bochtenverlichting

Icepegel

Nieuw lid
Hm nee denk ik ook niet echt, dan zou je verstralers met corner moeten hebben, leuk voor de 03 :2133:

Update: 02 op 1500 Km nu, na 3 dagen rijden :shocked:
 

renYek

Lid
Gisteren in het centrum van Amsterdam terwijl ik een parkeerplek aan het zoeken was (die ik overigens binnen 1.5 minuut vond :D sprak een mountainbike-agent mij aan over de cornermistlamp. Dat mocht niet en kon niet en ik moest het uitzetten. Ik heb geduldig uitgelegd wat een cornerlamp is en doet en dat ik het niet zelf uit kan zetten. Volgens hem mocht het niet en moest ik het maar door de Skoda dealer uit laten zetten. Daar bleef het verder bij, maar ik zal vast niet de enige zijn die er op gewezen is door de sterke arm?
 

Icepegel

Nieuw lid
Mwa die meneer agent heeft bijscholing nodig. Ik heb het gevraagd aan een familielid van mij, en die was wel op de hoogte! :489:
 

911gt2

Actief lid
Ik vind het superfijn. Ik zie ook echt de bocht beter oplichten...

Alleen mijn schoonvader zei de eerste dag, er is al 1 van je mistlampen stuk (bij het wegrijden) Maar verder snappen de meeste het wel.

Ik zou niet meer zonder willen :D
 

Michel

Forumguru
Gisteren in het centrum van Amsterdam terwijl ik een parkeerplek aan het zoeken was (die ik overigens binnen 1.5 minuut vond :D sprak een mountainbike-agent mij aan over de cornermistlamp. Dat mocht niet en kon niet en ik moest het uitzetten. Ik heb geduldig uitgelegd wat een cornerlamp is en doet en dat ik het niet zelf uit kan zetten. Volgens hem mocht het niet en moest ik het maar door de Skoda dealer uit laten zetten. Daar bleef het verder bij, maar ik zal vast niet de enige zijn die er op gewezen is door de sterke arm?

Heb je nog geprobeerd om dit a.d.h.v. de gebruiksaanwijzing van de auto uit te leggen? Ik heb in afwachting van mijn Octavia (die dus ook met bochtenverlichting zal worden uitgerust) alvast de Engelse handleiding gedownload en daarin staat deze functie beschreven.
 

skodaboy

Forumguru
Gisteren in het centrum van Amsterdam terwijl ik een parkeerplek aan het zoeken was (die ik overigens binnen 1.5 minuut vond :D sprak een mountainbike-agent mij aan over de cornermistlamp. Dat mocht niet en kon niet en ik moest het uitzetten. Ik heb geduldig uitgelegd wat een cornerlamp is en doet en dat ik het niet zelf uit kan zetten. Volgens hem mocht het niet en moest ik het maar door de Skoda dealer uit laten zetten. Daar bleef het verder bij, maar ik zal vast niet de enige zijn die er op gewezen is door de sterke arm?

idd de meeste agenten zijn op de hoogte van de werking van de cornermistlamp.
op mijn 02 staat deze trouwens ook dus...:winkie:
ook heb deze functie al bij andere merken gezien "bv bmw,mercedes"
hier in de streek kennen de agenten de functie want ik heb tot nu toe nog geen enkele opmerking gehad van een agent. ;)
of zelf uitleg geven over de werking van de cornerverlichting helpt weet ik niet,trouwens je kan oom-agent altijd met het instructie-boekje om de oren slaan,want daar staat de uitleg ook in. :D
 

FredvW

Lid
idd de meeste agenten zijn op de hoogte van de werking van de cornermistlamp.
op mijn 02 staat deze trouwens ook dus...:winkie:
ook heb deze functie al bij andere merken gezien "bv bmw,mercedes"
hier in de streek kennen de agenten de functie want ik heb tot nu toe nog geen enkele opmerking gehad van een agent. ;)
of zelf uitleg geven over de werking van de cornerverlichting helpt weet ik niet,trouwens je kan oom-agent altijd met het instructie-boekje om de oren slaan,want daar staat de uitleg ook in. :D
Familielid is ook agent en wist ook niet dat het toegestaan was. Wilde kort geleden een bestuurder van een Mercedes een bon geven, maar omdat de man zo overtuigend was, heeft ie hem maar laten gaan. Hij zag het bij mijn O2 en is nu overtuigd dat het legaal is. Van hem zullen we geen last meer hebben ;))
Vervelend blijft wel dat gezeur over die kapotte mistlamp en het seinen van voorbijgangers. Het blijft toch een vreemd gezicht voor een ander als je aan het manouvreren ben!
 

MarcoO2

Forumguru
Vervelend blijft wel dat gezeur over die kapotte mistlamp en het seinen van voorbijgangers. Het blijft toch een vreemd gezicht voor een ander als je aan het manouvreren ben!

Klopt, ik had pas een andere O2 achter me op een bochtige weg in mijn wijk toen het spiegelglad was en iedereen -40 reed. Dan is het echt net een kerstboom... nog voordat de ene lamp uit is, gaat de andere branden. Als je dan een paar bochten achter elkaar hebt, ziet er er wel raar uit. Dan moet je echt het begrip bochtenverlichting kennen, anders vraag je je nog af "hoe doet'ie dat..."
 

Bakkertje

Forumguru
Ach, het zal wel net zoiets zijn als met het derde remlicht, dat mocht eerst ook niet en nu is het zo'n beetje verplicht.. Komt vanzelf goed ;)
 

renYek

Lid
Heb je nog geprobeerd om dit a.d.h.v. de gebruiksaanwijzing van de auto uit te leggen? Ik heb in afwachting van mijn Octavia (die dus ook met bochtenverlichting zal worden uitgerust) alvast de Engelse handleiding gedownload en daarin staat deze functie beschreven.
Neui, want de Snor reed alweer door na z'n laatste opmerking dat de Skoda dealer dat maar uit moest zetten.
 

pelelaur

Nieuw lid
Zelf politieagent zijnde en trotse bezitter van een superb 2 kan ik het volgende zeggen. In België en ik vermoed ook in Nederland wordt elke wagen geleverd met een gelijkvormigheidsattest waarop ook de pvg nummer staat vermeld. (proces verbaal van goedkeuring). Dat wil eigelijk zeggen dat de wagen volledig gelijkend is met het eerste model dat ervan werd gemaakt en dus goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg. Indien een agent nog zou twijfelen of je toch een bekeuring zou krijgen, voeg dan eventueel een kopietje bij van je gelijkvormigheidsattest en verwijs naar de goedkeuring. Een merk zal nooit een originele wagen op de markt mogen brengen waarin "fabriek" af onwettige lichten in zitten.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Voor alle agenten in Nederland:
Lees artikel 5.2.57 paragraaf 1 sub U van het voertuig regelement.

Hierin staat dat hoekverlichting mag. (Punt Uit)
 
Ik heb op mijn huidige O2 de cornerfunctie ook op zitten. Binnen NL een onzinnige optie. En inderdaad oom agent weet niet dat dit toegestaan is, weet ik uit ervaring. Overigens geen bon gehad!
De cornerfunctie heeft is geweldig in de bergen en met name in haarspeldbochten. In mijn huidige O2 is het niet mogelijk om deze via maxidot uit te zetten, maar bij mij nieuw bestelde RS is dit blijkbaar wel mogelijk.
 

hemi24

Forumguru
In mijn huidige O2 is het niet mogelijk om deze via maxidot uit te zetten, maar bij mij nieuw bestelde RS is dit blijkbaar wel mogelijk.

De aanvinkbare optie in het maxidot zal de meesturende Xenonverlichting (de)activeren; niet de cornerfunktie via de mistlampen.
 

Maarten

Forumguru
@Fabia II Sport.
Cornerlights zijn formeel geen bermlichten.

De politie zou niet op moeten treden tegen de aanwezigheid en het gebruik van deze lampen. Deze verlichting wordt "afslagverlichting" genoemd, maar ook wel Corner-Lights. Ze mogen sinds 2005 op grond van EG-regelgeving worden gemonteerd op voertuigen. Vooral duurdere merken voorzien daarom al geruime tijd hun voertuigen van dit soort lampen.

Een dergelijke lamp gaat branden bij lagere snelheden (maximaal 40 km/u) en pas op het moment dat de bestuurder zijn wielen verdraait in de ene of andere richting. Omdat de fabrikant bij een dergelijke afslagverlichting gebruik mag maken van bestaande mistlampen (codering B) betekent dit dat er bij het links- of rechtsaf draaien alleen de linker of de rechter mistlamp gaat branden. Onlangs werden we geconfronteerd met een voorbeeld waarbij eventjes beide mistlichten brandden omdat de bestuurder van een Mercedes in een woonwijk een slingertje in de weg moest volgen en dus twee stuurbewegingen achter elkaar maakte.

Zoals gezegd staat de EG deze verlichting toe. In de toekomst zullen deze lampen naast de codering "B" van de codering "K" worden voorzien. Ons (nationale) Voertuigreglement en ook het RVV 1990 zijn (nog) niet aangepast aan deze stand van zaken. Het zou echter vervelend zijn als iemand hier de dupe van wordt.
Daarom verzoeken zowel het Ministerie van V&W als het Bureau Verkeershandhaving OM de politie om niet op te treden tegen het gebruik van deze lichten en evenmin tegen de aanwezigheid ervan op een voertuig. De Centrale Verwerking OM (CVOM), die alle Mulderberoepen in het land behandelt, is al geruime tijd geleden door het BVOM hiervan in kennis gesteld. Dit betekent dat een ingesteld beroep tegen sancties m.b.t. afslagverlichting/corner-lights in principe zal worden gehonoreerd.
 

Michel

Forumguru
Zou je aan kunnen geven wat de officiële bron van dit bericht is? Al is het maar om daar in geval van discussies naar te kunnen refereren.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb het al vaak gedacht , maar hier in ons belgenlandje zijn de flikken toch lakser heb ik den indruk. Dat er bij een rotonde een moment 2 cornerlichten branden lijkt mij niet meer dan normaal , ik zie dat hier heel vaak , bij vooral mercedes en skoda rijd hier ook vaak rond en daar zie je het ook , maar raar genoeg zie ik het bij andere merken bijna tot helemaal niet . Dus behoort ons geliefde merk ook wel tot de premium klasse .
 

Fabia II Sport

Actief lid
@ Maarten_SFC

(Bron: wetten.nl)
Citaat uit Regelement verkeersregels en tekens:
Paragraaf 15 artikel 41 sub 2,

Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

Begrip Bepalingen:
bochtverlichting: een verlichtingsfunctie voor betere verlichting in bochten;
hoeklicht: licht dat wordt gebruikt voor aanvullende verlichting van het deel van de weg dat zich bij de voorhoek van het voertuig bevindt, aan de kant waarnaar het voertuig gaat draaien;
dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;

Nu vraag ik mij af of de huidige voertuigen welk Night Vision hebben ook gebruik maken van IR (Infra Red) licht? Hier schrijft de wet nog niks over.

Mijn bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR00257...g2/10/Artikel5257/geldigheidsdatum_04-04-2010
Regeling voertuigen

Geldend op 04-04-2010
 
Bovenaan Onderaan