bochtenverlichting

newbeetle

Nieuw lid
hoi mensen ik heb een skoda octavia met xenon maar nu zag ik er laatst een waarbij de mistlamp mee ging branden als je de bocht omgaat is dit in te stellen (zelf ) of een extra optie (die de garage moet instellen )

skodaboy

Forumguru
hoi mensen ik heb een skoda octavia met xenon maar nu zag ik er laatst een waarbij de mistlamp mee ging branden als je de bocht omgaat is dit in te stellen (zelf ) of een extra optie (die de garage moet instellen )

hey,

ik heb op mijn 02 4X4 ook xenonlampen,en mistlampen met cornerfunctie.
ik heb destijds bij de aankoop mistlampen met bochtverlichting als optie moeten nemen boven op de elegance-uitvoering.
dus als je "gewone" mistlampen op je 02 hebt,denk ik niet dat je dit systeem kan toepassen,daar ik toen voor die optie heb moeten kiezen,ook al heeft een elegance standaard af fabriek mistlampen vooraan.

nomad

Senior Member
Moet persoonlijk zeggen dat ik er in het donker niks van merk dat de bocht extra bijgelicht wordt. Dus of er moeten fellere pitjes in, of gewoon uit, want ik heb nou al 20 keer gehoord dat 1 van de mistlampen defect is....

ik heb nou al 20 keer gehoord dat 1 van de mistlampen defect is....

zo weinig pas ;)

Ik vind het persoonlijk een zinloze functie.
Over 5000 km mag de mijne voor zijn 1e beurt en dan gaat het uit.
Het geeft inderdaad 0,0 extra licht en "iedereen" loopt te zeiken dat de mistlampen aan staan èn dat er 1 niet werkt.

Over 5000 km mag de mijne voor zijn 1e beurt en dan gaat het uit.

Vanochtend was het zo ver, ik ben "verlost" van de cornerfunctie :xyxthumbs:.
Volgens de dealer was het nog een "lastig karwei"
Ik dacht dat het gewoon een vinkje in de software zou zijn, maar blijkbaar was het toch wat meer.
anyway, ik ben er van af :bye:

LenK

Forumguru
Leuk op de optielijst al die opties je erbij krijgt en niet of nauwelijks gebruikt of je zelfs ergernis bezorgen

- Cornerverlichting
- Coming home verlichting
- Leaving home verlichting
- Begrafenisbeugels
- Dagrijverlichting (zeker icm automatische verlichting)

Moet persoonlijk zeggen dat ik er in het donker niks van merk dat de bocht extra bijgelicht wordt. Dus of er moeten fellere pitjes in, of gewoon uit, want ik heb nou al 20 keer gehoord dat 1 van de mistlampen defect is....
Nou, ik zat in Italie in de heuvels en daar was het eigenlijk erg prettig bij het nemen van de haarspeldbochten. Maar blijkbaar leid het andere bestuurders wel af, want mijn voorganger ging op een gegeven moment bijna rechtdoor het ravijn in. zat zeker in zijn spiegel te kijken wat er in vredesnaam achter hem aan kwam...

En nog niemand heeft iets geroepen over mijn mistlamp.

Overdag (met lichten aan) is het trouwens wel een nutteloze functie.

Captain Hook

Forumguru
Overdag (met lichten aan) is het trouwens wel een nutteloze functie.
Tja, waarschijnlijk verzanden we weer snel in een veiligheids welles/nietes discussie, maar overdag lichten aan vind ik WEL nuttig.
Zeker hier in de polder, lange rechten wegen, zie je mensen zelfs in de schemering (en dan ook nog met een kleur auto die niet opvalt tegenover het asfalt c.q. groene bermen) zonder lichten rijden.
Kan je vertellen (en dat heeft niks met leeftijd te maken), je ziet een auto met lichten aan, ECHT eerder aankomen.

Maar zoals met alles geldt, dan moeten ze wel correct afgesteld zijn. :722:

Captain Hook

Forumguru
Leuk op de optielijst al die opties je erbij krijgt en niet of nauwelijks gebruikt of je zelfs ergernis bezorgen

- Cornerverlichting
- Coming home verlichting
- Leaving home verlichting
- Begrafenisbeugels
- Dagrijverlichting (zeker icm automatische verlichting)

Coming home/leaving home is ook zoiets, da's juist WEL handig. Ideaal als 's-avonds je opritje nog ff verlicht wordt als je naar de voordeur loopt. En als je 's-ochtends naar je auto toeloopt, wordt je al begroet met verlichting. En ja, ik heb m'n automatische verlichting zo staan, dat 'ie altijd aan gaat. Ideaal; vergeet ik nooit meer aan of uit te doen.

Rallye

Forumguru
Tja, waarschijnlijk verzanden we weer snel in een veiligheids welles/nietes discussie, maar overdag lichten aan vind ik WEL nuttig.
Zeker hier in de polder, lange rechten wegen, zie je mensen zelfs in de schemering (en dan ook nog met een kleur auto die niet opvalt tegenover het asfalt c.q. groene bermen) zonder lichten rijden.
Kan je vertellen (en dat heeft niks met leeftijd te maken), je ziet een auto met lichten aan, ECHT eerder aankomen.

Maar zoals met alles geldt, dan moeten ze wel correct afgesteld zijn. :722:

Volgens mij zijn jullie het eens ArnoudBM rijdt overdag met zijn lichten aan, net als jij. Hij vindt dan echter de cornerfunctie overbodig. Dus niet het rijden met het licht aan, maar de cornerfunctie is overbodig overdag. Dat kan ik mij voorstellen.

Rallye

Forumguru
Coming home/leaving home is ook zoiets, da's juist WEL handig. Ideaal als 's-avonds je opritje nog ff verlicht wordt als je naar de voordeur loopt. En als je 's-ochtends naar je auto toeloopt, wordt je al begroet met verlichting. En ja, ik heb m'n automatische verlichting zo staan, dat 'ie altijd aan gaat. Ideaal; vergeet ik nooit meer aan of uit te doen.

Ik ben te zuinig op mijn xenons en heb deze functie dus uit staan. Ik ben tevens nog intelligent genoeg om onder het rijden zelf mijn licht aan te kunnen doen....... :-))

Captain Hook

Forumguru
Ik ben te zuinig op mijn xenons
Ben jij er ook zeker zo eentje die uit zuinigheid nooit z'n richtingaanwijzers gebruikt? Stel je voor, dan slijten de lampjes... :):)
Sorry hoor, maar dit vind ik echt verkeerde zuinigheid. Je hebt Xenon, maar je doet ze niet aan, want dan slijten ze?
Ik heb inmiddels al 150.000km gereden in m'n O2 (altijd met licht aan, drie jaar lang) en in al die tijd heb ik 3 x lampjes moeten verwisselen in de koplampen. Nou, nou zeg, wat een slijtage. :winkie:

Is ook altijd heel prettig als mensen op een rotonde rijden en jij weer lekker voor niks staat te wachten, want de desbetreffende chauffeur vindt het niet nodig om richting aan te geven.

Volgens mij zijn jullie het eens ArnoudBM rijdt overdag met zijn lichten aan, net als jij. Hij vindt dan echter de cornerfunctie overbodig. Dus niet het rijden met het licht aan, maar de cornerfunctie is overbodig overdag. Dat kan ik mij voorstellen.
Precies. Wat ik eigenlijk zou willen is dat mijn Fabia snapt dat het dag is en dan die mistlampen niet mee laat branden.

tlpeter

Actief lid
Dat zou dan weer kunnen met zo'n zogenaamde automatische lichtschakeling die een lichtsterkte sensor heeft

tlpeter

Actief lid
Geen idee :D

Kan bij jou het licht automatisch aan als het donker wordt ?
Ik had dit op de Megane en had altijd mijn licht aan staan
Dit ging dan uit zodra het contact uitgezet werd of als het licht uit stond dit automatisch aanging bij minder zonlicht

Bovenaan Onderaan