Blokrevisie, Hybride turbo en nieuwe schokbrekers

Goedemiddag dames en heren,

Zie hier mijn Octavia 3 1.2 TSI uit 2013 na een hele dag wassen, poetsen, polijsten, ontvetten en waxen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was het helaas al donker. Maar vanmorgen zag ik dat de regen er prachtig op parelde.

Skoda.jpg

Hoewel hij er goed uitziet is er genoeg mis. Het olieverbruik ligt op 1L elke 1200km en hij trekt de timing heel veel terug als je gas geeft ivm detonatie. Hij gaat 22-09 daarom gereviseerd worden; gemodificeerde zuigers, zuigerveren, gereinigd inlaatkanaal en de hele rambam. Daarnaast komt er dan een hybride turbo en een custom tune op voor een beetje extra vermogen (Ja ja, een slim mens had een 1.4 of zelfs een 1.8 gekocht, maar dan was ik precies hetzelfde gaan doen. Mooie hobby!).

De Octavia staat op 18 inch wielen met Bilstein B4 schokdempers en Eibach Pro-line verlagingsveren (de laffe versie). Gecombineerd met +20mm spacers voor en +25mm spacers achter staat 'ie best prettig op de wielen zonder dat ik me ooit in hoef te houden op drempels. Bijkomend voordeel is dat de achterkant niet meer doorslaat als de auto helemaal vol zit.

Skoda fitment.jpg

Neemt niet weg dat ik de achterkant, zeker in beladen toestand, nog wel een beetje vind deinen. De B4 schokbrekers zijn niet echt opgewassen tegen dit formaat auto. Ik wil daarom investeren in een setje Bilstein B6 of B8 schokdempers om de achterkant wat beter te controleren.

Nu de hamvraag; ga ik voor de B6 of de B8? Belangrijk om te weten is dat de achterkant momenteel 1-2cm lager (te laag) is dan de voorkant. Daarnaast is de verlaging met deze Eibach veren erg beperkt, hij is van offroad naar normaal gegaan. Ik wil daarom eigenlijk de B6 kopen in de verwachting dat die prima samengaat met de Eibach veren. Ik ben bang dat de auto met de B8 dempers achter wellicht nog een fractie lager komt te staan, en dat wil ik echt niet.

Andere vraag; is er een manier om de voorkant 2 cm lager, of de achterkant 2cm hoger te krijgen?

Ben benieuwd naar de kennis hier!

Groet, Ruben

Ik ben er wat over gaan lezen, maar die hulpveren lijken de achterkant wel weer heel fors te verhogen. Een alternatief is het verder verlagen van de voorkant. Vervelende is dat ik de mogelijkheid niet heb om zelf veren te vervangen, en aangezien ik net meer dan 500 euro heb uitgegeven aan de hele exercitie heb ik weinig zin om weer een professional te betalen voor andere veren voor...

Arjan1985

Forumguru
Wat kost je revisie icm je hybride turbo? En wat zou een compleet reeds gereviseerd 1.4/1.8 of 2.0 blok kosten? Zou dat niet rendabeler zijn?

Een van blok van 3en betrouwbare verkoper met garantie kost een ruime 2k. Inbouw kost naar verwachting nog eens 1500, en dan moeten er nog zaken aangepast worden omdat er origineel een 1.2 TSI inzit. Een avontuur dat ik niet aan wil gaan met mijn enige auto.

Revisie is 2300 waarbij het volgende wordt gedaan:

Gemodificeerde zuigers met zuigerveren
Cilinderkop machinaal reinigen
Controle kleppen, klepveren
Reinigen en slijpen kleppen
Vervangen klepseals
Testen klepzitting met vacuüm test
Drijfstanglagers
Bougies
Distributie riem met loop en spanrol
Olie en oliefilter
Koelvloeistof
Alle benodigde pakkingen en koppakking

Aangezien ik toch aan de beurt ben met de distri en de jaarlijkse grote beurt betaal ik maar 1300-1400 extra voor de revisie en de reiniging. Dan komt het best prima uit. Er zit ook 24 maanden garantie op het olieverbruik.

Okki

Forumguru
Een hoop geld, maar je weet wat je hebt en je rijdt er geen andere auto voor.
Heb jaren geleden ook getwijfeld dit bij m'n Touran te doen, maar toen toch een andere (lees nieuwe) auto gekocht. Soms toch nog wel eens spijt van....

Ja, ik heb er ook hoofdbrekens over gehad. Beetje plussen, beetje minnen, marktplaats openen, restwaarde controleren... Die was helaas maar 4k in het meest gunstige geval bij wijkopenautos, en ik durf hem particulier niet te verkopen zonder zo'n probleem te benoemen. En dan zit je dus met 4k + je bespaarde 2.3k, is maar 6.3k. Kan ik dezelfde auto iig niet meer terugkopen. En ik vind de rest van de auto erg prettig, goed in de opties ook. Keyless, xenon, Canton, stoelverwarming voor en achter en zelf Android Auto wireless ingebouwd. Naja, dan maar door de zure appel heen en reviseren! Met het idee dat we er gewoon weer 2 ton bij gaan knallen met het gezin.

En in het verlengde hiervan ook maar een hybride turbo besteld. Vind de 1.2 een amechtig blok, zeker nu die zo slecht loopt. Het zal allicht beter zijn na de revisie maar als je het zeker wil weten kan je maar beter een andere turbo bestellen.

Gekkigheid natuurlijk, ik vind het gewoon leuk. Het is een originele maat turbo met een nieuw binnenwerk. Wordt de 22e ook geïnstalleerd, en daarna door naar de tuner om er wat van te maken. Turbo heeft de capaciteit om 220pk te maken maar dat gaat niet lukken met dit blok. Hoop ergens rond de 180pk uit te komen zonder dat ik al het koppel onderin kwijtraak. We gaan het zien.

Okay, eerst maar het goede nieuws? De hybride turbo is vorige week binnengekomen en ziet er leuk uit. Wat fotos online vergeleken en hij lijkt daadwerkelijk een ander binnenwerk te hebben. Mooi!

1000066523.jpg
1000066524.jpg

En dan het slechte nieuws. Ik blijk een BMO turbo te hebben die ik niet kon inleveren voor statiegeld, in tegenstelling tot de Mitsubishi turbo's. Forse financiële tegenvaller.

En meer slecht nieuws. De auto maandagmorgen ingeleverd bij de revisieboer. Het blok ligt inmiddels open. De kleppen zijn zodanig vervuild en verbrand dat er niks overblijft na inslijpen. Daarnaast zijn alle 4 de drijfstangen krom. Het blok is waarschijnlijk zodanig vervuild (230dkm gelopen) dat de vervuiling op de zuigers door hogere compressie de drijfstangen hebben verbogen. Daarnaast kan dit veroorzaakt worden door een gechipt blok. De revisieboer komt dit helaas vaak tegen bij de 1.2. Erg vervelend, want de revisie gaat hiermee een stuk duurder worden en ik twijfel heel erg over de installatie van de nieuwe (al gekocht en betaald) turbo.

En wat foto's
IMG-20250923-WA0014~2.jpg
IMG-20250923-WA0015~2.jpg IMG-20250923-WA0017~2.jpg IMG-20250923-WA0009~2.jpg IMG-20250923-WA0011~2.jpg IMG-20250923-WA0004~2.jpg IMG-20250923-WA0005~2.jpg

hemi24

Forumguru
Mijn eerste reactie: haal eerst de vervuiling maar eens weg en praat dan maar verder.
Mij bekruipt het gevoel dat hier een firma aan het werk is die liever zoveel mogelijk onderdelen nieuw verkoopt…

Bedankt voor het meedenken en je advies. Ik vertrouw de reviseur. Erg prettig in het contact en transparant. De foto met de groene pijl laat zien dat de drijfstangen helaas iets krom zijn. Het is misschien net een mm. Het bigend van de drijfstang wordt op de foto vlak tegen een stalen rei gehouden, het small end moet dan ook aansluiten. Helaas zie je dat deze net een mn open staat, de drijfstang is omhoog gebogen. Hoewel het vervangen van de drijfstangen extra kosten met zich meebrengt verwacht ik dat deze kosten in relatie tot de arbeidskosten vrij laag zijn. Het is allemaal kuttig nieuws voor mij, maar wil het goed opgelost hebben nu 'ie toch open ligt. Ik blijf het forum iig updaten :thumbsup:

Kan ik helaas niet doen, werk zelf in Rotterdam en de auto wordt 140km verderop gereviseerd. Doe het met de foto's die ik doorgestuurd krijg van de reviseur.

Ik heb overigens de foto af moeten snijden om hem klein genoeg te maken voor de forum software. Op de volledige foto zie je het bigend wel liggen, en zie je deze ook aansluiten op de stalen rei

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Balen, dat zijn weer nieuwe keuzes en afwegingen maken.

Mijn eerste gedachte was dezelfde als @hemi24 t.a.v. reinigen.

Positief gezien heb je nu keuzes uit mooie drijfstangen en kun je nu tot het gaatje gaan en heb je straks een 1.4 met het meeste vermogen in NL

Helaas blijft het een 1.2 en zijn daar alleen standaard spaghetti stangen voor te vinden. Ik ga sowieso verder met de revisie, maar balen is het zeker!

Gelukkig kan ik ook leuk nieuws delen (als we de financiële gevolgen even negeren). De reviseur is gisteravond laat nog doorgegaan. Het resultaat mag er zijn! 8 nieuwe uitlaatkleppen, 8 inlaatkleppen gereinigd en geslepen, 4 nieuwe drijfstangen, 4 nieuwe zuigers en natuurlijk volledig nieuwe en ander soortige olieschraapveren.

Wat een prachtig gezicht!

IMG-20250923-WA0044.jpg IMG-20250923-WA0045.jpg IMG-20250923-WA0043.jpg IMG-20250923-WA0042.jpg

De auto rijdt GOED! Echt als nieuw. Absurd. Al het golven is weg. De reviseur herkent mijn klacht over het rijgedrag overigens (golvende vermogensopbouw, willekeurige reacties op gaspedaal), en het wordt meestal veroorzaakt door een stroef lopende waste gate actuator, die is elektronisch en zit op je turbo. Als klanten die klacht hebben dan haalt hij die open, maakt hem schoon en zet hem vol kruipolie. Dit helpt vaak voor een paar maanden waarna hij weer stroef gaat lopen. In mijn geval opgelost met een nieuwe turbo.

Daarnaast had ik last van detonatie, vooral bij kleine gasstanden. Motor trekt dan de hele timing terug waardoor de vermogensopbouw ook verandert. Onderaan de streep bleef er echt een ruk lopend blok over.

Het blok doet nu helemaal wat ik wil en de koppelopbouw is langzaam maar heel mooi. Ik kan zonder schokken vanaf stationair accelereren en alles voelt mooi romig aan. 6 okt naar de tuner om de boel af te stellen

Heb overigens alle spullen meegekregen. 2 drijfstangen echt krom, 1 twijfelgeval en 1 misschien recht. Voor 45 ex btw p.s nieuwe drijfstangen, ben blij dat hij het gedaan heeft. Kleppen waren ook de wereld niet. Uiteindelijk ruim 3k betaald voor de revisie met een grote beurt, een APK en een ABS computer reset. Mensen, ik heb een nieuwe Skoda. Heerlijk!

Motorisch een nieuwe auto uit 2013 ,dat voor ca 3000 euro. Gezien de waarde van voor de revisie een slimme keus. Afschrijvingen van een eventuele opvolger zal meestal ook vrij hoog zijn. Veel succes met je pareltje.

Bovenaan Onderaan