Maar dank allen voor het mee denken in deze!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Forumguru
Denk dat t niet vreemd is dat verkoper in eerste instantie zelf de auto wil zien. Mijn inziens heeft hij faire opties gegeven om het proberen op te lossen ( terugkopen of op zn minst zelf beoordelen). Doet ie netjes.

En tja....het is je eigen keus om iets te kopen 200km verderop wat je niet met PostNL ff op en neer kan sturen.
 

Bakkertje

Forumguru
Of maak afspraken met de verkopende partij.
Wij hebben ooit onze Beetle in Uithoorn gekocht (woonde toen in Beuningen) afgesproken dat bij problemen we een lokale garage mochten opzoeken en het euvel daar laten repareren.
Deurslot bleek kapot en is inderdaad door de verkopende partij een nieuwe voor opgestuurd.

Het ligt dus ook aan de garage in kwestie en de afspraken die je zelf maakt..
 

NooitAf

Nieuw lid
Is het geratel-getik ook over?

Wat betreft de cilinder uitschakeling, dit heb ik zelf laten uitschakelen. Draait altijd op vier cilinders. Rijdt de auto ook rustiger van. Qua verbruik doet dit niks. Alleen in de uitstoot.
 

NooitAf

Nieuw lid
Doe mij in dat geval maar een dikke V8, als het qua verbruik niks doet…
De auto schakelt alleen onder bepaalde condities (bepaalde snelheden en toetenbereik). De rest van de tijd zit je op vier pitten te rijden. In de praktijk win je er niks mee qua verbruik. Ik spreek uit eigen ervaring. Natuurlijk verbruikt een v8 meer, helemaal omdat je waarschijnlijk wat ruiger zal gaan rijden.
 

Tees

Donateur
Ik neem aan dat je deze testen op uitgebreide schaal hebt gedaan onder geconditioneerde omstandigheden? Want ze hebben die ACT niet voor niets ingebouwd, namelijk om de CO2 uitstoot van de motoren omlaag te brengen. En minder brandstof inspuiten is direct evenredig aan minder CO2 uitstoten. Ok heb dua ernstige twijfels als je 'op basis van eigen ervaring' zegt dat het niets uitmaakt.
 

NooitAf

Nieuw lid
Je zult gelijk hebben, als je het op de testbank doet en de condities gelijk zijn etc etc. Maar je snapt zelf ook wel dat je verbruik nooit iedere dag gelijk is. Het is niet dat je verbruik ineens halveert op twee cilinders, het is verwaarloosbaar. Maar onder de kruideniers hier die alles tot drie achter de komma bijhouden zal het verbruik vast toenemen. Je merkt er in de praktijk echter bar weinig van.
 

Tees

Donateur
Dat je het zelf niet kan meten betekent niet dat het er niet is. 10% variatie in verbruik tussen tankbeurten is helemaal niet raar, maar 5% minder verbruik is best wat. Ik heb geen idee wat ACT oplevert qua vermindering van verbruik, maar ze zullen t niet ontwikkeld hebben voor 0.01% winst...
 

NooitAf

Nieuw lid
Het ratelen zou speling in de bediening van de wastegate kunnen zijn.

Mocht dat het inderdaad zijn, dan is er een speciaal klemmetje om de speling weg te nemen. Voor de 1.4 TSI is het misschien onderdeelnummer 04E145220, dat weet ik niet zeker. Voor de 2.0 TSI is het onderdeelnummer 06J 145 220 A.
Per type motor zit er hier en daar kleine verschillen. Iemand die weet welke part hier op past? De clip van de 2.0 gaat volgens mij niet passen omdat die er omgekeerd in moet en dat hier niet lukt. De andere welke je voorstelt voor de 1.4 kan hier niet gemonteerd worden omdat er geen ruimte voor is.

C1E3C690-2F1C-4D84-BE84-01A34E8F1611.jpeg
 

barretje

Senior Member
Gisteren mijn auto ook weggebracht naar de garage, vandaag weer opgehaald. Drukgroep was versleten en de koppelingsplaat was over de helft van zijn leven. Ook zat er spelling in het dubbel massa vliegwiel. Alles is vervangen en voor zover ik het nu kan beoordelen rijd de auto en stuk lekkerder. Kost wat maar dan heb je ook wat zeg maar. Ik wilde niet op vakantie gaan met de caravan en riskeren dat ik langs de kant kwam te staan. Gelukkig was het nodig om alles te vervangen.
 
Bovenaan Onderaan