BMW X5 45e

sitechris

Donateur
Als je kijkt naar value for money dan staat deze BMW X5 45e misschien wel op het podium. Ja, dit ding is nog steeds kneiterduur (een tonnetje ben je zo kwijt), maar je krijgt er ook waanzinnig veel auto voor terug.

https://driveaholic.nl/rijtest-bmw-x5-45e-2021/

20210917_105316-768x432.jpg


20210917_105505-768x432.jpg


20210917_104954-768x432.jpg


20210917_105108-768x432.jpg
 

sitechris

Donateur
Nou... dat denk ik dus niet... Want de afschrijving van zo'n bakbeest is gigantisch. :(

in absolute aantallen ja, maar procentueel valt het dan wel weer mee. Daar doen dit soort auto's het prima. En dit soort 'groene' versies doen het natuurlijk een stuk beter dan de normale versies. En qua bpm steek je al 27k (ten opzichte van 40i) in je zak. Die schrijf je alvast niet af.
 

leon-cupra

Forumguru
DE auto Vd bakkers. Wegens 100% aftrekbaar is die bijna gratis.
Die “bijna” is wel heel rekbaaaaaaaaaaaaar :pardon:
Feit is dat voor diezelfde zelfstandige vroeger een wagen van 50-60.000€ hen evenveel kostte dan zo een hybride van 110.000€ nu (combinatie van restwaarde en aftrekbaarheid).
 

philippe bakker

Forumguru
toen de SUV's pas opkwamen kocht elke zelfstandige in België een dikke suv. de sossen waren dan jaloers en ging men erop belasten en plots kon geen enkele zelfstandige nog met een leuke auto rijden. maar thx to hybride en elektrisch kunnen de zelfstandigen weer all the way :). eens curieus hoe lang dat nog gaat duren
 

sitechris

Donateur
Klein bumpje. Inmiddels met de faceliftversie gereden. Nu is de plugin goed voor 491 pk/700 nm en dat is een plus van bijna 100 pk/100 nm.

 

Rallye

Forumguru
Gelukkig nog een zescilinder. Geen auto voor mij, maar leuk om te lezen. Bijzonder dat zelfs bij zo’n auto van zo’n fabrikant de overgang elektrisch/benzine niet altijd goed gaat.

Klein schrijfpuntje: “22 inch banden”?
 

JeSko

Forumguru
Toch sterk dat BMW blijkbaar achteruit gaat qua gebruiksvriendelijkheid van het infotainment systeem? Wat is er gebeurd met de I-drive knop?
 

sitechris

Donateur
Die knop is er bij de X5, 3-serie en hoger gelukkig nog wel. Maar er zijn wel veel knoppen weggehaald waardoor het wat lastiger is om bv een assistentiesysteem uit te schakelen. Bij de X1 hebben ze de draaiknop ook weggebezuinigd en moet alles via touchscreen en onlogische menustructuren. Vreselijk. Het is dezelfde fout die VAG ook maakt en dat is een kostbare.
 

Rallye

Forumguru
Op korte termijn is het vooral een besparing op materiaal. Op de langere termijn kan het klanten kosten - tenzij iedereen het doet. Daar gaat het nu op lijken. Dan versterkt het zichzelf: knoppen worden steeds duurder omdat er minder gemaakt worden. Klanten kopen niet weg omdat geen fabrikant meer knoppen gebruikt.

Voor jouw specifiek use case, assistentiesystemen uitschakelen, zullen veel klanten het misschien niet zo erg vinden. Er is maar een beperkte groep die dat (elke start weer) doet, volgens mij. VW maakt het dan weer wel mogelijk om daar een shortcut voor te maken. Persoonlijk zou ik bij een automaat ook graag een knop voor de start stop hebben, juist om die hardwarematig te kunnen omzeilen.
 

leon-cupra

Forumguru
Vlaamse rijders/eigenaars zullen ondertussen niet meer warm lopen voor een X5 50e. Al diegene die er warm voor lopen, hebben besteld voor juli 23. Daarna is de X5 50e ten dode opgeschreven. Fiscaliteit doet de 50e het de nek om. Na juli 23 helemaal niet meer interessant om een hybride op de zaak te zetten. wordt quasi gelijk gesteld met een benzine wat ervoor zorgt dat de aftrekbaarheid van een 50e absoluut niet meer interessant is.

Ken nog wel een paar mensen die een 50e in bestelling staan hebben (allemaal besteld voor de bewuste datum). Alleen vraag ik mij af wat na 4j als deze terug de okkaziemarkt op gaan. Veel te duur voor een particulier en niet interessant voor een bedrijf … allemaal op export tegen een belachelijke prijs???
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Maar da's toch niks nieuws voor vrijwel alle auto's in het algemeen?
Zodra ze nieuw uit de garage rijden en >1km gereden hebben, is er al zoveel procent van de prijs af.
Laat staan, na [x] jaar; het zijn zowat de slechtste kapitaalgoederen, qua afschrijving, die je kunt kopen. Zeker gezien het aantal draaiuren; een auto staat het grootste deel van z'n levensduur gewoon stil, niks te doen. :sick:

Op enkele uitzondering na, maar dan moet je wel tig jaar geduld hebben en het tigvoudige aan onderhoud/behoud erin gestoken hebben.
(in casu echte oldtimers).
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook wel een groot verschil tussen een wagen waar er een grote markt in eigen land is dan een wagen waar er binnen 4 jaar geen of een beperkte markt in eigen land is door de fiscaliteit. De tweede wagen zal veel en veel harder afschrijven dan de eerste.

Nu, wss hebben X5 “eigenaars” daar weinig last van. Na 4j leveren ze de wagen terug in zonder te moeten onderhandelen over de overname (leasing/renting).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
.....Na 4j leveren ze de wagen terug in zonder te moeten onderhandelen over de overname (leasing/renting).
Maar het maandelijks bedrag zal ongetwijfeld hoog genoeg zijn om de leasemaatschappij (een ruime) winst te laten maken.
Per slot van rekening betalen die "eigenaars" de afschrijving toch wel.
 

leon-cupra

Forumguru
Afschrijving is een toekomstig gegeven voor de leasemaatschappij. Soms zullen ze ook wel hun broek scheuren aan bepaalde deals. Moest het zo gemakkelijk zijn om op iedere wagen winst te maken , dan start ik morgen ook een leasemaatschappij.
 

philippe bakker

Forumguru
Vlaamse rijders/eigenaars zullen ondertussen niet meer warm lopen voor een X5 50e. Al diegene die er warm voor lopen, hebben besteld voor juli 23. Daarna is de X5 50e ten dode opgeschreven. Fiscaliteit doet de 50e het de nek om. Na juli 23 helemaal niet meer interessant om een hybride op de zaak te zetten. wordt quasi gelijk gesteld met een benzine wat ervoor zorgt dat de aftrekbaarheid van een 50e absoluut niet meer interessant is.

Ken nog wel een paar mensen die een 50e in bestelling staan hebben (allemaal besteld voor de bewuste datum). Alleen vraag ik mij af wat na 4j als deze terug de okkaziemarkt op gaan. Veel te duur voor een particulier en niet interessant voor een bedrijf … allemaal op export tegen een belachelijke prijs???
Vele zelfstandigen bestellen die toch. Nog steeds 75% aftrekbaar ipv 100%. Maar met dan het hele grote voordeel tov een electrische auto dat je hier wel probleemloos mee op reis kan. Bij zelfstandigen weegt dat door. Bij lease bedrijfswagens gaat deze idd niet verkopen want die moeten 100% aftrekbaar zijn
 

leon-cupra

Forumguru
Je moet eens het verschil berekenen op 120.000€ … kan je al een veel mee op reis gaan met het vliegtuig ;)
En daarnaast , dit jaar nog 100% maar daarna daalt het enorm tot nog maar 50-60%.
Voel je ook aardig in je VAA. En als je dan nog gekocht hebt mag je na 4j nog eens “bloeden” bij de herverkoopwaarde.

En betreft EV op vakantie , je weet niet waar je over spreekt. Niets nadelig aan op vakantie gaan met een EV.
 

philippe bakker

Forumguru
Je moet eens het verschil berekenen op 120.000€ … kan je al een veel mee op reis gaan met het vliegtuig ;)
En daarnaast , dit jaar nog 100% maar daarna daalt het enorm tot nog maar 50-60%.
Voel je ook aardig in je VAA. En als je dan nog gekocht hebt mag je na 4j nog eens “bloeden” bij de herverkoopwaarde.

En betreft EV op vakantie , je weet niet waar je over spreekt. Niets nadelig aan op vakantie gaan met een EV.
Mijn dokter had een vol electrische bmw en heeft hem na zijn eerste keer op vakantie naar Frankrijk terug ingeruild voor een hybride. Woont in de bergen in een villa en hij mag daar geen laadplaats plaatsen van de lokale autoriteiten. Hij moet dan een half uur rijden en dan zijn alle laadpunten volzet …. Nooit meer zei hij. En dit jaar is het nog 75% aftrekbaar. Het jaar nadien 50% enz tot 0% in ‘26. Zelfs bij 50% gaan nog altijd veel zelfstandigen voor hybride kiezen.
 
Bovenaan Onderaan