Bluetooth in Fabia II (2012)

MikeyMan

Actief lid
Hi All,

Ben voor mijn vrouw bezig een Fabia II tour uit 2012 aan te schaffen. Enige nadeel is; het ding heeft een Skoda Swing radio en dus geen Bluetooth. Dacht daar eerst een Bluetooth module aan te hangen, maar dat kan niet, aangezien het model geen MFD heeft.

Zijn er nog andere fatsoenlijke opties?
Heb al het een en ander langs zien komen natuurlijk:
- Bury/Parrot carkit inbouwen. Ziet er niet OEM uit, en dat vind ik wel een echt nadeel
- Skoda RCD360 radio; heeft ingebouwde carkit e.d., maar mist wat functies. Staat bij dat ie origineel Skoda is, maar ik vraag me dat wel een beetje af. Te vinden op: http://www.autopar.nl/skoda-rcd360-bluetooth-radio-sd
- Zenec (of andere chinees): ziet er wel OEM uit, maar heb nogal m'n vraagtekens bij de kwaliteit hiervan. Kost daarnaast ook een kluit centen, en heb er nog geeneen gevonden die in de Fabia II past zonder pasmal.
- Universele 'zonneklep' carkit?

Mis ik nog een goede optie?
 

Bakkertje

Forumguru
Je mist de steun nog waar je de telefoon inzet en dan de handsfree functie van het toestel zelf gebruiken.
Dan is het nog mogelijk om middels een smartwatch te bellen.
Of oortjes
Of niet bellen ..

Er loopt ook een draadje over iemand die het op een Amundsen+ wil maken, in dat draadje heb ik een aantal links geplaatst naar originele modules uit China, die klik je tussen de quadlock stekkers. Het zou me niet verbazen als dat ook gewoon werkt..

Volgens mij heb je ook niet perse een MFD nodig om een carkit te kunnen gebruiken. De swing moet er wel op voorbereid zijn natuurlijk (heeft ie een Phone knop?)
 

MikeyMan

Actief lid
Das inderdaad ook nog een optie, maar de ervaring leert dat de gemiddelde telefoon het in de auto niet zo best doet. Oortje is dan een beter alternatief.

Er zit op deze Swing geen phone knop. En ook geen knoppen op het stuur. Vandaar dat ik denk dat het niet gaat lukken met die modules.
 

Niels83

Forumguru
De swing is niet voorbereid op bluetooth.

Dus de opties die jij noemt zijn de opties.

Overigens zit de swing ook in een pasmal.
 

MikeyMan

Actief lid
Neig dan toch naar die rcd360... iemand ervaring mee? Zie er niks over op het forum staan?
Geloof er niks van dat het geen imitatie is :)
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Wel grappig dat autopar de enige is die, als ik zoek via Google, met een RCD360 komt. Ik ken het model niet als origineel Skoda. Bij Skoda hebben de radio's bovendien namen en geen nummers (bijvoorbeeld Beat, Swing, Bolero). Ook vreemd dat er geen RDS op zit. Hij geeft dan dus geen zendernamen weer en schakelt op een langere rit niet naar een andere uitzendbron (zou ik denken). Zou het om een radio gaan die in Chinese Skoda's wordt ingebouwd (gezien het ontbreken van RDS)?

De radio ziet er in ieder geval wel (passend bij) origineel uit.
 

Rallye

Forumguru
Overigens heb ik goede ervaringen met een carkit van Bury (in mijn geval de niet meer leverbare CC9060). Ik vind deze carkits er professioneler uitzien dan die van Parrot. Bovendien kun je bij een Bury twee telefoons tegelijk koppelen, zoals in mijn geval een zakelijke en een privé-telefoon. Ook kun je de kleuren van het scherm aanpassen aan de dashboardverlichting van de auto.
 

MikeyMan

Actief lid
Heb even een mailtje gestuurd naar AutoPar. Het is wel een OEM apparaat, maar wordt alleen geleverd in Azie en Zuid Amerika. Dat verklaart iets.
 

Spierings

Forumguru
Heb even een mailtje gestuurd naar AutoPar. Het is wel een OEM apparaat, maar wordt alleen geleverd in Azie en Zuid Amerika. Dat verklaart iets.
Waarom zetten ze er geen origineel nummer bij als deze origineel zijn....

Op het eerste gezicht vind ik ze er niet origineel uitzien met de USB aansluiting aangezien dit eigenlijk nooit aanwezig is..

De rcd650 is ook in twee verschillende uitvoeringen.. klein scherm met CD speler en groot scherm zonder CD speler.. Dit is gewoon raar en iets wat VW niet doet..
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Spierings een onderdeelnummer zou inderdaad iets aan de omschrijving toevoegen. Toch kan ik mij voorstellen dat VW dit soort onderdelen lokaal inkoopt/aanpast en er dus verschil zit tussen Aziatische en Europese auto's, bijvoorbeeld op het punt van wel of geen RDS. Zo zijn in de V.S. veel VW-radio's te krijgen met de mogelijkheid om satelliet-radio te ontvangen, iets dat wij niet kennen.

Ook voor de Superb II (en de VW Touareg volgens mij) zijn radio's gemaakt met een andere grootte. Dat VW dit soort dingen "niet doet" is dus niet waar.

Voor mij zou het ontbreken van RDS en wellicht ook DAB (als je toch een nieuwe radio inbouwt) een groot nadeel zijn. Ingebouwde bluetooth en een USB-aansluiting rechtstreeks op de radio zijn mooie features, maar het ontbreken van RDS is voor mij echt dodelijk.
 
Laatst bewerkt:

MikeyMan

Actief lid
Valt me net pas op dat die 650 ook geen navi heft... Stuk minder interessant ineens. Maar ga toch eens langs bij die gasten.

Overigens staat bij de VW versie wel dat er RDS op zit, en bij de Skoda variant niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Fabia II tour uit 2012 aan te schaffen. Enige nadeel is; het ding heeft een Skoda Swing radio en dus geen Bluetooth. Dacht daar eerst een Bluetooth module aan te hangen, maar dat kan niet, aangezien het model geen MFD heeft
Ik had in mijn F2 Greenline 2011 een fabrieks-bluetooth voor de telefoon, maar dat werkte waaaaardeloos. Kort: kon via de stuurbediening niet bij het telefoonboek komen en kreeg alleen de 3 laatstgevoerde gesprekken in de lijst, als ik het gespreksvolume na afloop van een gesprek niet binnen een seconde helemaal terugdraaide dan schrok ik me bij het volgende inkomende gesprek helemaal suf omdat de beltoon dan op scheepstoetervolume binnenkwam terwijl het gesprek volledig onverstaanbar is als de beltoon wel normaal volume geeft (is hetzelfde wieltje...) en dat was niet bij te stellen. En er was nog iets met het koppelen: als mijn vrouw met de auto wegging terwijl ik in de buurt was, koppelde hij toch mijn telefoon ipv de hare. Om haar telefoon alsnog te koppelen moest ze na een eindje rijden stopen, contact afzetten en opnieuw starten.

Na een paar weken tobben was ik het zo verschrikkelijk zat dat ik die bt-module bij de dealer eruit heb laten halen en met een sympathiek-kleine bijbetaling laten vervangen door een Parrot zoals die in mijn voorgaande auto ook had. Die doet alweer ruim 5,5 jaar precies wat ik wil, niks meer en niks minder.
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Ik heb gekozen voor een 2 din Kenwood DAB+ radio in onze F2.
Nadelen: Geen OEM..., werkt niet met mfd, PDC of stuurwiel bediening, maar laatste 2 heb ik niet.. Verlichting radio dimt niet automatisch met inschakelen verlichting.
Moet een geschakelde + draad getrokken worden voor automatisch aan en uitschakelen met het contact slot.

Voordelen: relatief goedkoop, DAB+ radio, geluidskwaliteit is beter (vind ik) dan OEM swing radio.
 

EdK

Forumguru
Kan @EdK toch niet teleurstellen door geen Aliexpress linkje te plaatsen

Tsja mot je met zo'n link die niets laat zien.......

- Zenec (of andere chinees): ziet er wel OEM uit, maar heb nogal m'n vraagtekens bij de kwaliteit hiervan.

Wil even kwijt dat Zenec zeker geen chinees merk is maar een Zwitsers merk.
En ja, het is duurder dan de chinese aanbieders, maar dat is met alles als je dit vergelijkt met kopen bij Ali.

Zelf een Zenec in de Yeti zitten en hier zeer tevreden mee, bij aankoop heb je na aansluiten en monteren de mogelijkheid om gratis de laatste navi kaarten op te halen zodat je met een up to date navi systeem begint.
En je bent verzekerd van goede ondersteuning van Zenec zelf met firmware update's van hun units indien dit nodig mocht zijn.
Tevens ben je verzekerd voor de toekomst van geupdate kaart materiaal via Naviextras.com waar je welliswaar voor betaald maar tov de units van VAG toendertijd stukken minder betaald.
En de Zenec units werken goed met de VAG wagens via de canbus indien die aanwezig is en de opties die per wagenmodel aanwezig zijn.
En ja via Ali ben je stukken goedkoper uit, maar hoe zeker ben je van ondersteuning, of moet het via google en duistere downloadsite's en hoe kundig moet je zelf wezen om die update's op je navi dan te krijgen.
En wat als het dan fout gaat....... ??

En mocht je meer informatie willen hebben over een Navi en jouw type Skoda mbt inbouw en of het werkt
email eens met https://www.autoshopdetijger.nl/ of indien je in buurt woont ga er eens langs.
Gasten nemen de tijd voor je mbt uitleg en kunnen ook inbouwen op afspraak indien je dat wil.
En mijn ervaring met hun is dat er voldoende kennis is en zeker ook over de Zenec module's
 

MikeyMan

Actief lid
Na ampel beraad met de wederhelft; en een mooie deal bij de dealer, is het uiteindelijk voorlopig een Bury geworden. Deze konden ze vanuit de dealer leveren, dus daar viel beter over te onderhandelen.
Sluit niet uit dat er alsnog een Zenec in komt hoor. En zal dan zeker eens in Delft gaan buurten.
 
Bovenaan Onderaan