BMW 730D E38 (bouwjaar 2001)

sitechris

Donateur
Gisteren op pad geweest met een geweldig mooie youngtimer die mijn broer recent gekocht heeft. De auto is een BMW 730D (194 pk/410 nm) uit 2001 met slechts 80.000 kilometer op de klok.

Opties: bijna alle. Voor het gemak noem ik hier de opties die er niet in zitten
- Met leer bekleed dashboard
- Massagestoelen
- Elektrische achterbank
- Koelkast achterin
- Verlengde wielbasis
- M-pakket
- Luchtvering

Voor de rest zit alles erop en eraan. Inclusief standkachel, TV, vollederen bekleding, comfortzetels, xenon, hifi luidsprekers, meervoudig elektrisch verstelbare stoelen etcetera etcetera

Ik heb er al vaker in gereden, maar gisteren een aardig stuk Autobahn gedaan.
Ik moet echt zeggen, deze auto is de beste auto waarin ik gereden heb. Ben zwaar onder de indruk. De auto is in absolute topconditie. Onderhoud altijd goed uitgevoerd (recent nog beurt zonder mankementen), met liefde verzorgd. Staat interieur en lakwerk topkwaliteit. Leer nog als nieuw. Geen roest, deukje of krasje op exterieur te bekennen. Velgen nog als nieuw. Prachtig exemplaar. Mijn inziens mooier dan zijn opvolger en ook beter qua betrouwbaarheid. Geen problemen met elektronica, iDrive en ander geneuzel.

Twee zaken springen er wat mij betreft uit. Allereerst interieur, ondanks dat de basis al uit halverwege de jaren 90 stamt, ben ik diep onder de indruk. Gebruikte materialen, afwerking tot in detail voortreffelijk. Ook nu de auto bijna 10 jaar oud is, geen kraakje of piepje te horen. Alle materialen die je aanvoelt werkelijk waar top. Nergens goedkoop plastic, alles voelt prettig of is bekleed met stof of leder. Ook lof voor alle details. Een voorbeeld: heb je veel vliegen op je voorruit, kun je in plaats van de gewone sproeier ook de 'intensiv reinigung' gebruiken. Je kunt speciaal schoonmaakmiddel bij de dealer kopen, een apart reservoir ermee vullen en een extra krachtige straal met het schoonmaakmiddel sproeit dan je ramen krachtig schoon. Briljant!

Euforisch word ik van onderstel, met name op Autobahn van ongekende klasse. Wil je comfort van je auto testen, dan kun je dit doen op de A3 Arnhem-Oberhausen. Vanaf tankstation Hunxe tot aan Oberhausen (of Oberhausen tot Hunxe de andere kant op) heb je veel oneffenheden en hobbels. Je auto wordt er redelijk getest. In iedere auto die ik gereden heb, ben ik van het gas gegaan omdat comfort te matig (130i) werd of je moest als bestuurder te hard moest werken om baas te blijven over de auto (Octavia). Meestal rijd ik dat laatste stuk met pak hem beet 160 a 170 per uur. In de 730d kun je dit stuk volgas blijven rijden. Je voelt de hobbels zo goed als niet. Zoveel filtert de auto weg. Wat helemaal bijzonder is, de auto is niet deinerig of slap in de veren. Je wordt niet wagenziek (Citroen C6) want er zit voldoende stevigheid in onderstel. Wat een balans! De auto is gemaakt voor de Autobahn. Daar excelleert hij. Stabiliteit onovertroffen, rust in auto ook. Auto lijkt net zo stel als bij 140. Radio hoeft geen tikje harder en ook kun je fluisterend tegen elkaar praten. Zo stil is de auto.

Ook leuk, net zoals andere BMW's is het ook in de 730D heel gemakkelijk om overstuur op te wekken. Ga gewoon wat lomp op het gas in een bocht en je voelt kontje wegglijden in driftje. Echt hele aparte ervaring als je bijna 2000 kilo beheerst voelt glijden. Overigens is de auto wel te zwaar voor sportief bochtenwerk, maar dat is logisch. Besturing is wel prettig. Voor een limo zeker niet licht en lekker direct. Het is en blijft een BMW natuurlijk ;).

Voor de rest echt topklasse: stoelen top (comfortzetels). Schoonheid interieur en exterieur imo top! (ik vraag mijn broer nog wel even wat foto's te mailen, plaats ik die hier).

Verbruik gisteren best netjes. Bijna 700 kilometer gereden en ruim 1 op 10. Terwijl grote stukken Autobahn met 200 plus werden afgelegd. Normaal verbruik rond 1 op 12.

Heeft de auto ook nadelen?
- Eeeehmmmmm......om er toch eentje te noemen. De auto is ietwat underpowered, want onderstel kan veel meer aan en in zo'n grote bak is het fijn als je iedereen de baas kan zijn. Is nu niet het geval, topsnelheid iets over 220 op de teller. Wel fijn, de zescilinder diesel past qua sound en karakter (soepel, uitstekende loopcultuur) wel goed bij de auto. Ik heb zelfde motor ook gereden in mijn vorige BMW (330xd, die had wel 10 peekaatjes meer) maar in de 7 serie past die motor toch wat beter, ondanks dat je dankzij de bijna 2000 kilo wel snelheid inlevert. Ook opvallend, dezelfde automatische versnellingsbak (5-bak) had ik in de 330xd. Toch schakelt hij in de 730 nog net een tikje vloeiender. Je voelt schakelmomenten niet.
- De remmen hadden net wat bijteriger moeten zijn. Je moet redelijk diep trappen voor gewenste vertraging. Als je eenmaal trapt is vertraging overigens prima.
- Een 730d is in onderhoud, verzekering etcetera geen goedkope auto. Qua afschrijving overigens wel.

Last but not least, video van topsnelheidrun.
http://www.youtube.com/watch?v=e54wPZhkops

1 foto alvast, zie http://www.autohan.nl/archief/39/730d-E38-.html
Foto van interieur: is bijna zelfde als deze, alleen geen blauwe vloermatten en blauwe bekleding van bovenste gedeelte dashboard. Voor de rest identiek. Zie http://www.autohan.nl/archief/47/740i-15000km-interieur.html

sitechris

Donateur
is imo zonde. Tast in mijn optiek de originaliteit van de auto aan. Ik zou zelf er alles aan doen om auto zo origineel mogelijk te houden. Plus dat je dan net aan 6 km topsnelheid wint, is ook niet alles. En de automaten kunnen niet zo heel veel extra vermogen aan, wordt eigenlijk afgeraden. Heb dat voor mijn vorige 3 serie ook wel eens uitgezocht. Ideale combo is gewoon een 740i. Heb je V8 power (286 pk). Een 750i is ubercool, maar ook erg duur en hard to find.

deusjevo

Forumguru
Mooie auto :super:
Zou d'r graag een dagje in sturen.

Alleen zou het mij ook wel irriteren dat zo'n prachtige auto maar 220 km/uur loopt.:shocked:
Beetje lullig dat een Octavia 2.0 TDI je zoekt rijdt op de autobahn...

sitechris

Donateur
Alleen zou het mij ook wel irriteren dat zo'n prachtige auto maar 220 km/uur loopt.:shocked:

ja en nee.
Ja omdat je in zo'n auto moet heersen over de rest van alle auto's.
Nee omdat je met name geniet van perfectie van de auto bij 120/160 of 180 km/h. De noodzaak om de snelste te zijn doet er in die absolute staat van 'zen' al een stuk minder toe.

LenK

Forumguru
Je mag voor een auto die destijds 3x zo duur was als een Octavia Elegance 1.9TDI natuurlijk ook wel wat verwachten.
Jij noemt het een youngtimer. Ik vind het (nofi) maar een beetje ordinair.
Het is geen auto die een (potentiele) klassieker is en dan is het toch meer een te grote auto voor een te kleine portemonnee.

sitechris

Donateur
@Lenk: wellicht heeft de auto inmiddels wat fout imago. Maar f*ck it. Wat rijdt het verdomde lekker :). En dat is uiteindelijk wat telt. Voor de prijs van een Skoda Fabia 1.4 TDI rijd je echt als een koning rond.

___JC___

Forumguru
Fantastisch apparaat, al is dit model 7 serie zeker niet de mooiste naar mijn mening. Kan me voorstellen dat het een heerlijke snelwegcruiser is. Als er wat stuk gaat ben je wel minder blij helaas. Echt ALLES is duur qua onderhoud aan zo een auto.

sitechris

Donateur
Is min of meer het geval bij elke BMW, uurloon van monteur ligt hoger als gemiddeld. Laat staan onderdelen. Wel een klein voordeel, deze 7 serie staat als (zeer) betrouwbaar bekend. En de 3.0 dieselmotor is een veelgebruikte motor (ook in 3 en 5 serie). Dus daar zal onderhoud relatief gezien nog meevallen. Een V12, dat is pas echt schrikken geblazen. Maar het klopt wel, in onderhoud is zo'n auto gewoon duurder als gemiddeld.

VEEJAY

Forumguru
Mooie auto :super:
Zou d'r graag een dagje in sturen.

In mijn vorige o2 2.0tdi zat ik wel met samengeknepen billen als ik 220 (op de teller ging). Denk dat het bij de BMW wel anders is.

Captain Hook

Forumguru
uurloon van monteur ligt hoger als gemiddeld.
Die begrijp ik niet?

Is het uurloon bij de BMW garage afhankelijk van het soort auto waar aan gewerkt wordt? M.a.w. een 1-tje is goedkoper dan een 7-serie?
Een motor is een motor, of er nou 4 cylinders inzitten of 12. Denk zelfs dat de allernieuwste 1.2TSI technologisch veel gecompliceerder is dan een dik ouderwetsch V12 blok uit een oude 7 serie.

Zou fraai zijn, dat je bij Skoda voor een Superb meer per uur moet betalen dan bij een Fabia... :icon_smile_dead: (blijft toch dezelfde monteur)

___JC___

Forumguru
@Captain Hook, chris bedoeld dat het uurloon van een BMW monteur hoger is dan gemiddeld. Aan welk model dan ook gesleuteld wordt...

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook, chris bedoeld dat het uurloon van een BMW monteur hoger is dan gemiddeld.
Ok, dank voor de uitleg.
Ik schrok al even, maar nu is alles weer helder. Premium auto, dan krijg je ook een premium monteur. Misschien heeft de monteur wel een drie-delig met strop van de zaak. ;)

Zou dat bij VAG ook zo zijn?
Je ziet wel eens garages die verschillende merken onder 1 dak hebben. Als Kees de monteur bij een Skoda Fabia een luchtfilter vervangt is 'ie dan goedkoper dan wanneer 'ie een luchtfilter van een Audi Q7 vervangt? :tongue:

LenK

Forumguru
Zit er zowieso geen verschil in onderhoudsbeurten tussen kleine en grote modellen?
En waarom dat verschil?
Ja het duurt langer voor de monteur om een Suberb heen gelopen is dan om een Fabia :D
Verschil in materiaalprijs snap ik (meer olie bijvoorbeeld), maar werkloon zou toch ong hetzelfde kunnen zijn.

sitechris

Donateur
bij premium merken is alles duurder, ook onderhoud. Voor een M5 oid met alle geavanceerde techniek kan ik me dat wel voorstellen, maar voor een gewone 116i niet. Wat ik wel moet zeggen, service is bij BMW garages wel top. Gratis vervangend vervoer e.d.....echt nooit een probleem.

Ook prijzig, materialen bij BMW. Zeker voor de duurdere modellen geldt dit. Remschijven vervangen op een M5? Brrrrr.........heel erg duur.

Bovenaan Onderaan