Amundsen Bluetooth module Amundsen vervangen

Hoi!

Een tijdje terug is de Bluetooth van de Amundsen headunit gestopt met werken. Het kan simpelweg niet meer worden ingeschakeld, wanneer je bluetooth probeert aan te zetten krijg je de melding 'telefoon niet beschikbaar'. Voor de duidelijkheid: het is dus geen verbindingsprobleem - het is dus al daarvóór. Heeft altijd goed gewerkt, dus ergens is het iets van een elektronische storing. Ik heb de fimware van de unit geupdate, om uit te sluiten dat daar iets in zat, maar dat heeft het niet opgelost.

Via een onderdelenhandel heb ik een bluetooth module uit een vergelijkbare Fabia (zelfde modelserie) gekocht; Skoda onderdeelnummer 13353284. Ik had gehoopt dat de info die ik had gevonden - namelijk dat de module achter het dashboardkastje zou zitten - zou kloppen. Maar na het verwijderen van het dashboardkastje kan ik daar niks vinden :(

Heeft iemand van jullie een idee waar die module zou kunnen zitten? Ik heb ook iets gelezen dat 'ie onder de bijrijderstoel kan zitten, maar daar tref ik ook niks aan. En/of die er misschien helemaal niet is, maar hoe ik dan de bluetooth zou kunnen (laten) repareren?

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet. Daar kan je dan ook meteen wat meer over jouw auto en in dit geval ook over jouw multimediaunit vertellen, want het maakt nogal uit of je een Fabia 2, 3 of 4 hebt... Eventueel een foto van de Amundsen erbij, dan weten we zeker over welke unit we praten.
Als de bluetooth-unit extern is, zit 'ie trouwens vaak onder de bijrijdersstoel.

Whoops, ik dacht dat ik dit bericht in de ‘Fabia 3’ sectie had geschreven - vandaar niet expliciet genoemd! Dat is wel essentiële informatie :) Het is dus een Fabia III (combi) uit 2018. De Amundsen unit heb ik, met foutmelding, op de foto bijgevoegd. (het is nu helaas te donker voor een completere foto)

Mocht het ding wel onder de bijrijdersstoel zitten, dan zou het verzonken in de bodem en onder de vloerbedekking moeten zijn. Ik heb er niks gevonden wat bovenop de vloerbedekking zit.

Bijlagen

• IMG_7541.jpeg
    IMG_7541.jpeg
    98,3 KB · Weergaven: 16

EdK

Forumguru
De fabia unit heeft de bluetand unit in de unit zitten en dat is de module waar zover ik weet ook de SD kaarthouder zit voor de navi.
Maar delete eens al je toestellen die nu eventueel nog in de unit staan en begin volledig nieuw met weer aanmelden.
En even uit me hoofd moet je dus de met de phone de unit zoeken en dan koppelen en niet vanuit de unit de phone
Laatste geval gaat het fout !
Maar dat staat ook netjes omschreven in de manual zover ik me nog kan herinneren.
Tevens als jij een telefoon symbool op het stuur hebt zitten dan heb je dus ook de Telefoon module en die gaat dus over blauwe tand

Dankjewel, ik zal de unit waar de SD kaarten inzitten er eens uitklikken en onderzoeken. Die kan ik wel zien. Misschien dat ik daar binnenin iets kan vinden.

Helaas is het deleten van toestellen niet mogelijk. Bluetooth blijft gewoon uit, bij inschakelen komt gelijk de melding van de foto. Dan kom je dus niet bij de instellingen of de gekoppelde toestellen-lijst. Totale reset en firmware update hebben niet geholpen.

EdK

Forumguru
En als je met je phone zoekt op bluetooth bronnen zie je dan wel de media unit ?
Want zover ik weet kon ik bluetooth niet aan of uitzetten.
Zette de wagen op contact aan en dan ging de media unit aan en zocht ik met de phone naar de unit en koppelde deze dan ...
Wat ik nu uit de melding opmaak die je krijgt ziet hij gewoon niet de telefoon omdat hij waarschijnlijk niet als gekoppelde phone staat ingesteld

Nee, helaas onzichtbaar!

Zie de Fabia III 2018 handleidingl op pagina 110, rechtsbovenaan. Daar wordt vermeld dat bluetooth is in- en uit te schakelen. Het ‘vinkje’ staat uit in dat menu, inschakelen geeft deze foutmelding (wat overigens een beetje een rare foutmelding is, het lijkt eerder ‘bluetooth is niet beschikbaar’ te moeten zijn). Idem als op de ‘phone’ knop naast het display duwen, ook gelijk deze foutmelding.

Ik krijg vandaag hopelijk de klemmen binnen die nodig zijn om de hoofdunit te verwijderen. Dan eens verder puzzelen…

Tees

Donateur
Heb je de unit al eens een tijdje spanningsvrij gemaakt door de zekering eruit te trekken? Of de unit terugzetten naar fabrieksinstellingen?
En als dat niet helpt, zou ik eerst @Rainesh of @Antera benaderen of zij kunnen helpen. Er zal vast een foutcode opgeworpen zijn schat ik zo.

Rallye

Forumguru
Onder de bijrijdersstoel was bij de Fabia 2 met de RNS 310 en de RNS 315 Amundsen. Jij hebt een MIB-navigatie (die je in de versies 1, 2, 2.5 en 3 hebt); waarschijnlijk een MIB2. Op het forum wordt bij dit soort malheur vaak verwezen naar KMS Apeldoorn voor reparatie, zie https://www.kms-apeldoorn.nl/
Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kan dat ook nog.

Laatst bewerkt:
@Tees fabrieksinstellingen resetten (en firmware updaten) hebben niet geholpen; spanningsloos zetten voor een tijdje heb ik niet geprobeerd, dat ga ik zeker doen. Dankjewel voor het doorgeven van namen die er mogelijk iets van zouden kunnen weten.

@Rallye aan de hand van de firmware heb ik inderdaad kunnen vaststellen dat het een MIB2 is, correct dus! Dankjewel voor de verwijzing, als ik de site van KMS bekijk zou het best kunnen zijn dat zij mij kunnen helpen!

Bovenaan Onderaan